mäta och styra 3 fas

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
akeller
Wannabe

mäta och styra 3 fas

Inlägg av akeller »

Hej,

jag har skaffat Tibber och en watty som övervakar min energiförbrukning och nu har jag blivit besatt. När jag kollar på på energiförbrukningen så går jag ibland över mina 25A och det beror på att jag har rätt stora elkonsumenter spa/vv-beredare/luftvärmepumpar/golvvärme och två elbilar. Förra vintern smällde jag huvudsäkringarna titt som tätt. Oftast på natten och det är inte kul att byta huvudsäkringar ute i kallingarna när det snöar.

Så nu har jag bestämt att det ska bli ändring på det i år. Jag kan i dagsläget se och styra elbilarnas laddning, all elektrisk golvvärme, värmepumpar och diverse lampor genom min Homey och Tibber. Det som återstår att både övervaka och kunna styra är vv-beredaren samt spabadet. Båda dessa går på 3-fas. Jag kan inte hitta några shelly/zwave produkter som fixar detta så jag antar att man måste hitta någon annan väg fram.

Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: mäta och styra 3 fas

Inlägg av supportM »

akeller skrev: 10 nov 2021, 22:12 Hej,

jag har skaffat Tibber och en watty som övervakar min energiförbrukning och nu har jag blivit besatt. När jag kollar på på energiförbrukningen så går jag ibland över mina 25A och det beror på att jag har rätt stora elkonsumenter spa/vv-beredare/luftvärmepumpar/golvvärme och två elbilar. Förra vintern smällde jag huvudsäkringarna titt som tätt. Oftast på natten och det är inte kul att byta huvudsäkringar ute i kallingarna när det snöar.

Så nu har jag bestämt att det ska bli ändring på det i år. Jag kan i dagsläget se och styra elbilarnas laddning, all elektrisk golvvärme, värmepumpar och diverse lampor genom min Homey och Tibber. Det som återstår att både övervaka och kunna styra är vv-beredaren samt spabadet. Båda dessa går på 3-fas. Jag kan inte hitta några shelly/zwave produkter som fixar detta så jag antar att man måste hitta någon annan väg fram.

Någon som har några tips?
Hej,

Kolla in https://blog.m.nu/styra-3-faser-eller-h ... ia-z-wave/ . Styrning via kontaktor är i princip det som gäller. Det du tappar är effektmätningen men där känner vi inte till någon produkt som passar.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
akeller
Wannabe

Inlägg av akeller »

Så en kontaktor och en shelly 3EM skulle fixa det då antar jag.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rogerthn »

akeller skrev: 11 nov 2021, 15:45 Så en kontaktor och en shelly 3EM skulle fixa det då antar jag.
Jag har en Shelly 3EM man använder inte utgången, dock ser det ut att finnas stora möjligheter att styra en kontaktor :D
Hoppas du har plats för dom LÅNGA kablarna från klämmorna, det blev VÄLDIGT trångt i min elcentral
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Inlägg av supportM »

akeller skrev: 11 nov 2021, 15:45 Så en kontaktor och en shelly 3EM skulle fixa det då antar jag.
Hej,

Sant, tänkte inte på den :) Är ju nästan som gjord för det!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
akeller
Wannabe

Inlägg av akeller »

rogerthn skrev: 11 nov 2021, 22:01 Jag har en Shelly 3EM man använder inte utgången, dock ser det ut att finnas stora möjligheter att styra en kontaktor :D
Hoppas du har plats för dom LÅNGA kablarna från klämmorna, det blev VÄLDIGT trångt i min elcentral
Kan tänka mig det, har en watty som också har både stora klämmor och ganska långa kablar.
eric_and

Inlägg av eric_and »

Om man inte har behov av att mäta förbrukningen på t.ex en varmvattenberedare räcker det väl med en 1-kanal Shellybrytare,
typ denna https://www.m.nu/rela-wifi/enkanalig-fj ... lly-1-plus
som kopplas till en 3-fas kontaktors A1/A2?
typ denna https://www.m.nu/tillbehor/kontaktor-23 ... ig-siemens

Eller måste även fjärrbrytaren vara 3-fas, typ Shelly 3EM?
Skriv svar