Felaktig temperaturmätning för Borlänge?

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Mattias_74
Wannabe

Felaktig temperaturmätning för Borlänge?

Inlägg av Mattias_74 »

Hej!

Jag har gjort ett svep bland några av stationerna här på temperatur.nu och observerat många fall med väldigt suspekta värden. Det gäller bl a mätstationen i BORLÄNGE. Enligt temperaturkurvan för juli-08 så förekom det hela nio dagar med maximitemperaturer över +30 grader med en värmetopp på +39,5 gr. den 26/7. Det säger sig självt att detta inte kan stämma!!!...Det absoluta värmerekordet i Sverige (källa: http://www.smhi.se) ligger på +38 grader, uppmätt i Ultuna den 9 juli 1933 resp. Målilla den 29 juni 1947.

En av mina bekanta råkar förresten jobba som klimatobservatör för SMHI i Borlänge. Han hade 13 högsommardagar under juli-08. Högsommardag = dygn med maximitemperatur på +25,0 grader eller högre.

En noggrann genomgång av Mikael Blessborns mätningar under samma månad ger hela 21 högsommardagar!...Rent statistiskt så har han fel! Temperaturen kan omöjligen variera så kraftigt på bara några kilometers avstånd.

Till Erik Freiholtz c/o:

Jag tycker att ni borde kontakta väderstationsägaren i Borlänge och be honom se över instrumentplaceringen!
Han har alldeles för höga maximitemperaturer. Ett av huvudvillkoren för att få ansluta sin temperaturmätare är väl att man mäter temperaturen i skuggan, och INTE i solen (som vissa andra personer verkar göra på den här sajten!)?...

Avslutningsvis så vill jag ge beröm för en trevlig och intressant vädersida!! Jag brukar vara inne och kolla runt på sidan flera ggr om dagen.

God fortsättning på det nya (väder-)året önskas från,
/Mattias L.

(meteorologistuderande vid UU)
Senast redigerad av Mattias_74 den 06 jan 2009, 02:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Felaktig temperaturmätning för Borlänge?

Inlägg av elf98 »

Självklart är ett krav att det är skuggtemperaturen som mäts!

Nu är det tyvärr inte helt enkelt att få till en korrekt temperatur, även om sensorn är placerad i "skuggan". Sitter sensorn där luften står still kan temperaturerna bli direkt felaktiga trots att sensorns placering till synes är bra. En mängd felkontroller körs på alla temperaturer som läggs in i databaserna, att säkerställa att de är statistiskt rimliga över tid är dock mycket svårt att göra automatiskt.

Målsättningen är att alla temperaturer vid varje givet tillfälle skall vara helt korrekta. Detta mål är dock mycket svårt att nå med den budget temperatur.nu har...

Gällande Borlänge så är personen som driver stationen kontaktad och hänvisad till den här tråden!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Mikael_B
Wannabe

Inlägg av Mikael_B »

Nu är även jag registrerat mig på forumet :)
Det är alltså jag som mäter temperaturen i Borlänge. Elf98 har redan fått mitt svar på E-post men jag tänkte även svara här så att alla delges denna information.

Jag har min mätare på nordsidan en bit ut från fönstret skyddad av en strålskyddslåda. Den har tyvärr runt 1 - 1 1/2h kvällssol men eftersom solen är svag samt har en liten infallsvinkel så brukar strålskyddslådan skydda mot detta. Mätaren är alltså inte utsatt för någon direktsol. Under några dagar i Juli så blev mätningarna dåliga pga. stark sol och vindstilla. Det fick till följd att husväggen värmdes upp till den grad att varm luft stannade en bra bit utanför väggen och då även runt hela strålskyddslådan. Placeringsmöjligheterna är begränsade för mig då jag bor i ett tättbebyggt område och även ett fristående temperaturmätskåp har nog problem att mäta rätt vid dessa förhållanden.

