Lägga till 433MHz-puckar i Home Assistant?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bonterra
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 aug 2016, 13:35
Ort: Ankeborg

Lägga till 433MHz-puckar i Home Assistant?

Inlägg av bonterra »

Hur gör man för att lägga till självlärande 433 MHz-uttag (Nexa, Anslut mfl) i Home Assistant mha en Tellstick Duo?

Temp-givare och andra sensorer lägger man ju in i configuration.yaml-filen men hur får man in uttagen? Måste man köra Tellcenter först för att få tag på koderna för varje uttag? Jag har tre uttag och en fjärrkontroll från Anslut.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lägga till 433MHz-puckar i Home Assistant?

Inlägg av supportM »

På nåt sätt bör du behöva få tag på koderna, ja, så det kanske går att lägga till dessa från fjärrkontrollerna?
Vi har ingen koll på Home Assistant tyvärr, men det är intressant så kan bli aktuellt att kolla på framöver.

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
bonterra
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 aug 2016, 13:35
Ort: Ankeborg

Re: Lägga till 433MHz-puckar i Home Assistant?

Inlägg av bonterra »

Det visade sig vara så enkelt som att själv skapa nya koder i /etc/tellstick.conf och sedan sätta mottagarna i inlärningsläge. Genom att skicka 'tdtool --learn ##' (där ## är enhetens id-nummer i conf-filen) lär man sedan upp mottagaren att lyssna på en given kod.

Det fungerade bra på två av mina uttag, det tredje hade på något sätt blivit upplärt med två av mina koder (rätt kod och koden till en av de andra mottagarna). När jag försöker lära om den vägrar den lyssna och vill varken lära sig en ny kod eller svara på de gamla :(

Kod: Markera allt

device {
  id = 10
  name = "Hörnet"
  protocol = "arctech"
  model = "selflearning-switch"
  parameters {
    house = "953934"
    unit = "10"
  }
(House och unit slumpar man fram, id är bara ett ordningstal som används av tdtool för att identifiera varje mottagare)
Jan-E
Gillar hemautomation
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 dec 2012, 20:35
Ort: Västervik

Re: Lägga till 433MHz-puckar i Home Assistant?

Inlägg av Jan-E »

Gammal tråd, men för personer som googlar på detta problem och hittar hit vill jag komplettera med instruktioner om hur man får sina reläer att fungera både med medföljande fjärrkontroll och sin Tellstick.

Ta hem python-filerna härifrån (obs python2): https://bitbucket.org/davka003/pytelldus/src/master/

Scriptet som heter tdtool.py har fler funktioner än programmet med samma namn som Telldus tillhandahåller.

Kör "python tdtool.py -t" för att lyssna efter händelser. Tryck på fjärrkontrollens knappar och notera vilket hus-ID som skrivs ut. Uppdatera sedan /etc/tellstick.conf enligt ovan. Starta om servicen telldusd.
Skriv svar