zipabox vs ziptile

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
aeromange
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2017, 18:42

zipabox vs ziptile

Inlägg av aeromange »

hejsan ny på det här med hemautomation men blivit bite kikat runt på olika lösningar och kontrollers
vill inte ha det styrt av en susande dator som står i gång 24/7
hc2 an tycker jag är för dyr snöat in lite på zipato ja jag har läst runt om fördelar nackdelar suport ,mm dock verkar det lika för alla
men nu till min fråga har svårt att bestämma vilken controller jag ska köra zipatile eller zipabox krav är zwave och zigbee för kunna köra trådfri ,mm men vad begränsar tex zipatilen klarar den lika mkt som zipaboxen ? nån bättre eller sämre?
svårt hitta bra info om dom samt jämförelser
aeromange
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2017, 18:42

Re: zipabox vs ziptile

Inlägg av aeromange »

:?: ingen som har nån kunskap om dom
Lilytwig
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jan 2018, 11:20

Re: zipabox vs ziptile

Inlägg av Lilytwig »

Jag är inte helt 100, men som jag förstått så har Zipatile exakt samma funktion som Zipabox. Zipatile har dock inbyggd skärm, kamera, larm och några sensorer. Om man vill ha det i en enhet eller som separata enheter är en smaksak. Däremot om du vill styra 433 MHz eller Zigbee så måste du nog gå på Zipabox. Som jag förstått så går inte Zipatile att expandera.
Jag har en Zipabox med 433Mhz och Zigbee.
433MHz modulen fungerar bra och har bra räckvidd, men kan bara sända signaler. Kan inte ta emot data från temperaturgivare som Telldus. Jag har också Zigbee modulen. Fungerar till att styra Trådfri. Är däremot osäker på om den bygger upp ett meshnätverk i Zigbee. Det finns inga kontroller i zipabox för att managera detta.
Har du ett stort hus är meshnätverket den stora finessen. Lätt att få täckning över stora ytor flera plan, garage mm.
Jag använder 433Mhz till okritiska saker som julbelysning i trädgården. Det kan missa någon gång, men finessen är att det finns billiga IP44 brytare så det är inte så farligt om de blir snodda.
Zigbee -Trådfri är billigt för ren belysning, men jag har inte testat räckvidden, men 5m och en murvägg är inga problem.
Med Z-wave kan man realisera kluriga saker genom att det finns massor av sensorer och aktorer att väja på.
Skriv svar