Rullgardinsmotor börjat ”hacka”

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Mht
Wannabe

Rullgardinsmotor börjat ”hacka”

Inlägg av Mht »

Hej,

Jag har sedan ca 1år haft 2st motoriserade rullgardiner styrda av Qubino flush shutter (m.nu paket med 2 motorer och 24V). Båda är kopplade till samma styrning. Nu har den ena börjat ”hacka”, rör sig med korta steg och mycket sakta (flera minuter upp eller ner). Även den andra hackar något men rör sig ändå nästan med normal hastighet.

Är det motorerna som är trasiga eller styrningen? Hur länge kan man räkna med att motorerna ska hålla? De har varit i drift i ca 11 mån med ca 2 rörelser per dygn (ner på kvällen och upp på morgonen). Jag har kontrollerat så att gardinerna inte dragit snett eller på annat sätt kärvar.
Zelis

Re: Rullgardinsmotor börjat ”hacka”

Inlägg av Zelis »

Hej,
Min gissning är att rullen som sitter längst in på motorn är sliten i mitten där motorn fäster. Jag fick inte på rullen ordentligt när jag skulle montera motorn så jag fick göra hålet lite större och då blev det lite för stort och hackade precis som din.
/Stefan
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

Kolla att rullgardinen löper fritt i fästena så de in "klämmer" mot stången, dvs för tight spel. Jag har haft detta problem.
MrDTS

Inlägg av MrDTS »

Hej

Vet inte om jag ska köpa flera motorer från m.nu de verkar inte vara av bra kvalitet, har igen 2 motorer som hackar.

MrDTS
nr23se
Wannabe

Inlägg av nr23se »

jag har också detta problem, motorn rör sig inte utan det är bara ett knäppande ljud i den när jag kör den, har då tagit ut motorn ur gardinen så inget kläm någonstans.

Någon som fattar om man kan göra nått eller är det bara att köpa nytt? Har kört den ca 3 år x 2 hissningar per dag så 1800 cykler totalt. Känns som det är riktigt dåliga grejer om den ger upp så fort.
Mats789
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Mats789 »

Vilken variant av motorn är det, 433 varianten eller bara motorn?
Skriv svar