Alternativ hub istället för Homey med stöd för Hue/Arlo

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
amiz81
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2021, 00:55

Alternativ hub istället för Homey med stöd för Hue/Arlo

Inlägg av amiz81 »

Använder idag IFTTT för att trigga ett flow på min Homey. Jag har anslutit IFTTT mot Arlo för att vid rörelsedetektering kunna få min Hue utebelysning (anslutet mot Homey) ändra till en viss scen under x antal minuter, för att sedan återgå till det läge de var i innan.
Men idag fick jag mejl från Homey med info om att de kommer plocka bort stödet för IFTTT under feb 2022. Och eftersom jag tycker den fungerar rätt kasst överlag, funderar jag på att helt enkelt byta till ngt bättre. Gärna då med stöd för Arlo och Hue så jag kan slippa IFTTT som mellanhand.

Så har folket här inne några tips? Tittat lite på Aeotec Smart Home Hub, är det ett bra val?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Alternativ hub istället för Homey med stöd för Hue/Arlo

Inlägg av supportM »

Hej!

Många av de sakerna IFTTT gör med Homey idag kommer med största sannolikhet att ersättas med nya stöd direkt i Homey som tur är :) Du kommer också att kunna fortsätta använda IFTTT i viss utsträckning med hjälp av webhooks, finns guide för det på homeys hemsida.

Arlo oss veterligen har stöd för flera av sina kameror via den här appen: https://homey.app/sv-se/app/com.arlo/arlo/
Det skulle kanske gå att lösa det IFTTT gör idag med ett väl valt Flow?

Aeotecs hub är riktigt bra men saknar det utomordentligt breda stödet för olika standarder och tillverkare som Homey har idag.
// Officiellt supportkonto för m.nu
amiz81
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2021, 00:55

Re: Alternativ hub istället för Homey med stöd för Hue/Arlo

Inlägg av amiz81 »

Den appen fungerar tyvärr inte efter att Arlo slog på tvingande 2fa på konton. Och verkar tyvärr inte utvecklas mer.
Får spana in webhooks och se om det kan va ett alternativ.
Skriv svar