Motoriserad rullgardin...

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Danken
Wannabe

Motoriserad rullgardin...

Inlägg av Danken »

Jag köpte ett paket med en 24V DC motor och en Qubino Shutter DC från m.nu. Efter en del strul med att inkludera Shuttern i min Fibaro Home Center Lite gick det bra med en beta av en sen firmware (4.072).
Att montera ihop rollgardinen med en Kirch från Bauhaus var inga som helst problem och den sitter diskret och snyggt ovanför ett fönster.
Nu har jag försökt programmera ändlägen på motorn bra många gånger och sedan låta Shuttern göra en autodetect på dessa ändlägen enligt beskrivning på bloggen som är länkad från paketet på m.nu (och ja, jag sätter parameter 78 tillbaka till 0). Det fungerar alldeles utmärkt efter lite övning.

Problemet för mig är att mina ändlägen verkar flyttas på så sätt att efter ett par timmar efter fullföljd ändlägesprogrammering och autodetect så kan jag varken flytta rullgardinen upp eller ner. Jag hör hur rullgardinen rycker till när jag trycker på upp eller ner men den vägrar att röra sig mer än så. Kopplar jag sedan bort Qubino Shutten och kör med bara 24V spänningsagg direkt till tubmotorn så vägrar rullgardinen också att röra sig. Den enda slutsats jag kan komma fram till är att bägge ändlägen flyttats till den nuvarande positionen och det är därför jag varken kan få gardinen att röra sig upp eller ner. Denna procedur har upprepats tillräckligt många gånger för att jag ska börja tröttna.

Är det någon som fått detta paket att fungera korrekt?
deedje
Gillar hemautomation

Re: Motoriserad rullgardin...

Inlägg av deedje »

Jag köpte en 12v sådan som jag ej får att fungera, eller kan inkludera den i Veran men inget mera typ.
Dock så antar jag att problemet ligger hos Vera, inte i själva prylarna. Så inväntar svar från dem.
Danken
Wannabe

Inlägg av Danken »

deedje skrev:Jag köpte en 12v sådan som jag ej får att fungera, eller kan inkludera den i Veran men inget mera typ.
Dock så antar jag att problemet ligger hos Vera, inte i själva prylarna. Så inväntar svar från dem.
Jag hoppas du kan få den att fungera med din Vera! Själv hade jag också problem med att inkludera den i min HCL men efter en uppgradering av firmware i gatewayen var det inga problem. I helgen hade jag även rullgardinen fullt fungerande och den kom ihåg sina ändlägen så som jag hade programmerat dem. Jag undvek dock att köra autokalibreringen eftersom DC Shuttern från Qubino enligt dokumentationen kan ha svårt att detektera ändlägen om motorn den ska styra drar mindre än 5W. Efter att ha mätt en del och även sett vilka värden Shuttern rapporterar när jag kör motorn insåg jag att motorn drar aningen för lite. Det fungerade dock att bara köra gardinen upp och ner kalibrerad men det man går miste om är nog att med automatik reglera med en slider dvs stänga till tex 50%, 75% osv. Den lyckades dock att detektera ändlägen när jag på enklaste sätt körde upp och ner.

Det tråkiga är att jag hade monterat ner rullgardinen från fönstret och monterat upp den på annat ställe (baksidan av ett skåp). Detta eftersom jag började fundera på om mina grannar börjat reflektera över min mentala hälsa då jag kört min rullgardin upp och ner bra många gånger varje kväll en längre tid. På baksidan av skåpet fungerade den perfekt i ca två dygn. När jag satte den tillbaka fönstret och programmerade om ändlägena igen så har jag åter problem med att få den att minnas sina ändlägen.
Denna rullgardin kräver en hel del tålamod...
deedje
Gillar hemautomation

Inlägg av deedje »

Jag har inte fått något svar ännu tyvärr. Men jag vet att dom jobbar på det iallafall.
linen351

Inlägg av linen351 »

Danken, hur gjorde du för att lyckas inkludera Qubinon i Home Center? Jag får bara "Learning mode error. Try again."
Skriv svar