Även fast det är ett handfull dagar per år det händer så har jag målsättningen att mätningarna ska vara riktiga alla dagar.
En lösning jag tänkt testa är att använda mig av två exakt likadana temperatursensorer och sätta en på sydsidan av huset och behålla min nuvarande sensor på nordsidan. Sedan rapportera den lägsta uppmätta temperaturen vilket borde vara den verkliga skuggtemperaturen.
Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande att mäta i två väderstreck:

Enligt SMHI-standard är det antagligen förkastligt.

Enligt temperatur.nu-standard är det en mycket bra lösning!

Driver temperatur.nu

Bild
Mattias_74
Wannabe

Inlägg av Mattias_74 »

Mikael_B skrev:Nu är även jag registrerat mig på forumet :)
Det är alltså jag som mäter temperaturen i Borlänge. Elf98 har redan fått mitt svar på E-post men jag tänkte även svara här så att alla delges denna information.

Jag har min mätare på nordsidan en bit ut från fönstret skyddad av en strålskyddslåda. Den har tyvärr runt 1 - 1 1/2h kvällssol men eftersom solen är svag samt har en liten infallsvinkel så brukar strålskyddslådan skydda mot detta. Mätaren är alltså inte utsatt för någon direktsol. Under några dagar i Juli så blev mätningarna dåliga pga. stark sol och vindstilla. Det fick till följd att husväggen värmdes upp till den grad att varm luft stannade en bra bit utanför väggen och då även runt hela strålskyddslådan. Placeringsmöjligheterna är begränsade för mig då jag bor i ett tättbebyggt område och även ett fristående temperaturmätskåp har nog problem att mäta rätt vid dessa förhållanden.

Även fast det är ett handfull dagar per år det händer så har jag målsättningen att mätningarna ska vara riktiga alla dagar.
En lösning jag tänkt testa är att använda mig av två exakt likadana temperatursensorer och sätta en på sydsidan av huset och behålla min nuvarande sensor på nordsidan. Sedan rapportera den lägsta uppmätta temperaturen vilket borde vara den verkliga skuggtemperaturen.
Vad tror ni om det?
SVAR:

Hej Mikael!

Jag har kikat lite närmare på dina värden för juli 2008. Medelvärdet av maximitemperaturen ligger i ditt fall på +28,1 grader. Motsv. värde för Lars Anderssons mätstation vid Borlänge/Bäckelund är +23,9 gr. Det är en skillnad på dryga fyra grader! Jag tror inte att detta enbart kan förklaras med några ovanligt varma dagar utan det rör sig mer om grova systematiska mätfel. Du skulle naturligtvis kunna prova att montera upp en extra sensor på sydsidan av huset men jag skulle hellre råda dig att försöka förbättra strålningsskyddet för temperaturmätaren som sitter på nordsidan. Hur långt ifrån husväggen sitter mätaren? Vad är det för typ av underlag där du mäter temperaturen (gräsmatta, asfaltytor etc.)?

Om du vill läsa mer om hur man mäter lufttemperaturen på ett tillförlitligt sätt så kan jag tipsa dig om följande länkar:

http://www.kkuriren.se/hermes/article/B ... 2_1_1.html

http://www.nerikes.net/vader/skolan.asp?intId=431

http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=24

http://www.naturskolan.lund.se/gronasko ... ermbur.htm

Dina värden på minimitemperaturen verkar däremot stämma väl överens med mätstationen vid Bäckelund.
Medelmin. tempen för juli-08 uppgick till +11,7 resp. +10,7. Lars Anderssons mätstation vid Bäckelund har ett "kallt" läge, så det finns här en trolig förklaring till att du i genomsnitt har något varmare nätter.

Det är inte bara juli månad som har uppvisat genomgående höga värden på maximitemperaturen. Jag har kollat upp statistiken för maj och juni, vilka båda ger mig samma intryck som jag nämnde här ovan. Du hade 13 högsommardagar under juni månad medan min väderkollega bara noterade sju stycken sådana dagar (+25 grader eller varmare).

