Vill kunna lägga ut på nätet så jag kan kolla från jobbet och båten. Grannen tycker att det skulle vara kul han också.
Funderar på att använda Weather Display Live, som programvara.
Vad som är bäst för de pengarna är svårt att svara på, jag skulle föreslå att du vänder dig till grabbarna på safecast.se eller liknade ställe då de har möjlighet att pröva olika fabrikat och produkter.
När jag valde produkt så valde jag efter behov, intresse och prislapp.
Jag ville ha möjlighet att mäta temp. inne och ute, lugtfuktighet inne och ute samt kunna koppla till extra sensorer för att mäta temp och luftfuktighet i källare och på vinden.
Möjlighet att mäta lufttryck och dess variationer, vind och vindriktning, sol och dess effekt per kvadrat meter då jag är intresserad av att kunna sänka min energiförbrukning, jag är också intreserad av solfångare, solceller och vindkraftverk.
Om några år så blir det aktuellt för mig att byta takbeklädnad och då hadde jag tänkt att en del av taket som vätter mot söder ska beläggas med solfångare av något slag, detta för att fixa varmvatten och eventuellt stå för en del av uppvärmningen i huset och då tänkte jag i mitt stilla sinne att det är bra att ha llite statestik över soltimmar effekt o.s.v. som är aktuella för den plats på jorden som jag befinner mig, det finns naturligt vis att tillgå via SMHI o.s.v. men e man lite teknik/mätfreak som jag så e de ju roligare att göra detta själv.
UV hade jag i mina tankar men att lägga ett par extra tusingar för att få det, nä inte denna gång kanske det blir en extra sensor framöver vi får se.
Allternativt så blir det ett 1-wire system för de extra temp/fukt mätningarna, jag har inte ännu bekantat mig med tekninken men det verkar lovande, där kan man ju själv bygga sensorer efter behov, problemet blir ju då att kalibrera dem och bestämma mät onogramheten i sensorerna.