Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
spuun
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 dec 2020, 22:29

Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av spuun »

För ett år sen köpte jag en Animus Heart. Jag tyckte det verkade vara en prisvärd controller för enklare hemautomation. Från början hade jag bara lite 433mhz-brytare och allt var frid och fröjd.

Första besvikelsen stötte jag på när jag skaffade en termometer ville logga temperatur. Det finns INGET sätt att göra det på. Inte ens API:et duger pga att det har limits på antal requests per dag.

Nu för en vecka sen stötte jag på min andra, STORA besvikelse. Zwave-integrationen verkar inte färdig. Det hela började med att jag hade problem att få associationer att fungera mellan en brytare och en plugg. När jag väl fick igång den tyckte jag att det var tråkig lång fördröjning, så jag tänkte testa hur snabbt det skulle gå om jag istället gjorde det som en automation i AH (från mobilappen tänds lampor direkt).

Hur jag än försökte fick jag inte automationen att köras. Jag försökte köra den både från knappen på en Telldus Plug-in switch och från en Nexa inbyggnadsbrytare (AN-196). När jag bråkade med associationerna fick jag bekanta mig med AHs web terminal och log, och återvände till loggen när jag försökte få igång automationen. Till slut kom jag fram till att AH ignorerar meddelandena från brytarna om att state ändrats! Helt sjukt! Ändå lägger AH till sig i ALLA association groups på alla enheter. Varför då kan man undra när den skiter i meddelandena?!

Jag hade redan efter API-besvikelsen gett mig f-n på att komma runt limiten, vilket jag gjort genom att roota AH och hittat en config för att styra det. Problemet med ignorerade meddelanden tror jag mig ha bekräftat efter att ha dekompilerat en massa jar-filer och läst koden.

Hur är andra AH-användares erfarenheter? Har ni upplevt problemet med att zwave känns trasigt? Vad tycker ni om att man inte kan logga värden på något vis?
IoT
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 dec 2021, 14:16

Re: Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av IoT »

Jag har en, men har inte använt den så mycket.
Lätt att komma igång, verkar kunna fungera med mycket, lätt att göra automationer med.
Men jag har inte försökt göra något mer avancerat med den . . .
sw3ng
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2022, 16:11

Re: Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av sw3ng »

Jag slog till på en Animus på julafton. Ångrar mig bittert att jag inte läste på mer innan, homey kändes för dyr (plus att den hela tiden är slut), Znet verkar aldrig komma med sin nya maskin och efter sökande så föll jag för att den var lokal samt att den är väldigt lätt att använda (när den fungerar). Appen i mobilen tar alltid minst 25 sekunder att öppna, och väl den är öppen så är den ibland väldigt seg, för att inte tala om man är utanför sitt lokala nätverk... Eftersom den är öppnad kan jag inte returneras tänker jag så det verkar som att det blir en brevpress av den eller så... Jag vill avråda skarpt från den.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av supportM »

sw3ng skrev: 04 jan 2022, 11:27 Jag slog till på en Animus på julafton. Ångrar mig bittert att jag inte läste på mer innan, homey kändes för dyr (plus att den hela tiden är slut), Znet verkar aldrig komma med sin nya maskin och efter sökande så föll jag för att den var lokal samt att den är väldigt lätt att använda (när den fungerar). Appen i mobilen tar alltid minst 25 sekunder att öppna, och väl den är öppen så är den ibland väldigt seg, för att inte tala om man är utanför sitt lokala nätverk... Eftersom den är öppnad kan jag inte returneras tänker jag så det verkar som att det blir en brevpress av den eller så... Jag vill avråda skarpt från den.
Hej,

Om du köpt den av oss under december 2021 så skicka ett mail till info@m.nu så hjälper vi dig.
// Officiellt supportkonto för m.nu
sw3ng
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2022, 16:11

Re: Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av sw3ng »

I vanlig ordning leverar m.nu mer service än man förväntar sig! Eftersom jag hade dålig koll på mina rättigheter, så såg de till att berätta att jag kunde returnera min vara. Stort tack!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Animus Heart - dina erfarenheter? Mina mer och mer besvikelser.

Inlägg av supportM »

Inga konstigheter :) Vi får hoppas att nästa controller funkar bättre!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar