Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Thomas
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2020, 13:51

Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av Thomas »

Hej!
Till mina höga fönster/balkongdörr har jag hittat denna gardin, som kan fås i upp till fyra meters längd. (bilaga)

Jag ser att rördiametern är 27mm. Kan jag använda dessa Z-wave motorer?

Tack för en fantastiskt bra site, för övrigt. Längtar att prova allt!

mvh

Thomas
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

Thomas skrev: 08 jan 2020, 14:00 Hej!
Till mina höga fönster/balkongdörr har jag hittat denna gardin, som kan fås i upp till fyra meters längd. (bilaga)

Jag ser att rördiametern är 27mm. Kan jag använda dessa Z-wave motorer?

Tack för en fantastiskt bra site, för övrigt. Längtar att prova allt!

mvh

Thomas
Hej,

Kul att du gillar sidan!

Tyvärr har vi inga färdiga adaptrar för dem, men ibland kan det fungera med adaptrar för andra märken. Läs om alla våra adaptrar här: https://blog.m.nu/fjarrstyr-rullgardiner-hur-gor-man/

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Thomas
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2020, 13:51

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av Thomas »

Tack!
Det verkar ju finnas en hel del adaptrar för 27mm, så jag ska se hur mina gardiner ser ut, och vad som kan tänkas funka.
Återkommer kanske i frågan ...

mvh//Thomas
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

Thomas skrev: 23 jan 2020, 16:17 Tack!
Det verkar ju finnas en hel del adaptrar för 27mm, så jag ska se hur mina gardiner ser ut, och vad som kan tänkas funka.
Återkommer kanske i frågan ...

mvh//Thomas
Hej,

Du är välkommen :)

Det är viktigt att de sitter tight, men brukar kunna lösas med lite tejp om det bara är någon millimeter som saknas.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Thomas
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2020, 13:51

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av Thomas »

Hej igen!
Nu har jag fått mina gardiner från Unig (www.uniggardin.se) och jag har lagt en bild på röret som bilaga.

Det har alltså 27mm som yttre diameter och 24--24,5 mm som innerdiameter, och har tre små "dubbelflänsar", som är knappt en millimeter höga. (Innerdiametern har jag mätt där det inte är några flänsar).

Tror ni att ni har någon adapter som kan fungera?

Stort tack på förhand!

Mvh//Thomas
Rör Unig.jpg
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

Thomas skrev: 02 feb 2020, 11:46 Hej igen!
Nu har jag fått mina gardiner från Unig (www.uniggardin.se) och jag har lagt en bild på röret som bilaga.

Det har alltså 27mm som yttre diameter och 24--24,5 mm som innerdiameter, och har tre små "dubbelflänsar", som är knappt en millimeter höga. (Innerdiametern har jag mätt där det inte är några flänsar).

Tror ni att ni har någon adapter som kan fungera?

Stort tack på förhand!

Mvh//Thomas

Rör Unig.jpg
Hej,

Jag skulle gissa på att bäst chans är den lilla Tupplur-adaptern. Dvs "IKEA Tupplur - Bredd/Width 60-160 cm". Alternativt den för Jysk, men då får du nog fila lite.

Men skicka ett mail till oss på info@m.nu så kan vi försöka hitta en lämplig lösning :wink:

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
martinbanjo
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:07
Ort: Malmö

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av martinbanjo »

Hej!
Gammal tråd men den blev aldrig besvarad så försöker återuppliva den.
Gjordes det ett test med detta märke till slut? Vad blev utfallet?
Jag har förstått att uniggardin är ett intressant märke att stödja då de erbjuder specialbyggda rullgardiner. Alla färger, bredder och längder.
Hade varit grymt om testet gick bra. Vi har kluriga fönsterdimensioner.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

martinbanjo skrev: 09 aug 2020, 11:31 Hej!
Gammal tråd men den blev aldrig besvarad så försöker återuppliva den.
Gjordes det ett test med detta märke till slut? Vad blev utfallet?
Jag har förstått att uniggardin är ett intressant märke att stödja då de erbjuder specialbyggda rullgardiner. Alla färger, bredder och längder.
Hade varit grymt om testet gick bra. Vi har kluriga fönsterdimensioner.
Hej,

Om du redan har en av dessa rullgardiner skulle vi kunna bjuda på en omgång adaptrar som du kan testa med, under förutsättning att du återrapporterar om någon fungerade :D

Kontakta oss på info@m.nu om det är intressant så löser vi det.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Thomas
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2020, 13:51

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av Thomas »

Hej!
Jadå, det funkade fint med Ikeas adaptrar. Jag använde Ikea-varianten (Tupplur 60-160) som passade utmärkt.
Lycka till!

