3-fas, temperatur, fjärrstyrning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

3-fas, temperatur, fjärrstyrning

Inlägg av Troy McClure »

Hej!

Detta är vår första vinter i vårt hus, och vi har märkt att vi inte kan lämna det särskilt länge. Inte ens en helg ifall det är kallt som nu. Anledningen är att huset ganska snabbt blir kallt ifall vi inte eldar.

Vi har en vedpanna och två acktankar på vardera 750 liter. Huset är på drygt 210 kvm. Eldar man en full panna så håller sig temperaturen ungefär ett dygn, sedan börjar det dippa. Jag vet inte var vi hamnar efter två dygn, bortåt tre vågar jag inte tänka på ifall utetemperaturen ligger på 10 minusgrader.

Nu har vi ändå tur som i ena acktanken har två stycken elpatroner inkopplade. Desaa användes nog av acktankens förra ägare, då kablarna är avklippta 20 cm ut från elpatronerna. Dessa innehåller fyra ledare, och är då vad jag förstår 3-fas?
Backer elpatron med kabel
Backer elpatron med kabel
Jag tänker försöka lösa detta, först och främst på kort sikt, kanske redan till helgen då vi skulle vilja åka bort ett par dagar, men även en smartare permanent lösning för framtiden. Pengar är viktigt, det får inte dra iväg.

Supersnabblösning:
Kunna få igång elpatronen och köra den kanske en timme per dygn med timer. Finns det timer till 3-fas? Tänkte på sådana där billiga 220-volts man får för 39 kr idag, finns motsvarande till 3-fas? Jag har 3-fasuttag i ett angränsande rum.

Snabblösning:
I grova drag tänker jag mig en lösning där jag sätter upp en liten server (datorn har jag redan står och dammar) med Debian Linux och en webbkamera. Jag kan sedan från svärmor surfa in och se hur många grader det är i tanken, på väg ut till radiatorerna samt på väg tillbaka från dessa. Utifrån denna visuella input sedan kunna ta ett beslut ifall jag vill slå på elpatronen. Sedan kunna slå av den då jag är nöjd med temperaturen. Detta kompletteras också av att jag via befintlig temperaturmätning (Bild) redan vet vad utomhustemperaturen är hemmavid.

Permanentlösning:
Ett system som själv reglerar så att husets innetemperatur inte understiger ett visst antal grader. Detta ska jag kunna slå på då vi åker bort, men också kunna övervaka och styra själv via nätet.

Är det förresten någon som vet vad som krävs för att jag ska kunna använda elpatronerna som det är tänkt? Är detta rätt väg att söka? http://www.backer.se/se/Produkter/Tempe ... ingsboxar/

Så nu kan jag nog gå och lägga mig igen, nu när jag skrivit av mig lite. Hoppas att någon kan komma med lite förslag eller åsikter.

Tack och gonatt! :D
Användarvisningsbild
bruka

Re: 3-fas, temperatur, fjärrstyrning

Inlägg av bruka »

Hur många kW är elpatronen på? Har du öppnat locket och tittat om det sitter en termostat där?
Du behöver en trefas kontaktor (trefasrelä) som drar när termostaten slår till och en strömbrytare för att slå av och på det hela.
Sen kan du koppla något som du styr via datorn i serie med termostaten, kanske en fjärrstyrning med Tellstick?

Klocka för trefas har inte jag sett men du kan sätta dit en i serie med termostaten som styr kontaktorn.
Men varför klocka? Du måste ändå ha termostat.

Men hur som helst behöver du en elektriker först.
I värsta fall så är kabeln klippt pga att elpatronen brunnit.
Men du hade två, en kanske är hel?
Användarvisningsbild
Troy McClure

Inlägg av Troy McClure »

Elektriker kontaktad. Ska komma och titta, ev. idag.

Det hänger antagligen på hur dyrt det blir att göra det på "rätt sätt". Kostar det flera tusen så måste vi avstå, just nu i alla fall. Det var därför jag tänkte att jag ju egentligen har en massa teknik hemma, så att jag skulle kunna övervaka och eventuellt styra det hela bortifrån. Men man kanske inte bara kan sätta en stickpropp på kabeln och plugga in i uttaget och köra tills man är nöjd med temperaturen? Farligt iofs ifall kontakten med hemmet skulle brytas medan man har patronen påslagen.

Patronerna ska fungera. Så sades i alla fall då vi köpte huset.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Se *absolut* till att ansluta den i kombination med en termostat. Om du är intresserad av hur illa det annars kan gå, kolla på Mythbusters test av varmvatten-beredare...

När du väl har en termostat som kan bryta strömmen när temperaturen blir för hög kan du "leka" säkert.

För att kunna styra 2&3-fas enheter på ett rimligt ekonomiskt vis bör du få dem anslutna via ett relä, det borde elektrikern kunna lösa åt dig i samband med installationen. Därefter kan du kolla på lösningar med tellstick, X10, hemma-hack och så vidare.

Men börja med en termostat för din och familjens säkerhet.

(Har själv varit med om en vv-beredare med trasig termostat som satte säkerhetsventilen ur spel...)
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Hur gick det med din elpatron, har du fått den inkopplad?
MGKea

Inlägg av MGKea »

Oavsett hur många faser man använder eller hur länge man kör "doppvärmaren" åtgår det lika mycket effekt att värma upp en viss mängd vatten.

Skaffa värmepump... så svider det inte när elräkningen kommer ... alt pelletsbrännare om Ni hade vedpanna.
Användarvisningsbild
Troy McClure

Inlägg av Troy McClure »

Som vanligt så dök hantverkaren inte upp. Elektrikern i detta fall...

Och värmepump är knappast aktuellt då vi redan har ett vattenburet värmesyem som går på den billigaste energikällan ved. Och att göra om den till en pelletspanna lär knappast heller vara ekonomiskt försvarbart. Enklast och billigast blir nog att tills vidare ställa några vanliga elelement strategiskt utplacerade i huset då vi åker bort några dagar. Vi är alltså inte ute efter att byta värmesystem.
Skriv svar