SVAR:Mikael_B skrev:Nu är även jag registrerat mig på forumet
Det är alltså jag som mäter temperaturen i Borlänge. Elf98 har redan fått mitt svar på E-post men jag tänkte även svara här så att alla delges denna information.
Jag har min mätare på nordsidan en bit ut från fönstret skyddad av en strålskyddslåda. Den har tyvärr runt 1 - 1 1/2h kvällssol men eftersom solen är svag samt har en liten infallsvinkel så brukar strålskyddslådan skydda mot detta. Mätaren är alltså inte utsatt för någon direktsol. Under några dagar i Juli så blev mätningarna dåliga pga. stark sol och vindstilla. Det fick till följd att husväggen värmdes upp till den grad att varm luft stannade en bra bit utanför väggen och då även runt hela strålskyddslådan. Placeringsmöjligheterna är begränsade för mig då jag bor i ett tättbebyggt område och även ett fristående temperaturmätskåp har nog problem att mäta rätt vid dessa förhållanden.
Även fast det är ett handfull dagar per år det händer så har jag målsättningen att mätningarna ska vara riktiga alla dagar.
En lösning jag tänkt testa är att använda mig av två exakt likadana temperatursensorer och sätta en på sydsidan av huset och behålla min nuvarande sensor på nordsidan. Sedan rapportera den lägsta uppmätta temperaturen vilket borde vara den verkliga skuggtemperaturen.
Vad tror ni om det?
- Tack för det utförliga svaret!elf98 skrev:Självklart är ett krav att det är skuggtemperaturen som mäts!
Nu är det tyvärr inte helt enkelt att få till en korrekt temperatur, även om sensorn är placerad i "skuggan". Sitter sensorn där luften står still kan temperaturerna bli direkt felaktiga trots att sensorns placering till synes är bra. En mängd felkontroller körs på alla temperaturer som läggs in i databaserna, att säkerställa att de är statistiskt rimliga över tid är dock mycket svårt att göra automatiskt.
Målsättningen är att alla temperaturer vid varje givet tillfälle skall vara helt korrekta. Detta mål är dock mycket svårt att nå med den budget temperatur.nu har...
Gällande Borlänge så är personen som driver stationen kontaktad och hänvisad till den här tråden!
Med de stationer som är inaktiva har jag ca 270 mätplatser i min databas. Det finns en anledning till att jag inte kan gå igenom all denna data på temperatur.nu: Tidsbrist!Mattias_74 skrev:
Jo, jag kan mkt väl förstå att ni inte har tid och möjlighet att sitta och lusläsa statistiken för alla stationer som finns på temperatur.nu. Men personligen så tycker jag dock att det är ganska vilseledande för allmänheten när man (sommartid) kan observera stationer som har mätt upp 38-40 grader i "skuggan"! Jag har hittat ytterligare 10-12 stationer med samma typ av mätproblem som i fallet med Borlänge. Det borde göras en ordentlig genomgång av stationerna för att sålla bort oseriösa temperaturmätare eller åtminstone få folk att se om sin instrumentplacering i de fall där det råder stora tveksamheter. Jag ställer gärna upp som frivillig om ni är intresserade av att föja upp det här projektet?!...
Mätaren sitter cirka 40cm från väggen med en 1m bred rabatt under och asfalt utanför. Sydsidan, där jag tänkte sätta den nya sensorn, har vanlig gräsmatta.Mattias_74 skrev:Du skulle naturligtvis kunna prova att montera upp en extra sensor på sydsidan av huset men jag skulle hellre råda dig att försöka förbättra strålningsskyddet för temperaturmätaren som sitter på nordsidan. Hur långt ifrån husväggen sitter mätaren? Vad är det för typ av underlag där du mäter temperaturen (gräsmatta, asfaltytor etc.)?
Precis så är läget för mig. Tänkte testa din lösning om inte jag kan bygga ett bättre strålningsskydd av typen mindre modell.BjörnH skrev: Kunde inte undvika lite kvällssol så jag monterade en extra på sydsidan som fick skugga en bra stund innan nordsidan fick sol.