Jag köpte ett paket med en 24V DC motor och en Qubino Shutter DC från m.nu. Efter en del strul med att inkludera Shuttern i min Fibaro Home Center Lite gick det bra med en beta av en sen firmware (4.072).
Att montera ihop rollgardinen med en Kirch från Bauhaus var inga som helst problem och den sitter diskret och snyggt ovanför ett fönster.
Nu har jag försökt programmera ändlägen på motorn bra många gånger och sedan låta Shuttern göra en autodetect på dessa ändlägen enligt beskrivning på bloggen som är länkad från paketet på m.nu (och ja, jag sätter parameter 78 tillbaka till 0). Det fungerar alldeles utmärkt efter lite övning.
Problemet för mig är att mina ändlägen verkar flyttas på så sätt att efter ett par timmar efter fullföljd ändlägesprogrammering och autodetect så kan jag varken flytta rullgardinen upp eller ner. Jag hör hur rullgardinen rycker till när jag trycker på upp eller ner men den vägrar att röra sig mer än så. Kopplar jag sedan bort Qubino Shutten och kör med bara 24V spänningsagg direkt till tubmotorn så vägrar rullgardinen också att röra sig. Den enda slutsats jag kan komma fram till är att bägge ändlägen flyttats till den nuvarande positionen och det är därför jag varken kan få gardinen att röra sig upp eller ner. Denna procedur har upprepats tillräckligt många gånger för att jag ska börja tröttna.
Är det någon som fått detta paket att fungera korrekt?