Philio PST02 motion i HC2...

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Philio PST02 motion i HC2...

Inlägg av daromer »

Jag har Home center 2 och försöker få Motion att funka från en hög med PST02 sensorer.
Tyvär verkar inte Homecenter 2 fatta att ingen motion skett. ie sensorn skickar ingen sådan signal tillbaks.

Kan man scripta in att homecenter helt enkelt nollar dess värde?
Jag läste nåt om att det ska gå att ställa om sensorn men kan inte hitta vart och hur? (Se bild)


https://snag.gy/P1L8El.jpg

Tacksam för hjälp. Är inte sugen att byta ut dessa till annat då dom redan sitter uppe och funkar för allt annat utom just motion :)


Kan vara värt att notera att väcker man enheterna skickar dom "ok" info till HC2
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Philio PST02 motion i HC2...

Inlägg av daromer »

Dvs detta är det jag måste sätta som jag fattat rätt?
pst.png
pst.png (113.56 KiB) Visad 5596 gånger
men hur sätter man de olika bitarna? Jag borde kunna det men jag verka rinte kunna klura ut det
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Philio PST02 motion i HC2...

Inlägg av daromer »

Och nu har jag löst det !!!

Satt och fundera och tänkte och fundera. Det är ju förmodligen bitar som i 1byte.
Och då är det xxxxxxxx i form av 0 eller 1...



I mitt fall värde 54 som då representerar 00110110. Hur nu detta går ihop till sending motion on i nedan vet jag ej tyvär. Men det funkar!!

Men oavsett så här ser det ut i Home center 2:
set.PNG
set.PNG (6.83 KiB) Visad 5593 gånger
Dvs i homecenter 2 under enheten så tar man avancerat. För att sedan fylla i ovan. Se sedan till att väcka din sensor genom att lossa den från väggen och sätt tillbaks så kommer detta nu fungera!!
Spindel
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mar 2018, 12:26

Re: Philio PST02 motion i HC2...

Inlägg av Spindel »

daromer skrev:Dvs i homecenter 2 under enheten så tar man avancerat. För att sedan fylla i ovan. Se sedan till att väcka din sensor genom att lossa den från väggen och sätt tillbaks så kommer detta nu fungera!!
Var fick du 54 från?

När jag lägger till 54 som i din bild och trycker spara ändras inte värdet utan står som 0. När ska jag väcka sensorn? Innan jag trycker spara, eller efter?

Är inte hemma nu så jag kan inte testa.
Bilagor
parameter.PNG
parameter.PNG (5.16 KiB) Visad 5254 gånger
Spindel
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mar 2018, 12:26

Re: Philio PST02 motion i HC2...

Inlägg av Spindel »

Spindel skrev:När ska jag väcka sensorn? Innan jag trycker spara, eller efter?
Svarar mig själv i hopp om att någon annan har nytta av det.

1. Ändra parameter
2. Spara
3. Väck sensor (eller vänta tills den väcker sig själv baserat på Wake up interval)
4. Uppdatera sidan
5. Profit

(Vet fortfarande inte var 54 kommer från dock, men sensorn verkar iallafall inte markera konstant rörelse så det kanske fungerar som det ska nu.)
Skriv svar