Makerlife Väderstation - ingen regnmätning?

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
caproni
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 aug 2018, 15:52

Makerlife Väderstation - ingen regnmätning?

Inlägg av caproni »

Har nyligen köpt en Makerlife Väderstation med Raspberry Pi Zero W och monterat ihop denna enligt instruktion. Allt fungerar som det skall utom regnmätaren. Jag har kollat alla kopplingar flera gånger, och också försökt mäta (jag mäter på insidan direkt mor RPi) om regnmätaren lämnar ifrån sig någon signal. Den ligger hög på 3,0 V och dippar till 0V när magneten i regnmätare passerar. Men ingen reaktion i mätningen. Jag har använt såväl inknappad kod som nedtankad kod, med samma nedslående resultat.

Är kopplingsscemat rätt i handledningen?
caproni
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 aug 2018, 15:52

Re: Makerlife Väderstation - ingen regnmätning?

Inlägg av caproni »

Besvarar min egen fråga: Nej, diagrammet i handledningen stämmer inte. Så här står det i tidningen MagPi70.
"The wiring is illustrated in a diagram in the kit’s 48-page glossy booklet. Unfortunately, we noticed that this shows the rain gauge’s ground wire connected to the wrong pin (GPIO21 instead of GND), so you’ll need to watch outfor that."

Så sätt grön kabel från regnmätaren till GROUND (pin 39) i stället för pin 21.
darre
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 sep 2018, 15:14

Re: Makerlife Väderstation - ingen regnmätning?

Inlägg av darre »

caproni skrev: 09 aug 2018, 17:23 Besvarar min egen fråga: Nej, diagrammet i handledningen stämmer inte. Så här står det i tidningen MagPi70.
"The wiring is illustrated in a diagram in the kit’s 48-page glossy booklet. Unfortunately, we noticed that this shows the rain gauge’s ground wire connected to the wrong pin (GPIO21 instead of GND), so you’ll need to watch outfor that."

Så sätt grön kabel från regnmätaren till GROUND (pin 39) i stället för pin 21.
Hej,

Hoppas det är ok att jag frågar dig här.

Tänkte köpa en sådan här väderstation men funderar på om man får ut vindriktning och luftfuktighet?
Jag tror inte att den kan ge den informationen men tänkte fråga nu när jag hittade någon som kopplat in den.

Bra att veta om fel i diagrammet.
Skriv svar