La Crosse 2300

Generella Windowsfrågor och frågor gällande Windowsmjukvara som saknar egen forumkategori skall postas i detta forum
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PEk
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2007, 12:30
Ort: Veddige
Kontakt:

La Crosse 2300

Inlägg av PEk »

Är det någon som vet om man kan redigera "history.dat" -filen i Heavy Weater programmet, för jag fick 2200 mm regn på 10 min.
Eller måste man "recetta" hela väderstationen. Och hur gör man då??
Kan tänka mig att man plockar ur alla batterier och tar bort spänningsmatningen eller finns det ett inbyggt minne i huvudenheten?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Smokehead
Wannabe
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 nov 2006, 13:12
Ort: Älmhult
Kontakt:

Inlägg av Smokehead »

Vet att Microsoft access 2003 funkar. Du måste högerklicka på filen och välja "öppna med" eller "open with" om du har engelskt Windows. Du kan alltså inte bara dubbelklicka på filen. Vet inte om access 2000 funkar. Access 97 gör det inte.
PEk
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2007, 12:30
Ort: Veddige
Kontakt:

Redigera history.dat

Inlägg av PEk »

Hej "Smokehead"
Jag har testad med Access 2007 och den vill inte kännas vid filen "history.dat" "Fel filformat"
Gjorde om den till en txt-fil och importerade den till Access då fick jag med "löpnumret" dvs alla punkter som är avlästa men värderna kom inte med.

Har du några tips ??
Jocke
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 okt 2006, 17:32
Ort: Henån
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Hej

I Heavy weather har du två "flikar" nere till vänster. Klicka på data, markera de värde som du vill ta bort och delete.
Markel
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2007, 08:45
Ort: Fristad

Inlägg av Markel »

Jag har ett program för att plotta data från history.dat.
Datafilen består av datumstämpel och alla väderdata, de flesta i 32-bitars flyttal.
Det finns beskrivet bra i "Komplette entschlysselung fur WS2300" på wetterfreaks.de.
Mitt program kan skapa en excel-fil av hela history.dat, sen kan man editera i Excel och sen konvertera tillbaka till history.dat.
Användarvisningsbild
Magnus
Gillar hemautomation
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 jan 2007, 10:42
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Kan du tänka dig att dela med dig av ditt program? Jag påbörjade ett liknande för några år sedan men det rann ut i sanden.
PEk
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2007, 12:30
Ort: Veddige
Kontakt:

Program History.dat=>excel=>history.dat

Inlägg av PEk »

Jag kan tänka mig att också vara med :-)
Jag hittar inte "Komplette entschlysselung fur WS2300" på wetterfreaks.de. (Skoltyskan är för dålig) Tror du att du kan skicka en länk?
Markel
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2007, 08:45
Ort: Fristad

Inlägg av Markel »

<http://www.wetterfreaks.de/phpBB/viewto ... sc&start=0>

Jo visst, men det är inte riktigt klart än, EXE-filen är lite special för mitt system. Men kan ni programmera lite kanske källkoden för VB6 hjälpa till.
För övrigt har jag börjat fixa till programmet så det läser direkt från väderstationen. Det finns ett opensourceprogram som heter Open2300. Är det nån som har tittat något på det ?
PEk
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2007, 12:30
Ort: Veddige
Kontakt:

Inlägg av PEk »

Whopps där försvann jag!!!

"citat" EXE-filen är lite special för mitt system. Men kan ni programmera lite kanske källkoden för VB6 hjälpa till.
För övrigt har jag börjat fixa till programmet så det läser direkt från väderstationen. Det finns ett opensourceprogram som heter Open2300. Är det nån som har tittat något på det ?"
slut citat

Tyvärr så är jag bara användare, och kan mycket lite om programmering.men jag är med på tråden , för man kan alltid lära sig något.
joakimr
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 okt 2006, 14:27
Ort: Laholm
Kontakt:

Inlägg av joakimr »

Markel skrev: För övrigt har jag börjat fixa till programmet så det läser direkt från väderstationen. Det finns ett opensourceprogram som heter Open2300. Är det nån som har tittat något på det ?
Ja, jag använder det för att läsa infomationen från min vädersstation. Som tyvärr krånglar lite nu. Regnmätaren har lagt av och vindmätaren fungerar ibland :-(
joakimr
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 okt 2006, 14:27
Ort: Laholm
Kontakt:

Inlägg av joakimr »

joakimr skrev:
Markel skrev: För övrigt har jag börjat fixa till programmet så det läser direkt från väderstationen. Det finns ett opensourceprogram som heter Open2300. Är det nån som har tittat något på det ?
Ja, jag använder det för att läsa infomationen från min vädersstation. Som tyvärr krånglar lite nu. Regnmätaren har lagt av och vindmätaren fungerar ibland :-(
Och nu har schemaläggaren lagt av.

0x80090016: Nyckeluppsättningen finns inte.

Står det om jag kollar på ett objekt.
Jorkka
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 11:06
Ort: Björneborg

Inlägg av Jorkka »

Hejssan alla!

Några dagar sedan jag köpte WS-2300 väderstation. Det är helt ok, men jag har problem med Heavyweather programmet. Jag instellerade det (också heavy weather review), men programmet är passiv. Jag kan inte se ingen data om vädret, bara heavyweather fönster. Jag har checkat att com porter är det samma i stationen och i pc. Jag har en USB anpassare mellan pc och stationen. Mitt operativsystem är XP.
Jorkka
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 11:06
Ort: Björneborg

Inlägg av Jorkka »

Nu min väderstationen fungerar rätt. Felet var i USB/RS kabeln.

Men nu har jag en annan fråga; Om jag öppnar en ny 'template' i heavyweatherreview, så tiden är fel om jag jämföra den med mättningresultat's tid på datahistorian. Jag menar, att om klockan är nu 16 så det samma stundens mättningresultat är klockan 13. I går den var bara en timme på fel tiden, men nu går det mer bakåt...? Kan någon hjälpa mig i saken? Tack!
Jocke
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 okt 2006, 17:32
Ort: Henån
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Hej

Stämmer datum och klocka på din väderstation?
Jorkka
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 11:06
Ort: Björneborg

Inlägg av Jorkka »

Jocke skrev:Hej

Stämmer datum och klocka på din väderstation?
Ja, det stämmer. Om jag öppnar 'Open history' i HeavyWeather, där klockan är rätt (samma som i stationen).
Skriv svar