RaZberry med 3.0.1

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
Zixwater
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2015, 22:50
Ort: Stockholm

RaZberry med 3.0.1

Inlägg av Zixwater »

Efter ha fastnat i dependency-hell och inte kunnat lösa den uppgraderade min RPi 3 model b+ med senaste Raspbian(debian buster) på ett separat sd kort och sedan installerade Z-way med den officiella programvaran. Därefter har jag exkluderat och inkluderat i stort sett alla enheter i nätverket förutom en enhet, en hank rgb lampa, och saken är den att jag får problem med inkluderingen och oavsett med säkerhet/utan säkerhet så fallerar enheten/lampan, oklart vilken men intervjun görs aldrig. Den kommer så långt att den ska påbörjas och endast 2 gånger har den gjorts men inte blivit komplett. Det allra märkligaste är att enheten försöker ge lampan samma nodid som den hade innan kraschen av raspbian.

Lampan i sig funkar, den slår av och på. Dock vid exkludering så återgår den inte att bli varmvit som den ska göra enligt beskrivningen.

Är det någon som har någon idé på vad som kan pågå här? Kan det vara så att lagen-om-all-jävligt ansåg att lampan skulle sluta fungera? :)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: RaZberry med 3.0.1

Inlägg av supportM »

Zixwater skrev: 05 nov 2019, 09:38 Efter ha fastnat i dependency-hell och inte kunnat lösa den uppgraderade min RPi 3 model b+ med senaste Raspbian(debian buster) på ett separat sd kort och sedan installerade Z-way med den officiella programvaran. Därefter har jag exkluderat och inkluderat i stort sett alla enheter i nätverket förutom en enhet, en hank rgb lampa, och saken är den att jag får problem med inkluderingen och oavsett med säkerhet/utan säkerhet så fallerar enheten/lampan, oklart vilken men intervjun görs aldrig. Den kommer så långt att den ska påbörjas och endast 2 gånger har den gjorts men inte blivit komplett. Det allra märkligaste är att enheten försöker ge lampan samma nodid som den hade innan kraschen av raspbian.

Lampan i sig funkar, den slår av och på. Dock vid exkludering så återgår den inte att bli varmvit som den ska göra enligt beskrivningen.

Är det någon som har någon idé på vad som kan pågå här? Kan det vara så att lagen-om-all-jävligt ansåg att lampan skulle sluta fungera? :)
Hej,

Tyvärr har vi ingen bra idé.

Dock vet jag att i t ex Home Assistant så sparas varje enhets mac/unika ID, så även om man exkluderar och inkluderar igen kommer den få samma nodid. Enda sättet att undvika detta beteende är att radera den från nod-id databasen.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar