Bilautomation

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 dec 2009, 11:41
Ort: Borås

Bilautomation

Inlägg av bertilson »

Hej

Inte riktigt hemautomatiom, utan bilautomation. Tänker att det kan få vara med här ändå, då det är lite samma teknik.

Har inte helt bestämt vad för dator jag ska använda, troligtvis en fordonsspecad ARM baserad dator.

Tänker anväda primärt Arduinos för datainsamling och styrning, kopplade på CAN-buss till hufvuddaorn.

Bilen ifråga är en Mercedes Geländewagen 300GD från -85.

Tar gärna förslag på vad som bör styras/övervakas och hur

Jag tänker följande, mäta varvtal, hastighet, oljetryck, oljetemp, kylvattentemp, turbotryck, avgastemp, växellådtemperatur, avgastemp, insugstemp (kanske både före och efter intercooler) utomhustem, innetemp, ljus styrka utomhus, vilken växel som är i. Samt plocka in alla elektriska reglage.

Tänker mig basserat på detta styra belysning/blinkers, kylfläkt, kupéfläkt, ställdon till värmen, centrallås, winch.

Tryck har jag 4-20mA givare. Men vad ska jag ha för givare till resten?
the_burk
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jun 2020, 00:07

Re: Bilautomation

Inlägg av the_burk »

Kolla upp megasquirt .. det är ett eftermarknadssytem där man får in allt detta .. och kan bygga ut mer..


har ens en mersa från -85 canbus .. och hur kopplar du in dig mot den isf?

Och har du alla sensorerna inkopplade? Tror att du ska vara glad lm du får in varvtal och oljetryck till att börja med..

/Burk
Skriv svar