Jag har sneglat en del på Homey och att utgå från den eftersom jag kommer att kunna återanvända mina gamla Telksticksensorer tills de går sönder... Fast hjälp mig få perspektiv, vad bör jag köpa?
Behoven jag ser just nu för poolen:
- Styrning av belysning via fjärr/app (och gärna brytare vid poolen.) Fast installation!
- Temperaturmätning av vattnet. Jag tänker att jag kan tejpa vanliga utomhustermometrar med givare på tråd mot slangen före och efter värmeväxlaren och kombinera med en flytande termometer i poolen alternativt låta en tredje givare gå ner snyggt bakom linern.
- Styrning av pump baserat på vattentemperatur, tex genom en Fibaroplugg?
- Styrning av pump så den går en minitid/dygn, tex 2 + 2 timmar.
- Start av pump genom att tex använda en Fibaro rörelsesensor eller liknande, så den går när vi badar.
- Ev styrning av värme och pump baserat på om solcellerna levererar el eller ej. (Jag har Modbus-nät mellan elmätare och växelriktare jag kan tanka av data från, eller så finns det blinkande dioder på elmätaren att välja från.)
Och så funderar jag på en Fibaroplugg med elmätning för att dela styra hur ofta länspumpen går igång, men även för att kunna få larm om den inte går på ett tag helt enkelt genom att mäta strömförbrukning och lägga nåt lämpligt gränsvärde. Om pumpen verkar trasig vill jag få sms/mail.
Så långt behoven just nu...
Min enkla fråga är hur köplistan ska se ut? Det ska vara enkelt att komma igång, fungera under lång tid och jag ska kunna ha en snygg app/portal för styrningen hemma såklart.
Sen vill jag kunna bygga vidare tex med styrning av trefaselement i relation till temperatur, sköta diverse belysning etc, men det kommer i nästa våg till hösten.

Jag tänker även att det kan vara kul att koppla samman många/alla funktioner i huset i en liten surfplatta längre fram och även komplettera med statistik, grafer etc, men first things first, nu är det poolen som är steg ett.
Vad säger ni?