Tänd lampa vid rörelse - HCL Blockscen

Diskussioner runt hur den tänkta funktionaliteten nås
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Tänd lampa vid rörelse - HCL Blockscen

Inlägg av KoolaVippen »

Hej, :D
skulle behöva hjälp att få till en bra blockscen där olika lampor tänds vid rörelse. Har en HCL så kan tyvärr inte använda LUA... Men tycker detta borde vara en smal sak! Det är ju sånt här grejen är skapad för. Men ingen av mina fina scener fungerar som de ska. Ibland funkar det, ibland inte. Fattar inte varför?

Har som sagt HCL, Fibaro Motion Sensors samt Fibaro Dimmer 2 & singel switch-enheter enbart. Så allt är Fibaro just nu.

Har skapat en fördefinerad variabel som indikerar vilken tid på dygnet det är. Daypart (namn på variabel) i detta fallet är satt till mellan 21-00 - "Sen Kväll". Den fördefinerade variabeln fungerar, iaf om man tittar på variabelpanelen under inställningar. Där visas vilket värde den har just nu.
scen1.png
scen1.png (17.6 KiB) Visad 7947 gånger
Här vill jag att dimmern för köksbänken skall gå till 30% om rörelse triggas mellan kl 21-00. En väldigt enkel scen. Men det fungerar inte. Vad gör jag för fel? :?:

Får gråa hår snart. Detta borde vara lätt.
KoolaVippen
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2017, 21:30
Ort: Var femte invånare är en häst

Re: Tänd lampa vid rörelse - HCL Blockscen

Inlägg av KoolaVippen »

Har kommit fram till att det har att göra med att jag använder parametern daypart och samma rörelsesensor i flera scener... när rörelse triggas sätter "alla" scener som har rörelsedetektorn som trigger igång, oberoende av vilken daypart som är aktiv... hur löser jag det? Resultatet är... inget händer. Får också massor med "Too many instances"-felmeddelanden.

Har jag endast en scen "on" o stänger av övriga som har med andra dayparts att göra så fungerar det... hur lösa detta? Daypart är det första scenen kollar - rätt/fel?

Scenerna är uppbyggda enl. följande:

IF
Daypart = <förmiddag>
och
Rörelse = Överträdd
THEN
Tänd dessa lampor.

Sen har jag också gjort motsvarande scener för ingen rörelse. Typ

IF
Daypart = <förmiddag>
och
Rörelse = Säker i 300s
THEN
Släck dessa lampor

Jag har en på-scen och en av-scen för varje daypart.
Skriv svar