Styrning av Vattengolvvärme

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
thornadoman

Styrning av Vattengolvvärme

Inlägg av thornadoman »

Har nyss fått värmepump från IVT och golvvärmefördelarskåp från Lk, just nu ingen värme styrning, utan manuellt..

Någon som har ett bra tips på något z-wave system som funkar ? kul om man kan styra annat också..
Kan jag använda LK:s ställdon (NO 24V AC) med Flush On/Off Thermostat 10A - Gen5 - Qubino ? Sen måste man ha styrenhet och vägg termostat i varje rum.. det stämmer ?

Känns som att en stålldon NO är säkrare ifall strömen skulle brytas då det är vinter (om det inte all ström försvinner såklart)

Nybörjare på styrning och Z-wave

Mv.h. Per
Calleman
Wannabe

Re: Styrning av Vattengolvvärme

Inlägg av Calleman »

Tjena,

Jag har tänkt samma tanke flera gånger om (det ska vara perfekt) - Jag har också nyss skaffat en IVT pump och ska koppla in golvvärmen till helgen. Jag har kommit fram till att styrning av slingorna via termostaten är dyrt och sämre än att titta på innetempen och justera kurvan på pumpen. Tyvärr(inte lika roligt. Tro mig, jag har fler prylar än de flesta och vill verkligen). Men tänk själv, hur ofta snurrar man på termostaten i rummen?

Du gör som du vill såklart men min tanke är att sprida ut tempsensorer i rummen och trimma in golvärmen så optimalt som det går på fördelaren, sen kör jag NGenics innegivare som jag kan styra från telefonen som i sin tur styr(lurar) pumpen. Ev. vill man ha termostat i sovrum där det kanske kan bli för varmt. Men det vet jag inte än, det går ju att trimma det också..
Skriv svar