Enda problemet som jag har haft är att min "flush shutter" verkar ställa höga krav på z-wave signalen. Jag får ha en repeater väldigt nära för att det ska fungera. Annars är det en fantastisk pryl!

mvh
//Thomas
martinbanjo
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:07
Ort: Malmö

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av martinbanjo »

Hej Thomas, stort tack för att du återkom med svar! Vilken lättnad att höra dessa underbara nyheter.
Nu är wife approval garanterat för det här projektet! :-)
zwave täckning har jag nog ok här i huset med enheter/repeaters i nästan varje rum. Har redan en qubino dc shutter uppsatt med annat rullgardinsmärke (Kirsch) på annan plats och det funkar finemang (efter att Home Assistant fått starta upp zwave nätverket i minst 5 minuter - innan det är det sirap)

Tack Erik för erbjudandet, men vi har inte köpt några ännu. Lite pricy att chansa med specialbeställda rullgardiner.
Däremot får du snart ett email med återrapportering av mig angående just sådana här tester på några andra märken jag provat åt dig, efter att du gav mig ett liknande erbjudande för några veckor sedan. :-)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

martinbanjo skrev: 12 aug 2020, 23:37 Hej Thomas, stort tack för att du återkom med svar! Vilken lättnad att höra dessa underbara nyheter.
Nu är wife approval garanterat för det här projektet! :-)
zwave täckning har jag nog ok här i huset med enheter/repeaters i nästan varje rum. Har redan en qubino dc shutter uppsatt med annat rullgardinsmärke (Kirsch) på annan plats och det funkar finemang (efter att Home Assistant fått starta upp zwave nätverket i minst 5 minuter - innan det är det sirap)

Tack Erik för erbjudandet, men vi har inte köpt några ännu. Lite pricy att chansa med specialbeställda rullgardiner.
Däremot får du snart ett email med återrapportering av mig angående just sådana här tester på några andra märken jag provat åt dig, efter att du gav mig ett liknande erbjudande för några veckor sedan. :-)
Haha, kul när man pratar förbi varandra på flera håll!

Som jag svarade i mailet (men som någon här kanske har nytta av) så har Unig olika storlekar på rören. Jag gissar att Thomas kört minsta varianten?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Thomas
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2020, 13:51

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av Thomas »

Hej!
Jag vet inte hur många varianter Unig har, men (som står längre upp i tråden också) mina har alltså 27mm som yttre diameter och 24--24,5 mm som innerdiameter, och har tre små "dubbelflänsar", som är knappt en millimeter höga. (Innerdiametern har jag mätt där det inte är några flänsar).

Mina gardiner är nästan tre meter höga, så jag borde nog ha deras största variant? Å andra sidan är de inte så breda...

Lycka till! Det är bara att chansa :-)

Unigs grejor upplevde jag som bra. Titta på vilka fästen du vill använda. Skulle kanske rekommendera att undersöka om man kan använda Unigs egna, som (ursäkta Erik) är lite snyggare.

MVH//Thomas
martinbanjo
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:07
Ort: Malmö

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av martinbanjo »

Hej! Ursäkta sent svar. Jag har nu spanat lite mer på unigs hemsida.

Thomas, jag tror faktiskt Erik har rätt att du har deras minsta rör! (är nog mestadels bredden snarare än längden som avgör lämplig dimension där..)
Och du har säkert mätt helt rätt, men unig verkar i alla fall kalla den för 28mm - inte 27. ;-)

Om man klickar sig genom deras "wizard" för att konfigurera en rullgardin så har dom faktiskt ett segment för att välja rör. Där anges följande rördimensioner:
Rördiameter S, 28 mm Beslag: Bredd 43 mm Stoff diameter: 43 - 65 mm
Rördiameter M, 38 mm Beslag: Bredd: 61 mm Tyg diameter: 78 mm - 90 mm
Rördiameter XL, 50 mm Fästen: Bredd 61 mm Stoff diameter: 78 - 90 mm
Rördiameter XXL, 80 mm Fästen: Bredd 86 mm Stoff diameter: 108 - 125 mm
Föredömligt dokumenterat, vill jag påstå. (Fast man måste klicka sig genom ett tygval och kustomisera för att hitta denna information.)
Enligt infon ovan så finns ju ingen annan rördimension som ens är i närheten så måste varit S kan man misstänka.

Av den informationen att döma - och informationen som finns i den här tråden - så verkar det alltså som att om man beställer rullgardin från unig och där väljer rördiameter S, så kommer det alltså se ut som Thomas bild ovan och den kommer att fungera tillsammans med m.nu's adapterset för Ikea-varianten Tupplur 60-160.

Ready for liftoff!

Thomas, jag håller med om att fästena till m's motor inte är de vackraste :-), men man är nog fast där ändå. Åtminstone på ena sidan. (och att ha olika skulle också bli konstigt). Delar av fästet är ju direkt anpassat för att jacka in i sidan av motorn, så att den ska få en fast punkt att dra sig runt. En vacker dag så kanske man kan 3dprinta nåt snyggare att sätta runt, men det får nog vara good enough tills vidare.

