Ang. riktiga vintrar då man var barn

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Ang. riktiga vintrar då man var barn

Inlägg av Troy McClure »

SMHI har lanserat en massa statistik över temperaturer från förr. Jag reagerade på denna graf över årsmedeltemperaturens avvikelse i Västmanland där jag är uppvuxen.

Bild

De vintrar jag kommer ihåg fram till jag var 15 år 1988 är 12 stycken. Av dessa 12 var det kallare än medel (blå staplar) 9 år. Sedan dess har endast 1(!) år av 20 bjudit på lägre temperatur än medel utslaget över ett helt år.

Det kanske verkligen ligger något i att vintrarna då man var barn var kallare och snörikare, eftersom det i regel var kallare. Många vill ju avfärda detta som att man minns fel, att man bara kommer ihåg de roliga dagarna.

Ett annat "bevis" för det är att skidbackarna i Västerås var öppna på den tiden. Men det kanske bara var en del av folkhemmet...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Ang. riktiga vintrar då man var barn

Inlägg av elf98 »

Intressant!

Bara för någon dag sedan undrade jag var i hela friden vintrarna tagit vägen... När man tänker tillbaka på vintrarna som liten (mitten av åttiotalet) så är det snö snö snö och skare man kommer ihåg. Nu får man ju vara glad om det är minusgrader...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Det var bättre (vintrar) förr!
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av HUSKii »

PerM skrev:Det var bättre (vintrar) förr!
Word!
Låst