Vilken brytare till utomhusuttag?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
nath
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 nov 2020, 09:23

Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av nath »

Hej,

Jag har Vera-systemet installerat med Z-wave både inomhus och utomhus. Idag har jag ett utomhusuttag med en brytare inkopplad där. Jag vet inte vilken. Jag ska nu installera ett nytt utomhusuttag och undrar vilken brytare som jag ska använda för utomhusbruk?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av supportM »

nath skrev: 27 nov 2020, 09:28 Hej,

Jag har Vera-systemet installerat med Z-wave både inomhus och utomhus. Idag har jag ett utomhusuttag med en brytare inkopplad där. Jag vet inte vilken. Jag ska nu installera ett nytt utomhusuttag och undrar vilken brytare som jag ska använda för utomhusbruk?
Hej,

https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44 är enda IP-klassade uttaget vi har i sortimentet i dagsläget, så det blir mitt tips.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av hannuse »

Jag har satt såna här till mina motorvärmare till bilarna:
https://www.m.nu/rela-z-wave/nano-switc ... r-metering

Byggt in dom i en dosa nedanför uttagen.
Och får även energimätning på köpet.

/Tobias
MV_2.jpg
janne_gbg
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jan 2021, 11:01
Ort: Göteborg

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av janne_gbg »

Klarar vanliga "puckar" att vara ute även om de sitter i en kapsling?
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av hannuse »

Ja, inga problem.
Jag har haft denna lösning på flera ställen sedan 2014.
Kylan är inget problem, vi har ju 35 minusgrader ibland.
Däremot så tror jag att direkt kontakt med vatten är mindre bra, men det löser kapslingen.

/Tobias
janne_gbg
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jan 2021, 11:01
Ort: Göteborg

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av janne_gbg »

hannuse skrev: 11 jan 2021, 11:37 Ja, inga problem.
Jag har haft denna lösning på flera ställen sedan 2014.
Kylan är inget problem, vi har ju 35 minusgrader ibland.
Däremot så tror jag att direkt kontakt med vatten är mindre bra, men det löser kapslingen.

/Tobias
Det låter bra. Tänkte knyta ihop diverse uthus, växthus m.m. Här är det mest vatten som är problemet :wink: :D

/Janne
WilliamSwenson2
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2021, 11:23

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av WilliamSwenson2 »

Jag mötte liknande problem förra gången, jag letar fortfarande efter en riktig lösning.
WilliamSwenson2
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 feb 2021, 11:23

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av WilliamSwenson2 »

Jag mötte liknande problem förra gången, jag letar fortfarande efter en riktig lösning.


MyAARPMedicare
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av hannuse »

Hej.

Vad är det för problem som du inte har lyckats att lösa?
Jag kanske har några tips i så fall.

/Tobias
Alnöbo
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 okt 2021, 22:07

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av Alnöbo »

supportM skrev: 30 nov 2020, 11:34
nath skrev: 27 nov 2020, 09:28 Hej,

Jag har Vera-systemet installerat med Z-wave både inomhus och utomhus. Idag har jag ett utomhusuttag med en brytare inkopplad där. Jag vet inte vilken. Jag ska nu installera ett nytt utomhusuttag och undrar vilken brytare som jag ska använda för utomhusbruk?
Hej,

https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44 är enda IP-klassade uttaget vi har i sortimentet i dagsläget, så det blir mitt tips.

//Erik K @ m.nu
Jag köpte tidigare i år denna utomhusbrytare som ni m.nu rekommenderar här ovan för att använda till ett uttag ca 10 meter från huset tillsammans med Telldus Tellstick ZNET LITE V2. Köpte även m.nu:s egna dipol antenn 433MHZ som klistrades upp på fönsterrutan. Notera att man ser från fönstret där antennen nu är monterad till uttaget där denna brytare ska användas. Fungerar inte!? :evil: Provade då att Flytta brytaren till ett uttag alldeles utanför fönstret och då reagerar den. Men flyttar jag den mer än två meter från fönstret är den helt död. Så jag testade med min gamla 433Mhz utomhusbrytare utan Z-Wave och den fungerar utmärkt på 10 meter. Så just nu känns det som att jag kastade XXXkr i sjön när jag köpte denna från er på m.nu.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av supportM »

