När jag loggar in via min dator och via https://home.fibaro.com/cmh/login så står det ”Log in using your FIBARO ID or enter e-mail to register account.”. Där loggar jag in med min e-postadress och i nästa steg med mitt första lösenord.
Därefter kommer nästa steg med användarnamn, dvs e-postadressen igen, och ett nytt lösenord. Då bedömer jag att jag är inne som ”SuperUser” i systemet.
Via ”Inställningar” och ”Access control” kan jag sedan nå en lista med dels ”SuperUser”, dels ”Användare”. Här finns en blå knapp med texten ”Lägg till användare”. Lite längre ner finns en rubrik som heter ”Installer access” och en blå knapp med texten ”Add installer”. Under ”Användare” har jag försökt lägga in några nya personer, likaså har jag under ”Installer” fått in ett par mobiltelefonnamn, exempelvis ”Galaxy A40”.
Naturligtvis hade det varit bra om jag noga hade dokumenterat de olika stegen när jag för mer än ett år sedan lyckades koppla upp min egen mobiltelefon, men så duktig har jag inte varit. Därför denna forumfråga.
I helgen som gick försökte jag få ett par nya personer att kunna nyttja systemet. Deras behov är att via mobiltelefonen kunna komma åt och läsa av värden och kunna styra funktioner, exempelvis strömbrytare. Detta lyckades inte.
Vi letade först upp Fibaros app, laddade ner den och började den vägen med att knappa in dessa personers e-postadresser och önskade lösenord. Dock kom vi inte längre än så, i ett av fallen ansåg Fibaro att e-postadressen var ”invalid”.
Vi provade också att jag som ”SuperUser” gick vägen och knappade in användarna men även där tog det stopp.
Jag har sökt efter en relevant användarinformation, både hos Fibaro och på nätet i övrigt, dock utan att finna någon.
Finns det någon som kan bringa klarhet i dessa frågeställningar?
• Varför behöver jag logga in i två steg när jag gör det via min dator?
• Vad är ett ”FIBARO ID”? Är det enhetens namn som börjar med ”HC2-” följt av sex siffror?
• Hur går man till väga för att lägga till en helt vanlig ny användare som exempelvis skall kunna kolla temperaturer samt slå på och av strömbrytare?
• Vad avses med ”Användare”?
• Vad avses med ”Installer”?
• Vid användarlistan finns en blå knapp ”Synchronize”, vad är nyttan med denna?