Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
elipsion
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 aug 2019, 08:46

Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av elipsion »

Hej,

Jag har en installation där en rörelsevakt är tänkt som styrning av en Qubino Flush Dimmer. Rörelsevakten går att konfigurera på två sätt; standard - där den beter sig som en vanlig lampknapp, och närvaro - där den ger en 600ms puls var 20:e sekund så länge den är aktiv.
Min fråga är således: hur konfigurerar jag Qubino-pucken för att fungera med den här installationen?
Jag har testat att ändra parameter 1 utan att få någon märkbar effekt med sensorn i standardläge.
Har även försökt att sätta parameter 11 till 30 och sensorn i närvaro-läge, vilket ger ett ganska långsamt disco :(

Tacksam för tips och råd
/Erik
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av Plutonium »

Hej,

Utan att helt hundra förstå vad du menar så tror jag ett timerkort kan vara lösningen på det. En puls triggar och sedan drar den en utgång på väl vald tid.
https://www.conrad.se/p/digital-timer-k ... l-4-507212
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av etompau »

Vad är det för sensor du använder?
Länk till produkten?
elipsion
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 aug 2019, 08:46

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av elipsion »

Sensorn är en ELKO rörelsevakt.
Timerkortet som Plutonium skrev om tillför inte så mycket, eftersom det också ger ifrån sig en hög signal under närvaro, precis som PIR-sensorn.
För att vara "direkt kompatibelt" med Qubino-pucken behövs en puls för "på" och en puls för "av". För den matematiskt lagda så är det "absolutbeloppet av derivatan" som efterfrågas.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av etompau »

Hur har du kopplat rörelsevakten till dimmern? Ansluter du utgången från dimmern till en styringång (I1 etc)?
elipsion
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 aug 2019, 08:46

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av elipsion »

Precis, utgången från rörelsevakten är kopplad till I1.
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av etompau »

OK. Hade det varit 12 eller 5 V-signaler hade det gått att knåpa ihop något med en kondensator och lämplig timerfunktion. Där då timern triggas av de korta positiva pulserna som fås från utgången på detektorn. Eller helt enkelt bara lagt fyrkantsvågen från detektorns utgång som trigger till monostabil vippa. Men nu är det 230 V som komplicerar en konstruktion.

Kan du inte få ihop något utan att ha sensorn i "pulsläget"?
elipsion
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 aug 2019, 08:46

Re: Styra Qubino Dimmer med hög/låg signal

Inlägg av elipsion »

Jag tycker att jag har konfigurerat alla tänkbara kombinationer, men förslag mottages tacksamt.
Skriv svar