Alnöbo skrev: 11 okt 2021, 22:28
supportM skrev: 30 nov 2020, 11:34
nath skrev: 27 nov 2020, 09:28 Hej,

Jag har Vera-systemet installerat med Z-wave både inomhus och utomhus. Idag har jag ett utomhusuttag med en brytare inkopplad där. Jag vet inte vilken. Jag ska nu installera ett nytt utomhusuttag och undrar vilken brytare som jag ska använda för utomhusbruk?
Hej,

https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44 är enda IP-klassade uttaget vi har i sortimentet i dagsläget, så det blir mitt tips.

//Erik K @ m.nu
Jag köpte tidigare i år denna utomhusbrytare som ni m.nu rekommenderar här ovan för att använda till ett uttag ca 10 meter från huset tillsammans med Telldus Tellstick ZNET LITE V2. Köpte även m.nu:s egna dipol antenn 433MHZ som klistrades upp på fönsterrutan. Notera att man ser från fönstret där antennen nu är monterad till uttaget där denna brytare ska användas. Fungerar inte!? :evil: Provade då att Flytta brytaren till ett uttag alldeles utanför fönstret och då reagerar den. Men flyttar jag den mer än två meter från fönstret är den helt död. Så jag testade med min gamla 433Mhz utomhusbrytare utan Z-Wave och den fungerar utmärkt på 10 meter. Så just nu känns det som att jag kastade XXXkr i sjön när jag köpte denna från er på m.nu.
Hej,

Tråkigt att du inte är nöjd!

Först och främst, att du köpte en 433MHz antenn kommer inte hjälpa ditt Z-wave uttag. Olika frekvenser och Tellstick Z-nets antenn för Z-wave är inbyggd och kan inte förbättras. Antennen på utsidan är endast för 433MHz.

Notera också att det endast finns ett enda Z-wave baserat uttag på marknaden just nu. Så det är det eller inget.

Men för att förbättra räckvidden på Z-wave krävs fler Z-wave enheter som hjälper till att bygga upp ett mesh-nätverk. Så för att kunna hjälpa dig behöver jag veta lite mer om ditt system, hur många Z-wave enheter du har samt vart de sitter i förhållande till varandra.

Och har du nyligen köpt uttaget kan vi självklart ta tillbaka det! Återkom på info@m.nu i så fall så löser vi det!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Alnöbo
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 okt 2021, 22:07

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av Alnöbo »

Tack för snabbt svar :)

Det här var ju en väldigt intressant detalj att veta, synd att det inte framgick i specen, det där att den yttre antennen inte gäller för Z-wave.

Jag har enbart en Z-wave brytare eftersom de andra som jag har sedan tidigare är gamla 433:or som jag körde med min gamla Tellstik Net och har inte behov av fler Z-wave, inte för att tända några fönsterlampor med automatik iaf.

Uppgraderade i vintras för att jag ville säkerställa att motorvärmaren är igång eller inte, viket Z-wave kan lösa. Installerade inte detta i vintras utan det gamla systemet fick snurra vidare och har legat fram till nu när mörker och vintern närmar sig. Denna mottagare har en knapp som man då enkelt skulle kunna starta motorvärmaren manuellt om man vill använda bilen utanför mina schemalagda tider utan att behöva plocka fram appen och starta värmen så. Men att räckvidden skulle vara så dålig att den inte räcker bort till min parkering var aldrig något som slog mig innan jag uppgraderade. Det gick ju bra med den gamla Tellstik net så man antar att det inte rimligen borde bli sämre med den nya modellen, speciellt när det inte står något om det i informationen. Valde dessutom er antenn för att vara på den säkra sidan. Det fungerade förvisso förut med originalantennen på min gamla Tellstik net men en bättre antenn kan ju inte skada tänkte jag...

