Kabel-trassel

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Kabel-trassel

Inlägg av Dowser »

Nu har jag sedan några veckor tillbaka *äntligen* migrerat mitt 1-wire nät från en gammal häck med seriellt RJ-11 interface till ett RJ-12 USB interface.
När väl alla databaser var överflyttade och klara gick allt som en dans.

I helgen var det nu dags att börja koppla in de extra-enheter som jag köpt för länge sedan. Jag hade testat de direkt mot USB-interfacet tidigare och allt funkade klockrent. (1-wire weather-station och två extra temp-sensorer)

Jag hade en kabel som jag *trodde* var en converter mellan RJ-11 & RJ-12, men som bara var märkt med RJ-12 i ena änden. Den kabeln som jag redan monterat och som fungerade var märkt med RJ-11 i ena änden och RJ-12 i andra änden. Det visade sig dock inte vara så.

Den "mystiska" kabeln är som sagt märkt med RJ-12 i ena änden, och har Orange, Orange-vit, Blå, Blå-vit på pinne 1-4, 5&6 tomma.
I RJ-11 sidan är det istället: Orange, Blå-vit, Blå. Pinne 4 tom.

Nån som kan komma på vad en sådan kabel kan ha varit tänkt att användas till? :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Kabel-trassel

Inlägg av elf98 »

Enligt http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=20&t=391 är det en en kabel som gör om från Rj12 till Rj11. (Dvs du bör kunna ansluta den till DS9490R eller annan rj12-uttag för att sedan sätta den äldre typen av rj11-förgreningen i rj12-änden.

Hur är kabeln som fungerar kontakterad?

Hur har du försökt använda den mystiska kabeln?

Jag antar att det är jag som kontakterat eller?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Doh!
Jag blandade samman 1-wire return med power return. Japp, den ser ut att vara en helt korrekt adapter.

Den fungerande (Som är märkt med RJ-12 i ena änden och RJ-11 i andra) är identisk, förutom att den även har pinne 4 kontakterad med vit-orange, vilket ju inte borde påverka något om man läser specarna.

Jag har försökt använda kabeln på två sätt:
Dels genom att ersätta den "fungerande" kabeln mellan en DS9490R och ett RJ-11 nät. Nätet fungerar före bytet, tappar kontakt med alla enheter under bytet och börjar sedan fungera när den "fungerande" kabeln åter är tillbaka.

Dels har jag i "andra änden" av RJ-11 nätet (med den "fungerande" kabeln mellan DS9490R och nätet i andra änden) anslutit den till ett RJ-12 segment med en 1-wire weatherstation. (Den fungerar utmärkt om den ansluts direkt till DS9490R, så *den* kabeln är OK)När kabeln och segmentet kopplas in "dör" hela 1-wire nätet. Där har jag av naturliga skäl inte kunnat testa med den andra kabeln. (Har faktiskt inte testat enbart kabeln kommer jag på nu.

Edit:
Och visst är det du (eller något hustroll) som kontakterat den. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vill du ha en ny adapterkabel kankse?

Bara att skicka ett mail med adress till info@temperatur.nu.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Tja, jag kom på att jag också glömt en adapter och lite sånt för att få in regnmätaren också. Så jag kan skriva nån kommentar i ordern om det är ok?
(Även om det känns som ett tag innan man mäter regn igen...)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den "mystiska" kabeln är som sagt märkt med RJ-12 i ena änden, och har Orange, Orange-vit, Blå, Blå-vit på pinne 1-4, 5&6 tomma.
I RJ-11 sidan är det istället: Orange, Blå-vit, Blå. Pinne 4 tom.
Kom att tänka på en sak; "Pinne 4 tom." - pinne 4 på rj12 eller pinne 4 på rj11?

Om det sitter en rj12 på rj11-sidan skall det vara Orange-pinne2, Blå/vit-pinne3 och Blå-pinne4. Pinne 5 i rj12an skall vara tom och motsvarar pinne4 i rj11!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det är en RJ-11, så det är pinne 4 på RJ-11'n som är tom, så den ser helt OK ut.
Skriv svar