Kan ju tillägga att unig ju också säljer egna rullgardinsmotorer men dels är dom ruskigt dyra (2300) och dels är dom då av den "smarta" typen som styrs med fjärrkontroll - som varken ingår i priset eller är lätta att integrera i ett större hemautomationssystem.
En "dum" motor däremot, som den som m.nu säljer (dvs enbart ström in när man den ska röra sig), kombinerat med en egen shutter controller - som de som m också säljer - blir perfekt.

Jag tackar alla ödmjukast för all hjälp. Beställning av motorer och qubino styrenhet på väg inom kort, Erik! ;-)
Samt rullgardiner från unig.

Jag återkommer med rapport om utfallet!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av supportM »

martinbanjo skrev: 27 aug 2020, 22:05 Hej! Ursäkta sent svar. Jag har nu spanat lite mer på unigs hemsida.

Thomas, jag tror faktiskt Erik har rätt att du har deras minsta rör! (är nog mestadels bredden snarare än längden som avgör lämplig dimension där..)
Och du har säkert mätt helt rätt, men unig verkar i alla fall kalla den för 28mm - inte 27. ;-)

Om man klickar sig genom deras "wizard" för att konfigurera en rullgardin så har dom faktiskt ett segment för att välja rör. Där anges följande rördimensioner:
Rördiameter S, 28 mm Beslag: Bredd 43 mm Stoff diameter: 43 - 65 mm
Rördiameter M, 38 mm Beslag: Bredd: 61 mm Tyg diameter: 78 mm - 90 mm
Rördiameter XL, 50 mm Fästen: Bredd 61 mm Stoff diameter: 78 - 90 mm
Rördiameter XXL, 80 mm Fästen: Bredd 86 mm Stoff diameter: 108 - 125 mm
Föredömligt dokumenterat, vill jag påstå. (Fast man måste klicka sig genom ett tygval och kustomisera för att hitta denna information.)
Enligt infon ovan så finns ju ingen annan rördimension som ens är i närheten så måste varit S kan man misstänka.

Av den informationen att döma - och informationen som finns i den här tråden - så verkar det alltså som att om man beställer rullgardin från unig och där väljer rördiameter S, så kommer det alltså se ut som Thomas bild ovan och den kommer att fungera tillsammans med m.nu's adapterset för Ikea-varianten Tupplur 60-160.

Ready for liftoff!

Thomas, jag håller med om att fästena till m's motor inte är de vackraste :-), men man är nog fast där ändå. Åtminstone på ena sidan. (och att ha olika skulle också bli konstigt). Delar av fästet är ju direkt anpassat för att jacka in i sidan av motorn, så att den ska få en fast punkt att dra sig runt. En vacker dag så kanske man kan 3dprinta nåt snyggare att sätta runt, men det får nog vara good enough tills vidare.

Kan ju tillägga att unig ju också säljer egna rullgardinsmotorer men dels är dom ruskigt dyra (2300) och dels är dom då av den "smarta" typen som styrs med fjärrkontroll - som varken ingår i priset eller är lätta att integrera i ett större hemautomationssystem.
En "dum" motor däremot, som den som m.nu säljer (dvs enbart ström in när man den ska röra sig), kombinerat med en egen shutter controller - som de som m också säljer - blir perfekt.

Jag tackar alla ödmjukast för all hjälp. Beställning av motorer och qubino styrenhet på väg inom kort, Erik! ;-)
Samt rullgardiner från unig.

Jag återkommer med rapport om utfallet!
Man kan ju tycka att de borde ha en L också :)

Planen är att expandera valbara adaptrar även till dessa, men då måste vi få tag på rörstumpar i alla dimensioner också. Vår gardin tror jag var "m" och då kommer vi utveckla adaptrar för den i alla fall.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
martinbanjo
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:07
Ort: Malmö

Re: Motorisera rullgardin - 2 motorer - Z-Wave - 24V. Kompabilitet med Unig Lux?

Inlägg av martinbanjo »

Haha, ja det kan man ju faktiskt tycka! Jag blev osäker och kollade upp igen så jag inte skrivit av fel eller nåt. Men nej. Jag har ingen L i listan. Konstigt.
Eventuellt visar dom bara alternativ som är kompatibla med andra val man gjort. Har noterat andra tillbehör, att dom kan komma eller försvinna beroende på andra val. Men vad jag än väljer så får jag ingen L.
Ett mysterium.

Angående passbitar till de andra cylinderstorlekarna, så kan det ju vara så att ni på m.nu får ta in nån större motor också i så fall, som orkar driva de mastodontgardiner som kräver en "XXL", t ex.
Ni skriver att er 24V motor klarar 3 kg gardin. Ett mått som kanske är svårt att förhålla sig till innan man beställt gardinerna. Unig säljer ett flertal motorer till alla sina storlekar och även där ser man att motorvalen ändras något beroende på cylinder. Dom verkar istället ange hur många kvm tyg respektive orkar snarare än kg. Kanske lättare att räkna på? Dom har motrer för 5, 10 samt 20 kvm.
Men ack dom är som sagt både dyra och "för smarta" för att lätt låta sig automatiseras och det är ju inget man vill ha.
Skriv svar