Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
andreasm80
Wannabe

Re: Mäta elförbrukning, Raspberry Pi & Domoticz.

Inlägg av andreasm80 »

Den rapporterar Today i kWh och under log så visar den energy used (Wh) dom sista 7 dagarna, senaste veckan, månad och år. Under report så ser jag total usage kWh och Counter
Det jag skulle gärna veta är vad använding just nu är (den uppdateras varje minutt, så helt "realtime" blir det inte) i Watt.
Försökte ditt uppdaterade script i går kväll, fick då tyvärr några nya felmeddelanden. Fick bort det ena, men fick då ytterligare ett fel som jag inte såg vart var.
Jag pushar alla värden till InfluxDB så jag har säkert möjligheten till att forma en graf där också, men önskar mig en "realtime usage (Watt)" device i Domoticz också, som i sin tur kan skickas vidare til InfluxDB färdig tuggad.
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Om du skriver ut värdet på NorthQ, vad får du då i loggen?
klistra in detta på rad 33

Kod: Markera allt

print(energyCounter .. ' svalue: ' .. otherdevices_svalues[energyCounter])
Det kanske är mer än räknarens värde i svalue för NorthQ mätaren och då kan du säkert filtrera ut räknarvärdet med regex liknande rad 31.
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Hej,

Då får jag detta:
2018-10-11 20:19:23.868 Status: LUA: PowerReaderTotal svalue: 0.000;118425312.000
2018-10-11 20:19:23.868 Status: LUA: Error reading value from energy counter PowerReaderTotal. The type of the device is probebly not a counter or the device is missing.
2018-10-11 20:19:23.869 Error: EventSystem: in Current_Usage6_test: [string "--Domoticz Script to get medium actual energy..."]:60: attempt to concatenate global 'lastCounterAsNumber' (a nil value)

Siffrorna 118425.594 är Counter värdet från Northq läsaren när scriptet körde. +/-.. Lägger märke till att debug log visade .000 ganska exakt.
Senast redigerad av andreasm80 den 11 okt 2018, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Då kommer det fungera om du byter ut rad 33 mot:

lastCounterAsNumber = tonumber(string.match(otherdevices_svalues[energyCounter], ";(.+)"))
https://github.com/mrhedstrom/domoticz/ ... Energy.lua
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

HAHAHA!!

Så sjukt roligt! Det gör det!
Fasen jag skulle önska jag var bättre på detta, har pillat med det i ett par dagar nu, sökt på nätet, försökt göra ändringar, blanda in element från andra script. Provat många olika script.

Många många tack för hjälpen, sätter jag pris på!
Då fortsätter man till nästa utmaningar.

Tack igen!

Andreas
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Jag la in derektsupport dör din NorthQ i scriptet. Testa om det fungerar utan ändring nu.
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Det gör det, funkade direkt.

Har suttit och monitorerat resultaterna scriptet räknar om ett bra tag nu, tycker kanske den ligger lite högt i Instant usage (watt). Kommer liksom aldrig ner under 1000W, och en gång i bland så råkar den skriva: "Last reading is the same or less than this reading" så printar den 0W. Nästa mätning kommer det siffror igen.
Kan det bero på att jag har för snabb uppdatering från NorthQ mätaren? Får nya counter skickade från NorthQ varje minut.
Och finns det något jag kan justera på i scriptet hur den räknar om, antall decimaler etc? (frågar säkert dumt)
Kan hända det stämmer rätt bra, men innan hade jag en Eliq mätare och då var jag oftare under 1000w än jag ligger på nu.

Oavsett är detta ett stormsteg i rätt riktning för min del.

Tack igen!
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Ser nog ut till att det stämmer rätt så bra det den visar i w. Den ligger bara några få decimaler efter själva NorthQ mätaren under Total Usage Today.
Det enda jag inte ser helt orsaken till är värför den jämnt klagar på att förra mätning är samma eller mindre. Då nollar den instant förbrukningen och i log'en ser jag en kurva som går upp och ner som ett jojo.
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Se till att dummyenheten är inställd på ”Energy read” =”From device”. Då borde ”idag” visa rätt.
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201810 ... 49b2bd.png[/IMG]

Anledningen att den visar lite annorlunda är att actual värdet i Watt hela tiden loggas en mätperiod efter den var då det är ett framräknade värde i efterhand. Dvs. den perioden som visar föregående periods effekt är den period som räknar ut energiåtgången för ett historiskt värde.

Varför du får 0W värden kan bero på att NorthQ rapporterar annat än räknaren. Då det är Z-Wave kanske den har andra enheter som triggar scriptet. Det du kan testa för att få bort det är att hoppa ur scriptet och inte uppdatera då du får 0W värden.
Efter raderna för print av det meddelandet du får klistrar du bara in

return commandArray

Skickat från min iPhone med Tapatalk
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Toppen!

Det löste detta med. Detta är jag riktig nöjd med. Tack för hjälpen.
Nu blir det bara lösa hur jag får instant värde från dummyenheten pushat til Influxdb. Det fungerar tydligen inte att enable push på en dummyenhet som uppdateras via deviceupdate, då skrivs det direkt i db till Domoticz, så det blir ingen change event som datapush kan trigga på..
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Om du vill trigga något med den virtuella mätaren kan du inte uppdatera med "UpdateDevice" i lua scriptet. Då får du ändra till JSON uppdatering istället.
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_ ... counter.29
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Jag la till möjlighet att uppdatera med JSON i scriptet.
Sätt variabeln till
updateWithJSON=true

så komemr nog triggningen börja fungera
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Det är bara utmärkt!
Jag försökte lägga till det själv, men efter mycket pill fram och tillbaka la jag det ner.
Jag la till dina ändringarna i scriptet. Scriptet går som vanligt, updaterar log med rätt värden osv. Men den uppdaterar inte dummy-enheten.
Provat olika urls med användarnamn/lösenord mot localhost/ip/dns etc, men den vill inte updatera. Tror inte det är något fel i scriptet.
Jag måste kolla lite närmare värför den inte gör det. Skulle haft litt mer debug info i log'en bara så jag har något att gå efter.
Men jag har ett annat problem också, det verkar som dummy-enheten får en peak en gång i bland, kan vara mitt i natten, mitt på dagen, helt sporadisk och läser in ett gigantisk värde. Detta gör att dummy enheten får en allt för hög total usage och scriptet updaterar då inte dummy-enheten längre. Den blir ståande med en siffra som ex 12334534+0234 watt.
Vet inte varför eller vart det kommer ifrån, så jag tänkte att det enklaste ville vara att göra en check (innom samma script, eller et separat) med 10 min intervaller som kollar om den har en sådan gigantisk total usage, som scriptet då raderar automatisk och dit script fortsätter som vanligt.
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Har du curl?

sudo apt list --installed | grep -i curl
andreasm80
Wannabe

Inlägg av andreasm80 »

Ja,
Hade ju varit utmärkt om det bara var det. Men använder curl til en del andra saker från samma server.
Skriv svar