Finns det någon styrbar USB poweradapter?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Finns det någon styrbar USB poweradapter?

Inlägg av Nattlorden »

Precis kommit på en "device" jag skulle vilja ha en eller en flock av men som jag inte verkar ha ett någon gång.... och som jag i alla fall inte hittat rätt nyckelord för att söka efter.

Jag skulle vilja ERSÄTTA en USB-adapter med en som har fjärrstyrning inbyggt. Kör Homey, så hyffsat systemagnostisk här... Är det någon som ett något sådant?

Klart det funkar med först en smart plug och sedan USB-adaptern, men det är fult/platskrävande nog med en av dem utan att behöva BÅDA...

( En annan sak som hade varit trevlig hade varit ett grenuttag med individuellt styrbara uttag...)
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Finns det någon styrbar USB poweradapter?

Inlägg av supportM »

Nattlorden skrev: 03 maj 2021, 19:31 Precis kommit på en "device" jag skulle vilja ha en eller en flock av men som jag inte verkar ha ett någon gång.... och som jag i alla fall inte hittat rätt nyckelord för att söka efter.

Jag skulle vilja ERSÄTTA en USB-adapter med en som har fjärrstyrning inbyggt. Kör Homey, så hyffsat systemagnostisk här... Är det någon som ett något sådant?

Klart det funkar med först en smart plug och sedan USB-adaptern, men det är fult/platskrävande nog med en av dem utan att behöva BÅDA...

( En annan sak som hade varit trevlig hade varit ett grenuttag med individuellt styrbara uttag...)
Hej,

Det finns, men oftast är de wifi baserade och inlåsta i egna plattformar. T ex nedis grendosa https://www.m.nu/rela-wifi/smart-grenut ... x-usb-wifi . Dock är det snarare regel än undantag att du inte kan styra USB portarna individuellt.

Vi har noterat att en av våra leverantörer börjat jobba på ett ZigBee baserat grenuttag där varje är individuellt styrbart. Förhoppningsvis lägger de till styrbara USB-portar också.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
Nattlorden
Gillar hemautomation
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 feb 2017, 16:24
Ort: Landskrona

Re: Finns det någon styrbar USB poweradapter?

Inlägg av Nattlorden »

ok, tack... då väntar man och hoppas.

Men primärt vill jag ha en styrbar singel poweradapter (typ adapter för en iPhone). Har diverse småsaker som drivs från usb (fejk-neonskylt t.ex.) som skulle vilja styras på enklast möjliga sätt.
Netatmo-station, Nexa Bridge och Homey med än så länge huvudsakligen vanliga Nexa-enheter
Skriv svar