Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Perfekt! Så här ska en guide se ut!!
Tackar och bockar och väntar nu på att mina grejer ska komma hem så jag kan sätta igång och följa guiden.
Undra om det är krångligt att använda sqlite istället för mysql. Min väöderstation och weewx loggar allt i en sqlite databas, så det vore gött å få in det i den direkt. Får forska lite i det när jag kommit igång.
Hoppas fler testar detta så vi kan hålla igång denna tråd å dela med oss av förbättringar.
/Pliggen
berisen
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2020, 13:04

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av berisen »

Pliggen skrev: 09 feb 2020, 23:04 Perfekt! Så här ska en guide se ut!!
Tackar och bockar och väntar nu på att mina grejer ska komma hem så jag kan sätta igång och följa guiden.
Undra om det är krångligt att använda sqlite istället för mysql. Min väöderstation och weewx loggar allt i en sqlite databas, så det vore gött å få in det i den direkt. Får forska lite i det när jag kommit igång.
Hoppas fler testar detta så vi kan hålla igång denna tråd å dela med oss av förbättringar.
/Pliggen
Skriv gärna här när du fått igång grejerna :) Vore kul att höra om det fungerar med sqlite istället. Sen finns det nog som sagt en hel del optimeringar att göra, den är nog mer tungdriven än vad den behöver vara.

För att räkna ut nuvarande förbrukning så gjorde jag en lite enklare lösning än den som är i zip-filen i guiden. I körs samma funktion två gånger egentligen vilket är onödigt. Den ena ($result) är för att visa förbrukningen senaste valda tidsperiod och den andra ($result2) visar egentligen samma sak fast där har jag manuellt lagt in minuter på alla format. En fullösning helt enkelt för att visa momentan förbrukning.

Genom att istället hämta ut antalet blinkningar under en tidsperiod så kan man räkna ut det rätt enkelt:

Kod: Markera allt

$query = "SELECT COUNT(id) AS blinks FROM watthours WHERE datetime >= DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 30 SECOND )";
$resultlive = mysqli_query($conn, $query);
$row = mysqli_fetch_assoc($resultlive);
$lastblink = $row['blinks'];

$livewatt = 3600*($lastblink/30);
$livewatt visar alltså den momentana förbrukningen under senaste 30 sekunderna genom att räkna antalet blink. Blir inte 100% exakt men nära på och det är väldigt snabbt att ta fram.
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Hej igen!

Nu har jag äntligen kommit igång med detta! Tog lite tid...
Har kopplat in allt och skapat databasen (följde instruktionen).
När jag öppnar webbsidan får jag dock upp detta överst:
Query failed:
SELECT DATE_FORMAT(datetime, '%m/%Y') AS date, COUNT(id) AS watt FROM measurepower.watthours WHERE datetime > DATE_ADD(NOW(), INTERVAL -8760 HOUR) GROUP BY date ORDER BY unixtime DESCQuery failed:

Under detta står allt det som ska vara på sidan men inga värden.

Är väl något fel med databasen men jag fattar inte vad, har aldrig använt mysql innan.....
Så tips på vad detta kan bero på vore uppskattat! :)

Hur går det med era mätningar?

/Pliggen
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Kör jag scriptet i terminalen så får jag följande:

pi@raspberrypi:~ $ python2 /var/www/html/cpm/script/readlight.py
579
Error 1044: Access denied for user 'measurepower'@'localhost' to database 'measurepower'

Hur får jag access?
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Löste sig.

Var nog tvungen att vara root vid visa inställningar.

Så nu loggar den iaf! Ska göra lite justeringar och så nu så får vi se hur det utvecklar sig!

Ett par frågor dock, var lägger man in följande?
$query = "SELECT COUNT(id) AS blinks FROM watthours WHERE datetime >= DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 30 SECOND )";
$resultlive = mysqli_query($conn, $query);
$row = mysqli_fetch_assoc($resultlive);
$lastblink = $row['blinks'];

$livewatt = 3600*($lastblink/30);

Och hur ändrar man förhållandet mellan blinkningar och watt?

/Pliggen
berisen
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2020, 13:04

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av berisen »

Pliggen skrev: 06 mar 2020, 23:09 Löste sig.

Var nog tvungen att vara root vid visa inställningar.

Så nu loggar den iaf! Ska göra lite justeringar och så nu så får vi se hur det utvecklar sig!

Ett par frågor dock, var lägger man in följande?
$query = "SELECT COUNT(id) AS blinks FROM watthours WHERE datetime >= DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 30 SECOND )";
$resultlive = mysqli_query($conn, $query);
$row = mysqli_fetch_assoc($resultlive);
$lastblink = $row['blinks'];

$livewatt = 3600*($lastblink/30);

Och hur ändrar man förhållandet mellan blinkningar och watt?

/Pliggen
Kul att du kom igång! :D

Om du hittar något sätt att snabba upp det hela så vore det bra. Det är lite för tungt nu känns det som och då kör jag det på en RPi 3. Man skulle kanske behöva en 4a med mer ram för att få det att gå lite snabbare.

Angående scriptet där så la jag det i index.php för att på så vis få till en lite mer effektiv funktion för att göra en uppskattning av aktuell förbrukning "just nu".

Förhållandet mellan blinkningar och watt ändrar du i functions.php i whileloppen.
" $results['watt'][$i] = floatval($get->watt / 1000);"
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Ja jag tycker oxå det går lite tungt, kör nu på en Raspberry pi zero! Har en 3b+ som jag kör en anna grej på som inte drar så mycket så jag tänkte byta dom mot varandra. Det lär bli ett ordentligt lyft för min del iaf :)
Sen att optimera är nog inte min avdelning riktigt, hoppas att det är fler som kommer testa detta så vi får lite hjälp med det. har inte hållt på så länge med sånna här grejjer.

ja det där scriptet fick jag ju inte till, kan du på något sätt visa hur index filen ser ut med det inlagt och klart för användning? Antar att man måste ändra fler rader för att få till det eller?

Ok då vet jag var man ändra förhållandet mellan blinkningar och watt, tack!

Nä nu är det väl bara att logga på och se hur väl det stämmer överens med verkligheten sen!

Och byta rpi med vad det lider.

Pliggen
Messier1994
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mar 2021, 18:34

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Messier1994 »

Vilken bra tråd och tack för alla guider!

Jag ska se om jag kan få detta att fungera med en esp32 som kommunicerar med en RPI som kör Home Assistant. Borde fungera så vitt jag kan förstå, men inte riktigt hittat någon med exakt den kombon.
Pliggen
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 feb 2020, 22:30

Re: Mäta elförbrukning i realtid med en Raspberry PI?

Inlägg av Pliggen »

Hej!

Någon som jobbat vidare på detta?
Skulle vilja få in det i en databas och kunna köra grafana på det....
Skriv svar