Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Vem är du? Skriv en presentation om dig och varför du tycker att det är kul med temperaturer och väder!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Ypperligt initiativ av Rickard från Safecast, så jag hänger på med en kort beskrivning av mig och varför jag lägger ner massor med tid på temperatur.nu!

Jag jobbar som sjuksköterska, just nu på Neonatal-IVA i Linköping. Dvs, jag tar hand om (extremt) förtidigt födda barn. En främmande värld för de flesta, men kort och gott så innefattar jobbet allt från kuvöser, respiratorer och dropp till matning och blöjbyten. Lite nu och kör jag även ambulans.

Innan jag blev sjuksköterska har jag studerat ca 1år vid den tekniska fakulteten vid Linköpings Universitet. Intressanta stuier, men teknik kan jag pyssla på med på fritiden, jag vill göra något konkret för människor på jobbet!

Jag kan i princip ingenting om väder! Lite ändring på den fronten kanske det blir när jag faktiskt kommer att ha en egen väderstation installerad om en dryg månad...

Så varför temperatur.nu? Det hela började som ett galet projekt att mäta temperaturen i en garderob varpå en sensor blev över och placerades utanför ett fönster. Det ena gav det andra och nu drygt 5 år senare har sidan en anseelig mängd besökare och snart 200 mätplatser!

All feedback jag får från alla besökare är en enorm drivkraft! Den största drivkraften faktiskt.
För två år sedan la jag till reklam på sidan och det trillar in en liten slant varje månad. Med tanke på att jag gissningsvis har lagt ner någonstans runt 1000 timmar på sidan sedan starten blir det en väldigt väldigt låg timpenning... :) Pengar är så klart inte fel, men att ha det som drivkraft i ett hobbyprojekt som temperatur.nu skulle inte vara så klokt!

För ganska precis ett år sedan var det en användare som gillade sidan så mycket att han ville skänka pengar. Efter många om och men gick jag med på att ta emot slanten. Det helt idiotiska projektet (som jag trodde då) att börja bygga termometrar för att sälja kunde startas upp. Jag ville inte satsa "egna" pengar...

Att bygga termometrar var inte någon galen idé! Det hela blev så populärt och fick sådan omfattning att jag startat ett företag för att få lite ordning på det hela!

Temperatur.nu fortsätter att växa hela tiden och har just nu faktiskt fler automatiska mätstationer än SMHI!

Vart temperatur.nu kommer att ta vägen i framtiden är svårt att säga, det är ni användare som till stor del styr vad som skall ske och inte genom att skicka förslag och feedback!
-----
Edit nästan 10 år senare.
Temperatur.nu kom att bli ett företag som säljer temperatursensorer och utrustning för hemautomation - något som knappt existerade 2006. Företaget omsätter 2016 ca 20 miljoner och har 5 anställda. Så det kan gå!

-----

Edit 15 år senare
jag sålde företaget m.nu i slutet av 2019 (men har kvar temperatur.nu)

Numera läser jag till läkare vid Linköpings universitet.

Så från sjuksköterska till företagare till läkarstuder.

Så kan det gå! :)
Bilagor
Erik Freiholtz 2016
Erik Freiholtz 2016
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Några år senare... :)

Arbetar nu på Landstinget i Östergötland med ambulansfrågor på en administrativ nivå. Bland annat arbetar jag med att förvalta och följa upp de avtal landstinget har med de entreprenörer som utför ambulansverksamheten. Ansvarar även för den tekniska plattformen som används i ambulansverksamheten (ärendehantering, journalföring, navigering samt statistik & uppföljning). Även RAKEL-förvaltning råkade hamna på mitt bord. Så det blir mest avtal och teknik när jag är på "riktiga" jobbet.

Och sedan senaste inlägget för nästan 8 år sedan har det där med temperatursensorer tagit skruv ordentligt och utvecklats mer än jag någonsin kunnat gissa. www.m.nu är en spinoff av temperatur.nu och omsätter nu ca 10 miljoner per år.

Var temperatur.nu och m.nu kommer ta väg i framtiden är svårt att säga, det är ni användare som till stor del styr vad som skall ske och inte genom att skicka förslag och feedback!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 nov 2007, 13:48
Ort: Delsbo

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av bruka »

elf98 skrev: det är ni användare som till stor del styr vad som skall ske och inte genom att skicka förslag och feedback!
"inte" kan lätt missupfattas. :? :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Inte då! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Ytterligare några år senare - sådär en 15 år efter att första inlägget skrevs.

Jag sålde m.nu i slutet av 2019 och slutade på m.nu i början av 2020.

Nuförtiden läser jag till läkare vid Linköpings universitet.

Det har varit en mycket lång resa att ta sig hit - och jag är nästan äldst i klassen med 41 år. :)

Temperatur.nu har jag kvar och sidan kommer att leva vidare.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev: 04 mar 2021, 16:58
Temperatur.nu har jag kvar och sidan kommer att leva vidare.
Hur ser förhållandet ut mellan temperatur.nu och m.nu när det inte längre är samma "ägare"? Tänker mest på att forumet för tempertur.nu fortfarande ligger under m.nu's domän?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Samarbete i samförstånd är det som gäller.

Det är inte trivialt att splitta forumet så temperatur.nu-delarna separareras från smarta-hem delarna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av CirruZZ »

Nä jag förstår det. var nyfiken på hur det såg ut :roll:

Några planer på att splitta?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mer om Erik Freiholtz som driver temperatur.nu

Inlägg av elf98 »

Inte i nuläger
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar