Karta

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Karta

Inlägg av elf98 »

Äntligen!

Nu har jag på allvar börjat att ta tag i en kartfunktion! Googles API mot Google Maps har blivit avsevärt mycket enklare sedan jag sist pillade med det!

I princip är funktionen klar, jag har dock inte skrivit koden som hämtar data från databasen än, men det är en mycket enkel sak.

Något som inte är fullt lika enkelt är att på något smart sätt bestäma/definiera/räkna ut vilka stationer som skall synas på vilken zoomnivå... Jag har ett par idéer som skall testas.

Kommentarer?
Förslag?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Teasern såg lovande ut!

Hmm, om du delar upp landet i grova rutor beroende på zoom nivå och plockar fram de som ligger närmast medel-värdet för "rutan", nää, blev inge bra.
Klurigt faktiskt.

En annan variant skulle ju att använda sig av Gpolygon's och färg-markera stationerna med hjälp av dem, då är det inte lika plottrigt om alla visas vid alla zoom-lägen.

Vi ser fram mot fortsättningen!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Eller så kan man förståss fuska och kolla vad Google rekommenderar:
http://code.google.com/apis/maps/docume ... rlays.html har en avdelning som heter: Zoom Level Example: Weather Map och ger exemplet http://gmaps-utility-library.googlecode ... r_map.html
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Jo, den tekniken har jag tänkt att använda, det kluriga är ju att automatiskt bestämma vilka som skall visas i vilken zoomnivå!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av larky »

Om man tittar på http://www.wunderground.com/wundermap/? ... fd=0&pix=0
som jämförelse till det du vill skapa här så är det lite slumpmässigt (?) vilka stationer som visar där det är lite trångt. Dra i karten en liten bit så ändras det.
Färgkodningen tycker jag är bra däremot, lättare att läsa i en boll än direkt mot kartan som bakgrund.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Hmm, hur menar du "i en boll"?
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av larky »

I en rund färgklick, formad som en boll :wink: och färgkodad efter temperatur!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Ah, som en enfärgad boll per mät-punkt?
Tänkte ett tag att du menade att sverige skulle symboliseras av en boll och färgade ytor mappas på den, och *det* fick jag inte ihop. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Karta

Inlägg av CirruZZ »

Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Läsbarheten på de nuvarande ikonerna är inte helt opimal, det var de jag hade liggandes... Det är en mycket enkel sak att byta ut dessa i ett senare skede.

Gällande vilka stationer som visas tänker jag så här:

Ett antal stationer sätt som prio 1 och kommer att visas i alla zoomnivåer. För varje ytterliggare zoom-nivå räknar jag sedan ut hur nära varje ytterligare station som skall visas får ligga. Rent programmeringsmässigt bör det inte vara några större konstigheter. Dock är det svårt att på varje given zoomnivå kunna veta om det finns fler stationer i närheten.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Nu har jag skrivit lite skript som automatiskt sorterar stationern till olika zoomnivåer.

Ta en titt och se om det är några stationer som ligger för nära varandra visas i samma zoomnivå. Vilka stationer och hur långt är det mellan dem?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Är det fortfarande http://www.temperatur.nu/temperatur-1-7_1.html som gäller?
I så fall märker jag ärligt talat ingen större förändring.

Fast en sak jag känner att jag gärna skulle se när väl det är klart är att få in en liten version av grafen i popup'en. :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av elf98 »

Det är den sidan som gäller!

Testa att refresha, din browser måste ha cachat något. För nu läggs det till fler och fler stationer för varje zoomnivå. Tidigare så visades alla 276 stationerna på alla zoomnivåerna.

Liten graf i popupen är inte några problem!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 811
Blev medlem: 10 mar 2007, 09:44
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Karta

Inlägg av Dowser »

Hmm, jo det är nog typ 65 som visas nu, men det ser i stort sett lika "grötigt" ut i södra sverige.
I norra sverige är det väl i stort sett bara de två stationerna i Kiruna som borde minskas till en.
I södra sverige borde det nog vara ungefär hälften, eller iallafall en tredjedel mindre för att bli ordentligt tydligt.
Sen är väl frågan om det skulle gå att göra själva texten något tydligare, den gula texten är lite svårläst på vissa partier med fält eller vad det nu kan vara.
Outlines går väl inte att göra, men kanske röda eller något annat som inte finns "naturligt" i sverige?
Skriv svar