Demonstration av ny app för iOS och Android

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

Hej

Tänkte bara visa lite vad jag jobbat med här i någon vecka, kort och gott en app som fungerar på såväl iOS som Android för att hämta temperaturdata från temperatur.nu API. Appen är skriven i Flutter/Dart för att enkelt och bra kunna köras på båda plattformar utan direkta problem, varken till utseende eller prestandamässigt, men ändå använda sig utav samma kodbas.

En video som demonstrerar appen finns att se på YouTube för den som gillar rörligt material och annars finns en skärmdump från iOS här nedanför. Appen ser i princip likadan ut på Android.

Vad som fungerar
  • Hämta närmsta mätpunkt via GPS till startsidan
  • Uppdatera temperaturen på startsidan
  • Hämta närmsta 5 mätpunkterna, visa avståndet till dem samt ort och län i en lista
  • Lista samtliga mätpunkter i temperatur.nu databas och visa temperatur rapporterad
  • Långtryck på en mätpunkt i närmsta samt hela listan för att välja som förvald till startsidan
  • Automatisk anpassning till mörkt läge utefter enhetens tema
Funktionalitet att komplettera med
  • Bygga funktionalitet för att kunna välja upp till fem favoriter att visa på separat sida
  • Bättre felhantering vid eventualiteter
  • Manuellt kunna välja mellan ljust/mörkt/automatiskt tema
  • Någon form av cache/tidshantering för att undvika onödig belastning på servern
Allmänt
  • Finns absolut ingen som helst tidsram för release, jag är hobbykodare och gör detta på ledig tid
  • I dagsläget finns inga planer på widget för Android, oklart om det ens går med Flutter
  • Appen heter i nuläget endast temperatur.nu för att det är så långt min fantasi sträcker sig. Namnförslag?
Önskemål? Tankar och åsikter? Förslag? Skriv gärna och berätta! Kodare med någon form av vana utav Flutter och vill hjälpa till? Hör av dig!
Bilagor
Skärmdump från Android
Skärmdump från Android
Skärmdump från iOS
Skärmdump från iOS
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av larky »

Kul med en ny app, det är efterfrågat av vissa.
Grafer i framtiden?
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

larky skrev: 09 dec 2019, 07:53 Grafer i framtiden?
Inte i nuläget, när graferna levereras som färdiga PNG-filer. Skulle det finnas möjligheter att få ut ren data och kunna bygga sina egna grafer så är det definitivt intressant.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av larky »

Finns vissa planer på att generera graferna client-side, men oklar väg dit.
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

larky skrev: 09 dec 2019, 14:07 Finns vissa planer på att generera graferna client-side, men oklar väg dit.
Det vore mycket önskvärt. Finns lite smått och gott i APIet jag skulle vilja tweaka, men det är en annan diskussion i ett annat typ av medium! :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av elf98 »

SNYGGT!

Jag sitter och pillar med APIet lite, så önskemål tas tacksamt emot. :)

På min önskelista finns en widget till androidteleforner, minimalistisk design. Det fanns en tidigare som hette Hipster Temp, men den är död nu... https://swedroid.se/forum/threads/hipst ... get.73169/
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

elf98 skrev: 09 dec 2019, 14:44 SNYGGT!

Jag sitter och pillar med APIet lite, så önskemål tas tacksamt emot. :)

På min önskelista finns en widget till androidteleforner, minimalistisk design. Det fanns en tidigare som hette Hipster Temp, men den är död nu... https://swedroid.se/forum/threads/hipst ... get.73169/
Ah, men lite korta önskemål såhär rakt ur minnet då kanske? :)
  • Något sätt att få ut en lista över mätstationer med endast titel och id, utan temperaturdata, för att kanske lätta lite belastningen när man bara behöver en komplett lista
  • Graf-data som rena datapunkter, borde inte behövas mer än tidsstämpel och temperatur egentligen, upplösning beroende på vad man skickar i frågan
  • Enklare autentisering vore trevligt, mest eftersom jag hittills visat mig vara för korkad för att få till MD5-metoden som beskrivs i Wikin, kanske bara rent token av valfri längd kunde vara något?
  • Stöd för JSON-data ut som komplement till XML kanske?
Det var vad jag hade såhär på rak hand som sagt. Funderar på om det var något mer jag muttrat över som hör till APIet och återkopplar igen i så fall! :)

