RPi boot-problem

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

RPi boot-problem

Inlägg av gnagis »

Hej
Jag har under rätt många år nu kört en "hemsnickrad" variant av läsning av temperaturer på ett 1wire-nät via en USB/1wire-adapter.
Funkar kanonbra.
Kör det på ett gammalt SD-kort, modell Stort och en RPI modell B.
Nu har jag kommit till skott att ta en backup av kortet.
Brännt Imagen på ett microSD som sitter i ett adapterkort(såna som följer med microSD korten.
Stoppar i detta nya kort i samma gamla RPi och den bootar upp så fint och allt funkar.
Sen så tänkte jag att jag skulle byta ut den gamla RPin till en t.ex modell 3 och då använda microSD-kortet(alltså, utan adapterkortet), men då bootar den inte upp.
Röd LED tänds, men inget mer. (inte ens LED på nätverksuttaget).
Jag har testat att bränna Imagen på ytterligare ett nytt microSD-kort men det blir samma fel.
Någon som vet vad detta beror på ?
Tacksam för hjälp.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: RPi boot-problem

Inlägg av Plutonium »

Hmm, det låter som att image inte känner till den nya hårdvaran. Det kan vara lite känsligt att flytta linux OS över hårdvaran. Jag skulle starkt rekommendera att installera om OS på rätt plattform och sedan försöka återskapa datan med att flytta enskilda egna konfigfiler osv.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
gnagis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 maj 2009, 10:08
Ort: Stockholm

Re: RPi boot-problem

Inlägg av gnagis »

Jag fick mycket hjälp av en kille via nätet att bygga upp den och idag så har jag ingen aning om hur jag ska göra det :-(
Skriv svar