Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Diskussioner och support runt styrenheter med stöd för 433MHz
Köp din styrenhet här: https://www.m.nu/433mhz-1/styrenheter-433mhz
martin.skorvald
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2022, 12:35

Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av martin.skorvald »

TellStick ZNet Lite v2, är nog den produkt som jag blivit mest besviken på, för utom den hårddisk som jag köpte i kina, som var en låda med lite fast limmad skruv i. TellStick vilket skräp. Man kan inte koma åt den lokalt utan skript, man måste register sig i en molntjänst. Dess utom vill den inte ta in några sensorer förutom granens värmepump. Så det är ju inte fel på den, det är produkten i sig som är usel. Jag kan inte SSH:a in på den finns inget lösenord att till gå. Nu sätter jag upp en TellStick server men hoppas inte på något bättre resultat.

Detta kunde lika gärna vara en låda med lite fast limad skruv i denna oxå.

STOR VANING: KÖP INTE DENNA PRODUKT.

Vilket skräp.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av supportM »

Hej,

Tellstick är en av de mest populära styrenheterna på marknaden och har en otroligt låt returgrad.

Telldus Live funkar faktiskt väldigt bra när du är up and running, dock låter det som att du kanske mer är ute efter en installation likt Home Assistant eller Homey där du har mer lokal kontroll.

Att du inte hittar dina sensorer är oroande dock, vad är det för modeller du försöker inkludera?
// Officiellt supportkonto för m.nu
martin.skorvald
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2022, 12:35

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av martin.skorvald »

Tack
Jag såg sedan att de sensorer jag hade och testade med inte var kompatibla.
Men TellSticken har redan åkt i sopsäcken, någon som tvingar en in i en cloud service har inte ärligt uppsåt.

Men det verkar ju vara så med de flesta utan Animus, men de har väll gått i konkurs eller något.
Många av dessa grejer verkar vara rätt lokala företag.
Jag får kolla runt vad som finns i Tyskland och Frankrike, kanske man kan hitta något där.

//marsk
martin.skorvald
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2022, 12:35

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av martin.skorvald »

Kollat på Homey

Jag skrev en fråga till Homey forum för ett tagsedan och deras produkt går inte heller att sätta upp utan internet.

https://community.homey.app/t/connect-t ... rnet/43214
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av supportM »

Ah, då är jag med. Är sensorerna ej kompatibla så blir det ju naturligtvis svårt!

Homey kräver anslutning vid första inställning (för uppdateringar och att du ska kunna hämta de appar du behöver) och sedan vill den pinga mot nätet en gång vart 14e dag. Övrig tid ska du kunna köra den offline.

Athom (som ligger bakom Homey) är väldigt måna om att din data aldrig ges ut till någon annan än dig. De har sina egna servrar och säljer ingen data till 3e part.

I ditt fall kanske jag skulle kolla på att göra en set-up med Home Assistant där du själv styr allt som ingår. Har du tex en Raspberry Pi med en Z-stick (för z-wave) och en ConBee II (för ZigBee) så kan du skapa dig en väldigt kompetent installation som dessutom går att köra offline :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
martin.skorvald
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2022, 12:35

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av martin.skorvald »

Det är så synd att det alltid skall vara någon form av inlåsningseffekt på nya produkter, det har lärt sig av Apple så är det bara.
Jag har tittat på den här "Home Assistant Yellow" men den har ju lite mer att önska.
Varför inte bara göra en Raspberry Pi HAT som klarar alla radio format som finns idag?
Just nu behövs ju alla frekvenser/protokoll innan en absolut standard är satt (Vi har ju inte 5 olika WiFi standarder som inte kan prata med varandra på hårdvarunivå).

Som jag har förstått det har några av de controllers som finns idag varit öppen programvara med stängts för att bli proprietär.

Allt jag kan se rörande digitalisering har anammat öppen programvara så även stora drakar som Microsoft.
Men denna del av branschen verkar gå bakåt och låser koden.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av supportM »

En Pi HAT med samtliga radio-format skulle bli en dyr historia för den som skulle kunna tänka sig att tillverka den pga licenskostnader mm. Men det är ju absolut en önskvärd lösning som kanske dyker upp framöver :)

ZigBee via Matter är en standard som rör sig snabbt framåt och har som sikte att få alla protokoll att prata med varandra. Det kan vara spännande att hålla koll på.

Den öppna programvaran inom Smarta Hem går starkt framåt i den mån att öppna APIer och användarskapade applikationer och integrationer är starkare än någonsin. Homey och HASS är bra exempel på detta där båda två åtnjuter ett enormt bibliotek av open source appar från användare och företag :D

Däremot har du rätt i att den grundläggande hårdvaran/mjukvaran bakom många controllers gått mer åt det låsta hållet. IoT präglades länge av undermålig säkerhet vilket ledde till att många tillverkare säkrade upp sig genom att isolera sina grundläggande system.
// Officiellt supportkonto för m.nu
martin.skorvald
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2022, 12:35

Re: Vilket skräp "TellStick ZNet Lite v2"

Inlägg av martin.skorvald »

Jag vet inte om det skulle bli så dyrt, kunde Animus göra det för typ 1600 sKr. så skulle det varit billigt om man jämför med andra PI Hat:s. Göra mjukvaran proprietär det är en billig väg att gå men den blir inte säker. Vägen framåt är att säkraprogramvaran med standards på ett sådant sätt att den är säker även med öppen kod. Det är otroligt duktigt av Homey och HASS att bygga upp ett sådant ekosystem med appar.

Jag förstår verkligen att det är lätt att sälja det är så convenient. Jag börjar fråga mig om dagen kommer komma när mänskligheten reser sig och säger Nej till datainsamling. Jag tror faktiskt inte det, så länge allt rullar på och är PK och convenient kommer ingen bry sig. Och efter 15 år eller så, så spelar det ingen roll för då har vi glömt att fatta egna beslut. Vi blir ju hela tiden serverade det som vi vill ha. Men är det verkligen det som vi vill ha eller kan man styra vad en människa vill ha om man bara har tillräckligt med data och kan exponera obegränsat med data i samtliga kanaler.

Många gillar zombi filmer, jag skulle hellre se en film som beskriver ett möjligt scenario när alla blir zombis genom att bli radiostyrda på grund av att lämna ut personlig data. Jag tror inte ens en såda film skulle få folk att öppna ögonen.

Det kommer snart ett nytt direktiv från EU NIS2 som hanterar digitala tjänster som dessa det skall bli roligt och se om de kommer att slå ner på smarta hem, efter som det är så integritets känsligt. Går man på samma linje som GDPR borde det bli problem, där pratar man inte om kan eller gör utan det räcker med ”möjligheten” att kunna läsa och ta in data.

Jag måste ta en titt på hur man skulle kunna få till en PI hat med alla tekniker om man tar USB donglar och labbkort för att bara se om det funkar. Och efter det någon form av rverse engineering. Jag kan inte hitta 433hz T/R på USB dongel.
Skriv svar