Ska kika närmre på en Android-widget vid tillfälle, när allt annat är klart och fungerande, se om det går att lösa på något hyfsat enkelt vis!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av elf98 »

Första punkten kommer inte att implementeras.

Grafdata i textformat och json är precis det som jag vill implementera - exakt när jag får tid att lösa det vet jag dock inte.

Auth - prova lite till så borde du få det att fungera! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

elf98 skrev: 12 dec 2019, 12:31 Auth - prova lite till så borde du få det att fungera! :)
Har försökt av och till med den cli-nyckel jag fick i oktober, i olika språk, med samma resultat.

Temperatur.nu API 1.15 - Din url är inte korrekt signerad, clientnyckeln kan tillfälligt blockeras - /tnu_1.15.php

Även när jag försöker kontrollera med den länkade sidan http://www.fileformat.info/tool/hash.htm och manuellt lägger in sign med den av sidan framräknade MD5-hashen (även testat sha1) så blir det samma resultat.

Jag förstår att mycket omtanke lagts ner i detta, men det känns verkligen som ett onödigt omständligt sätt att autentisera när allt som borde behövas är en unik, fördefinerad hash som skapas randomiserat när någon efterfrågar det, exempelvis som från Trafikverkets API för trafikinformation, där man får en 32 tecken lång hash att identifiera sig med när man frågar om data från APIet och som är den enda metoden för autentisering mot APIet.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av elf98 »

Vi jobbar med nästa version av apiet där det går att få ut rå-data och informationen i json (bland annat)

Har du länk till trafikverkets api och dokumentationen så kan vi se om vi kan förenkla. :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

elf98 skrev: 09 jan 2020, 13:21 Vi jobbar med nästa version av apiet där det går att få ut rå-data och informationen i json (bland annat)

Har du länk till trafikverkets api och dokumentationen så kan vi se om vi kan förenkla. :)
Information om det APIet finns på https://api.trafikinfo.trafikverket.se/API och framförallt https://api.trafikinfo.trafikverket.se/API/TheRequest gällande frågan som skickas som POST i ett XML-format enligt nedan mall:

Kod: Markera allt

<REQUEST>
  <LOGIN authenticationkey="SomeAuthenticationKey" />
  <QUERY objecttype="SomeObjectType" schemaversion="SomeObjectVersion" limit="10">
  <FILTER>
    <EQ name="SomeDataField" value="2" />
  </FILTER>
  </QUERY>
</REQUEST>
För min del behöver det nödvändigtvis inte vara just samma i frågan mot Temperatur.nu-APIet som så, utan det är just förenklad autentisering jag är mest intresserad av. Skillnaden säkerhetsmässigt mellan att skicka hashnyckel och nuvarande system bör inte vara alltför stora, sniffar man rätt på URL-anropet kan man ändå återanvända det som skickas för egna syften även idag.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av elf98 »

Jo, så är det. Huvudsyftet med nyckel är att inte låta random användare sänka servern genom att spama 100 gånger i sekunden och få relevanta svar tillbaka. Så helt klart lite väl krångligt ur det perspektivet.

Ska klura lite!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JEwenson
Wannabe
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 jul 2019, 13:24
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Demonstration av ny app för iOS och Android

Inlägg av JEwenson »

För den som vill beta-testa den här appen så finns nu möjlighet att göra det via https://play.google.com/apps/testing/se ... peratur_nu :)
Skriv svar