Detta är vår första vinter i vårt hus, och vi har märkt att vi inte kan lämna det särskilt länge. Inte ens en helg ifall det är kallt som nu. Anledningen är att huset ganska snabbt blir kallt ifall vi inte eldar.
Vi har en vedpanna och två acktankar på vardera 750 liter. Huset är på drygt 210 kvm. Eldar man en full panna så håller sig temperaturen ungefär ett dygn, sedan börjar det dippa. Jag vet inte var vi hamnar efter två dygn, bortåt tre vågar jag inte tänka på ifall utetemperaturen ligger på 10 minusgrader.
Nu har vi ändå tur som i ena acktanken har två stycken elpatroner inkopplade. Desaa användes nog av acktankens förra ägare, då kablarna är avklippta 20 cm ut från elpatronerna. Dessa innehåller fyra ledare, och är då vad jag förstår 3-fas? Jag tänker försöka lösa detta, först och främst på kort sikt, kanske redan till helgen då vi skulle vilja åka bort ett par dagar, men även en smartare permanent lösning för framtiden. Pengar är viktigt, det får inte dra iväg.
Supersnabblösning:
Kunna få igång elpatronen och köra den kanske en timme per dygn med timer. Finns det timer till 3-fas? Tänkte på sådana där billiga 220-volts man får för 39 kr idag, finns motsvarande till 3-fas? Jag har 3-fasuttag i ett angränsande rum.
Snabblösning:
I grova drag tänker jag mig en lösning där jag sätter upp en liten server (datorn har jag redan står och dammar) med Debian Linux och en webbkamera. Jag kan sedan från svärmor surfa in och se hur många grader det är i tanken, på väg ut till radiatorerna samt på väg tillbaka från dessa. Utifrån denna visuella input sedan kunna ta ett beslut ifall jag vill slå på elpatronen. Sedan kunna slå av den då jag är nöjd med temperaturen. Detta kompletteras också av att jag via befintlig temperaturmätning (
Permanentlösning:
Ett system som själv reglerar så att husets innetemperatur inte understiger ett visst antal grader. Detta ska jag kunna slå på då vi åker bort, men också kunna övervaka och styra själv via nätet.
Är det förresten någon som vet vad som krävs för att jag ska kunna använda elpatronerna som det är tänkt? Är detta rätt väg att söka? http://www.backer.se/se/Produkter/Tempe ... ingsboxar/
Så nu kan jag nog gå och lägga mig igen, nu när jag skrivit av mig lite. Hoppas att någon kan komma med lite förslag eller åsikter.
Tack och gonatt!