Mvh,
/Mattias
Mattias_74
Wannabe

Inlägg av Mattias_74 »

elf98 skrev:Självklart är ett krav att det är skuggtemperaturen som mäts!

Nu är det tyvärr inte helt enkelt att få till en korrekt temperatur, även om sensorn är placerad i "skuggan". Sitter sensorn där luften står still kan temperaturerna bli direkt felaktiga trots att sensorns placering till synes är bra. En mängd felkontroller körs på alla temperaturer som läggs in i databaserna, att säkerställa att de är statistiskt rimliga över tid är dock mycket svårt att göra automatiskt.

Målsättningen är att alla temperaturer vid varje givet tillfälle skall vara helt korrekta. Detta mål är dock mycket svårt att nå med den budget temperatur.nu har...

Gällande Borlänge så är personen som driver stationen kontaktad och hänvisad till den här tråden!
- Tack för det utförliga svaret!

Jo, jag kan mkt väl förstå att ni inte har tid och möjlighet att sitta och lusläsa statistiken för alla stationer som finns på temperatur.nu. Men personligen så tycker jag dock att det är ganska vilseledande för allmänheten när man (sommartid) kan observera stationer som har mätt upp 38-40 grader i "skuggan"! Jag har hittat ytterligare 10-12 stationer med samma typ av mätproblem som i fallet med Borlänge. Det borde göras en ordentlig genomgång av stationerna för att sålla bort oseriösa temperaturmätare eller åtminstone få folk att se om sin instrumentplacering i de fall där det råder stora tveksamheter. Jag ställer gärna upp som frivillig om ni är intresserade av att föja upp det här projektet?!...

Jag sysslade mkt med granskning av klimatdata då jag somrarna 2005 och 2006 gjorde praktik på SMHI i Norrköping.

Mvh,
/Mattias L.
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Hade samma typ av problem när jag startade mina mätningar i Göteborg. Kunde inte undvika lite kvällssol så jag monterade en extra på sydsidan som fick skugga en bra stund innan nordsidan fick sol. Skrev ett litet program som delade ut lägsta tempen till filen temperatur.nu hämtar. Det är ett simpelt program i VB6 (windows) som är fritt att hämta om så önskas.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Mattias_74 skrev:
Jo, jag kan mkt väl förstå att ni inte har tid och möjlighet att sitta och lusläsa statistiken för alla stationer som finns på temperatur.nu. Men personligen så tycker jag dock att det är ganska vilseledande för allmänheten när man (sommartid) kan observera stationer som har mätt upp 38-40 grader i "skuggan"! Jag har hittat ytterligare 10-12 stationer med samma typ av mätproblem som i fallet med Borlänge. Det borde göras en ordentlig genomgång av stationerna för att sålla bort oseriösa temperaturmätare eller åtminstone få folk att se om sin instrumentplacering i de fall där det råder stora tveksamheter. Jag ställer gärna upp som frivillig om ni är intresserade av att föja upp det här projektet?!...
Med de stationer som är inaktiva har jag ca 270 mätplatser i min databas. Det finns en anledning till att jag inte kan gå igenom all denna data på temperatur.nu: Tidsbrist!

Temperatur.nu drivs av mig själv helt ensam på min fritid! Det är mycket tidsödande att gå igenom all data för att hitta statistika avvikelser.

Om du vill får du självklart försöka hitta fler stationer som statistiskt avviker från vad som är rimligt.

Gällande korrekta placeringar av sensorerna så är det en utopi att alla sensorer kommer att vara helt korrekt placerade. Temperatur.nu har ungefär 0kr i budget för detta.

Att sätta sensorer i olika väderstreck verkar vara en billig lösning som ger mycket tillförlitliga värden - en lösning som passar temperatur.nu som handen i handsken. Skulle kraven för att få delta vara att man har en stevenson screen och uppfyller alla SMHI-standarder skulle temperatur.nu ha en handfull temperaturer.

