Homey

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Mrmupp
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2017, 22:47

Re: Homey

Inlägg av Mrmupp »

Jag har hittills fått in 4 av 5 tempgivare, verkar tveksamt om den klarar Telldus med 2 givare i.. och sen hade det varit önskvärt om man kunde ställt felmarginalen för telldusgivarna med, för de visar ofta en hel del fel.. jämfört i vatten på en extern givare och en febertermometer.

Homeys antenn är helt klart inte lika bra som rfxcoms med jordplansantennen man kan köpa på m.nu! Det är en del skillnader i förmågan att ta emot från sensorer.
Exile82
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 okt 2017, 21:31

Re: Homey

Inlägg av Exile82 »

Lite trist att det inte är enklare att få Nexa att lira med Homey. Jag har fortfarande problem att para EYCR 203 / 2300 och WMR-252.

I övrigt fungerar allt förträffligt, även om presencefunktionen inte riktigt håller måttet än, men det kan säkert bero på våra telefoner också.
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av Quart »

Just nu kör jag:
1-wire för elförbrukning
Plugwise för styrning av uttag och förbrukning
433Mhz för vissa temp/fukt givare samt vissa uttag (domoticz)
Weather-display och Davis VP2 väderstation för väderdata

Skulle vilja ha mer plugwise grejer men m.nu säljer inte de längre samt att det verkar som om det är z-wave man skall satsa på.
Men för att slippa ha massa programvaror och saker som skall prata med varandra och uppdatera min hemsida http://www.sundshult.se
verkar ju Homey vara lösningen.
Ni som kört det ett tag nu och med den infon jag skrivit tycker ni att den är värd att satsa på ?
Är det nån som provat stödet för plugwise ?
Kan man plocka ut data tex temp och publicera på en hemsida med ett "flow" ?
Bigsound
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 aug 2017, 14:48

Re: Homey

Inlägg av Bigsound »

Är det någon här som kan besvara om dessa fungerar till homey?

https://www.m.nu/brytare/plug-in-switch-1
pellen
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 dec 2017, 14:58

Re: Homey

Inlägg av pellen »

Bigsound skrev:Är det någon här som kan besvara om dessa fungerar till homey?

https://www.m.nu/brytare/plug-in-switch-1
Det står ju på sidan du länkar att den fungerar med Homey (I form av grön bock för Homey) :)
sensonic
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2017, 19:10

Re: Homey

Inlägg av sensonic »

Jo, men det saknas ju app för Telldus i Homey så det blir svårt att få in dem. Tyvärr hjälper inte den gröna bocken så bra där.
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av Quart »

sensonic skrev:Jo, men det saknas ju app för Telldus i Homey så det blir svårt att få in dem. Tyvärr hjälper inte den gröna bocken så bra där.

KlikAanKlikUit.....använd det så funkar Telldus om jag fattat saken rätt.
Äger ingen Homey ännu--
sensonic
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2017, 19:10

Re: Homey

Inlägg av sensonic »

Jag har en Homey och brytaren han länkar till är z-wave och då funkar inte KAKU. Har någon tips så välkomna, sitter också på ett gäng sådana brytare...
henn
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 dec 2017, 14:39

Re: Homey

Inlägg av henn »

sensonic skrev:Jag har en Homey och brytaren han länkar till är z-wave och då funkar inte KAKU. Har någon tips så välkomna, sitter också på ett gäng sådana brytare...
Lägg till som generic z-wave, fungerar bra nog för on/off.
sensonic
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2017, 19:10

Re: Homey

Inlägg av sensonic »

Perfekt, tack. (Klicka på Homey/Z-wave för er som också missat hur.
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av Quart »

Om man har uttag som visar förbrukning, kan man då få Homey att lagra de värdena tex i en mysql databas ?
sensonic
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2017, 19:10

Re: Homey

Inlägg av sensonic »

Quart skrev:Om man har uttag som visar förbrukning, kan man då få Homey att lagra de värdena tex i en mysql databas ?
Man kan exportera manuellt till txt-fil iaf. Då antar jag att det går att bygga script för att göra detsamma med viss frekvens om det kan hjälpa.
sensonic
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2017, 19:10

Re: Homey

Inlägg av sensonic »

henn skrev:
sensonic skrev:Jag har en Homey och brytaren han länkar till är z-wave och då funkar inte KAKU. Har någon tips så välkomna, sitter också på ett gäng sådana brytare...
Lägg till som generic z-wave, fungerar bra nog för on/off.
Jo, som sagt detta gick. En nackdel när Homey inte känner till modellen utan tar den som generic är att det inte går (jag inte hittar) hur man klassificerar varje brytare som Light/Fan/Amplifier osv. Det i sin tur medför att man inte kan röststyra med t ex "Hey Homey, turn all lights off". Då släcks allt som är kodat som lampor men man missar alltså det som går som generic.

Så hoppas att någon snart gör en app för Telldus och Nexa... Blir dyrt med Fibaro Wall plug överallt..
Quart
Moderator
Inlägg: 566
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:14
Ort: Hindås
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av Quart »

Appen KlikAanKlikUit är väl för telldus och nexa...
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Homey

Inlägg av supportM »

Nexas Z-wave-produkter finns i "Everspring"-appen. :D
Telldus tror jag inte finns ännu.

Vad gäller Nexa 433MHz är det KlikAnKlikUit som gäller i dagsläget, men vi har skickat en låda Nexa till Athom så det bör komma en Nexa-app så småningom.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar