Integration med Telldus Live

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Integration med Telldus Live

Inlägg av elf98 »

Det finns mängder med mätpunkter på temperatur.nu, men nu när Tellstick Net snart är var mans egendom och folk kastar ut trådlösa temperatursensorer till höger och vänster tänkte jag att det skulle vara på sin plats med att kunna hämta temperaturer från Telldus Live.

För att det skall kunna fungera måste de som vill rapportera via Telldus Live ge temperatur.nu tillgång till data via Telldus API. Och för att det skall fungera måste stationsägarna kunna logga in på temperatur.nu - så det går att knyta ihop data från Telldus Live med rätt mätpunkt.

I dag har jag kommit så här långt:
*Skapat en egen administrationssida som kräver inloggning kopplat mot forumet. Är det samma epostadress i forumet och i temperatur.nu databasen kan man "administrera" sin mätpunkt så tillvida att det går att ge temperatur.nu tillåtelse att hämta information från Telldus Live.

*Skapat de första staplande stegen på att parsa sensorinformation från Telldus Live. (Se bild nedan).

Återstår gör:
Göra så det går att ange vilka temperaturer som temperatur.nu skall använda.
Fila lite på layouten - nu är det mest ett test. Tanken är att även folk utan datorvana enkelt skall kunna ge temperatur.nu tillgång till informationen.
egen-administration.png
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Integration med Telldus Live

Inlägg av elf98 »

Nu när frugan ligger på förlossningen passar jag på att koda lite! :)

Kopplingen mot Telldus live är klar nu, eller det bör fungera i teorin i alla fall.

Det skulle vara bra om några med tellduslive-konto med mätpunkt på temperatur.nu testar lite. (Temperaturerna kommer inte att börja användas förrän ni säger till. Det jag vill testa är själva kopplingen mot Telldus Live.)

För att testa, gå in på en url liknande denna, byt ut "ekholmen" mot ditt stationsnamn:
http://www.temperatur.nu/ekholmen-egen_admin.html

Driver temperatur.nu

Bild
pleter

Inlägg av pleter »

Har lagt till mitt konto nu. Var lättare än vad jag trodde det skulle vara =) Bra gjort.
Hoppas fler med Tellstick Net och sensorer "hoppar på tåget" nu och delar med sig av sina temperaturvärde.

// PR
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du måste välja/kryssa i den sensor som skall användas - även om du bara har en sensor. Gå in på admin-sidan på temperatur.nu igen och sätt ett kryss och tryck på spara.

Driver temperatur.nu

Bild
pleter

Inlägg av pleter »

Så, fixat. Gick nog lite för fort där för mig. Trodde jag klickat på spara, men missade visst det =/
Men nu ska det väl funka?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Driver temperatur.nu

Bild
Danne1981

Inlägg av Danne1981 »

Vilken av dom trådlösa givarna som passar till Tellstick Net har bästa räckvidden, och som klarar iallafall minst 10 meter och två innerväggar? Någon som har erfarenhet av detta?
etompau
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av etompau »

_
Låst