Nåja ert förslag att skapa ett nätverk med Z-wave enheter verkar inte vara praktiskt genomförbart. Om det går åt ca 1,5m från min Tellstick Znet till den första brytaren och sedan länka vidare går det åt en hel del enheter innan jag är framme vid min parkering som ligger ca 12 meter från huset. Dessutom har jag inga uttag att ansluta dem på då det är gräsmatta mellan carporten och huset. Det låter också som att det skulle bli väldigt dyrt att länka ett flertal Zwave brytare i ett nätverk från huset till carporten. Jag hade klarat mig lika bra med min gamla lösning med 433:er och min gamla Tellstik Net.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av supportM »

Alnöbo skrev: 12 okt 2021, 10:58 Tack för snabbt svar :)

Det här var ju en väldigt intressant detalj att veta, synd att det inte framgick i specen, det där att den yttre antennen inte gäller för Z-wave.

Jag har enbart en Z-wave brytare eftersom de andra som jag har sedan tidigare är gamla 433:or som jag körde med min gamla Tellstik Net och har inte behov av fler Z-wave, inte för att tända några fönsterlampor med automatik iaf.

Uppgraderade i vintras för att jag ville säkerställa att motorvärmaren är igång eller inte, viket Z-wave kan lösa. Installerade inte detta i vintras utan det gamla systemet fick snurra vidare och har legat fram till nu när mörker och vintern närmar sig. Denna mottagare har en knapp som man då enkelt skulle kunna starta motorvärmaren manuellt om man vill använda bilen utanför mina schemalagda tider utan att behöva plocka fram appen och starta värmen så. Men att räckvidden skulle vara så dålig att den inte räcker bort till min parkering var aldrig något som slog mig innan jag uppgraderade. Det gick ju bra med den gamla Tellstik net så man antar att det inte rimligen borde bli sämre med den nya modellen, speciellt när det inte står något om det i informationen. Valde dessutom er antenn för att vara på den säkra sidan. Det fungerade förvisso förut med originalantennen på min gamla Tellstik net men en bättre antenn kan ju inte skada tänkte jag...

Nåja ert förslag att skapa ett nätverk med Z-wave enheter verkar inte vara praktiskt genomförbart. Om det går åt ca 1,5m från min Tellstick Znet till den första brytaren och sedan länka vidare går det åt en hel del enheter innan jag är framme vid min parkering som ligger ca 12 meter från huset. Dessutom har jag inga uttag att ansluta dem på då det är gräsmatta mellan carporten och huset. Det låter också som att det skulle bli väldigt dyrt att länka ett flertal Zwave brytare i ett nätverk från huset till carporten. Jag hade klarat mig lika bra med min gamla lösning med 433:er och min gamla Tellstik Net.
Hej,

Jag förstår! Trist att det blev så!

Med fri sikt säger Z-wave specifikationen upp till 50m och ofta är det ytterväggarna som är det stora problemet. Så skulle gissa på att du klarar dig med att sätta en enhet utanför fönstret som sen kan prata med uppfarten. Du får gärna köpa och testa med en till och återlämna om det inte skulle hjälpa.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
redtop
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jan 2017, 18:41
Ort: Sthlm

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av redtop »

Gammal tråd, men det här är min lösning.
Om jag mins rätt så är det brytare från Nexa som klarar lite högre effekt. Har funkat bra i drygt 5 år nu.
Lådan köpte jag på Jula eller ClasOhlson


20171202_122920.jpg
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Vilken brytare till utomhusuttag?

Inlägg av hannuse »

redtop skrev: 19 okt 2021, 10:43 Gammal tråd, men det här är min lösning.
Om jag mins rätt så är det brytare från Nexa som klarar lite högre effekt. Har funkat bra i drygt 5 år nu.
Lådan köpte jag på Jula eller ClasOhlson



20171202_122920.jpg
Fint, det ser ju helt funktionellt ut i sin enkelhet.
Tack för att du delar med dig av lösningen :)
Skriv svar