Då kraven inte är specade mer än "Skuggtemperatur dygnet runt" har det helt enkelt kommit en del felaktigheter, felaktigheter som jag själv har svårt att fånga upp!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Man får inte ha för höga krav, http://www.temperatur.nu konkurrerar ju knappast med SMHI. Det är sannerligen inte lätt att få till en tillförlitlig temperatur, vad som nu menas med detta. Jag har själv försökt hitta olika ställen att mäta på runt min villa och med enklare varianter av Stevensonskärm men det blev inte så bra att jag ville publicera temperaturen. Så jag fortsätter att "snylta" på andras mätningar, Linköping är ju lyckligt lottad med 5-7 aktiva stationer.

Men mitt behov är inte att veta temperaturen på en viss plats i min trädgård eller kring husgaveln, jag vill veta "hur varmt är det i Linköping". Då duger mediantemperaturen från andras stationer alldeles utmärkt (via egen programvara). Jag tycker nog fortfarande att det inte skulle skada om http://www.temperatur.nu erbjöd mediantemperatur för de orter som har många stationer, då får man ju ytterligare en nivå av filtrering och felkontroll. Temperaturen verkar variera ganska mycket ändå från plats till plats, det märker man inte minst när man är ute och kör bil. Så det är inte säkert att det är temperaturen från den stationen som råkar vara närmast där man bor som är mest intressant.
Mikael_B
Wannabe

Inlägg av Mikael_B »

Mattias_74 skrev:Du skulle naturligtvis kunna prova att montera upp en extra sensor på sydsidan av huset men jag skulle hellre råda dig att försöka förbättra strålningsskyddet för temperaturmätaren som sitter på nordsidan. Hur långt ifrån husväggen sitter mätaren? Vad är det för typ av underlag där du mäter temperaturen (gräsmatta, asfaltytor etc.)?
Mätaren sitter cirka 40cm från väggen med en 1m bred rabatt under och asfalt utanför. Sydsidan, där jag tänkte sätta den nya sensorn, har vanlig gräsmatta.
Angående strålningsskyddet så har jag letat efter en bra modell av strålskydd i mindre skala som jag kan bygga. Min nuvarande design har jag fått genom att hämta idéer från kommersiella varianter och testat mig fram. Om det inte går att bygga ett lite mindre finurligt strålskydd än de stora Stevenson-modellerna så får jag satsa på lösningen med ny sensor på sydsidan. Jag har inte möjlighet att sätta upp ett Stevenson-skydd där jag bor. Jag skulle jätte gärna vilja bygga ett bra strålskydd men om resultatet blir lika bra med en till sensor på sydsidan så ser jag ingen vits med att bygga något överarbetat strålskydd. Jag antar att storleken på skyddet har en viss betydelse vad gäller stillastående luft men går det inte att påverka med hjälp av en liten fläkt etc.

Lars Andersson (Väderbitarna) har jag faktiskt träffat förbigående i somras. Vi hann då diskutera lite om strålskydd men vi gick inte in på rena designfrågor tyvärr.
BjörnH skrev: Kunde inte undvika lite kvällssol så jag monterade en extra på sydsidan som fick skugga en bra stund innan nordsidan fick sol.
Precis så är läget för mig. Tänkte testa din lösning om inte jag kan bygga ett bättre strålningsskydd av typen mindre modell.
Mikael_B
Wannabe

Inlägg av Mikael_B »

Nu har jag gjort en uppdatering av väderstationen i Borlänge. En till sensor har placerats på syd-sidan av huset fr.o.m 2009-04-13.
Min-värdet av Syd- och Nord-sensorn rapporteras till temperatur.nu.

Jag tänker ändå förbättre Nord-sensorn med ett finare strålskydd när jag springer på rätt delar att bygga med. Tänkte försöka mig på en design liknande denna: http://www.bonetweb.com/winberg/images/ ... d_mini.jpg
Låst