Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Diskussioner runt Mottagare och Dimmrar med stöd för ZigBee.
Köp din brytare på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/rela-zigbee
Köp din dimmer på m.nu här: https://www.m.nu/zigbee/dimmer-zigbee
Beachman
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 sep 2020, 08:37

Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av Beachman »

Hej,

Jag har ett gäng av Sunricher Zigbee Switch/dimmer. Jag bor i ett gammalt hus som har kvar en del gamla backelit-strömbrytare som inte går att bygga om till pulsfunktion. Jag vill helst inte byta ut dessa av estetiska skäl.

Vad jag kan se så går det inte att konfigurera om Sunrichers modeller (SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH, SR-ZG9101SAC-HP) att funka med en On/Off switch!?

Ser nu att det finns nyare versioner av dessa (Modell SR-ZG9100A och SR-ZG9040A). Förutom att dessa inte kräver "nolla", så ska dessa enligt manualen gå att konfigurera med olika typer av strömbrytare: https://www.sunricher.com/zigbee-with-n ... 9100a.html

Nu till min frågor:
  • Finns det nyare firmware till modellerna (SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH och SR-ZG9101SAC-HP) som tillåter konfiguration av brytare? Jag har googlat hela nätet, men har inte lyckats hitta några firmware-filer till Sunricher! Det borde ju bara vara en mjukvaruuppdatering för att confa till olika switchtyper!?
  • Om det inte finns nyare firmware, kommer ni att ta hem de nyare modellerna som redan idag finns på b.la Webhallen och Kjell
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av supportM »

Beachman skrev: 21 sep 2020, 08:55 Hej,

Jag har ett gäng av Sunricher Zigbee Switch/dimmer. Jag bor i ett gammalt hus som har kvar en del gamla backelit-strömbrytare som inte går att bygga om till pulsfunktion. Jag vill helst inte byta ut dessa av estetiska skäl.

Vad jag kan se så går det inte att konfigurera om Sunrichers modeller (SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH, SR-ZG9101SAC-HP) att funka med en On/Off switch!?

Ser nu att det finns nyare versioner av dessa (Modell SR-ZG9100A och SR-ZG9040A). Förutom att dessa inte kräver "nolla", så ska dessa enligt manualen gå att konfigurera med olika typer av strömbrytare: https://www.sunricher.com/zigbee-with-n ... 9100a.html

Nu till min frågor:
  • Finns det nyare firmware till modellerna (SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH och SR-ZG9101SAC-HP) som tillåter konfiguration av brytare? Jag har googlat hela nätet, men har inte lyckats hitta några firmware-filer till Sunricher! Det borde ju bara vara en mjukvaruuppdatering för att confa till olika switchtyper!?
  • Om det inte finns nyare firmware, kommer ni att ta hem de nyare modellerna som redan idag finns på b.la Webhallen och Kjell
Hej,

Nej, vi har inte sett några FW filer heller. Men kan alltid ställa frågan till dem.

Japp, vi kollar i detta nu över höstens produkter från Sunricher och dessa ligger högt upp på önskelistan.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Beachman
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 sep 2020, 08:37

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av Beachman »

Tack för svar,
vore trevligt om Sunricher kunde publicera sina firmware-filer nånstans!

Tänkte passa på att fråga om ett ytterligare problem jag har med Sunrichers zigbee-dimmer. Det går inte att sätta max "dim-level".

I princip alla led-lampor oavsett märke som jag kopplar till Sunrichers dimmer levererar max ljusflöde redan vid ca 38% dimmning. Jag får alltså ett väldigt kort dimmbart spann mellan 1-38% och ett stort "dödläge" mellan 38-100%. detta gör det svårt att manövrera/finjustera dimmern med knappar (den ökar ljusflödet för snabbt på det halverade spannet) och att det missstämmer rejält mellan t.ex en hue lampa i samma rum som ökar ljusflödet ända upp till 100%.

Går detta att lösa?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av supportM »

Beachman skrev: 22 sep 2020, 14:25 Tack för svar,
vore trevligt om Sunricher kunde publicera sina firmware-filer nånstans!

Tänkte passa på att fråga om ett ytterligare problem jag har med Sunrichers zigbee-dimmer. Det går inte att sätta max "dim-level".

I princip alla led-lampor oavsett märke som jag kopplar till Sunrichers dimmer levererar max ljusflöde redan vid ca 38% dimmning. Jag får alltså ett väldigt kort dimmbart spann mellan 1-38% och ett stort "dödläge" mellan 38-100%. detta gör det svårt att manövrera/finjustera dimmern med knappar (den ökar ljusflödet för snabbt på det halverade spannet) och att det missstämmer rejält mellan t.ex en hue lampa i samma rum som ökar ljusflödet ända upp till 100%.

Går detta att lösa?
Hej,

Många bra tankar! Jag tar det med Sunricher direkt!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Beachman
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 sep 2020, 08:37

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av Beachman »

Fint!

Om Sunricher har en aktiv mjukvaruavdelning så borde ju detta gå att lösa med firmware.

Jag börjar ångra mig att jag valde Sunricher och inte denna som har både min/max/speed:
https://www.ecodim.nl/eco-dim10-zigbee- ... odule.html

Tyvärr har jag redan investerat i 11st. Sunricher-dimmers, så det blir snabbt mycket pengar...
Beachman
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 sep 2020, 08:37

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av Beachman »

Hittade lite intressant info om motsvarande z-wave-version, den har ett "configuration cluster" där alla ovan nämnda saker kan ställas in. Switch type, maximum brightnes, mm.
https://products.z-wavealliance.org/Pro ... Dimmer.pdf

När jag kollar zigbeeversionen i deconz så saknas config cluster, maxbrightnes borde ligga i ett "ballast cluster", men detta saknas också. Känns som att de inte implementerat allt i zigbeeversionen.

Vore ju fantastiskt om det går att få fram lite insiders från Sunricher. Har de några planer att implementera samma config som i z-wave-versionen!?
garberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2020, 13:24

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av garberg »

Jag inser nu, efter att ha fått den första Sunricher-switchen installerad, att jag lider av samma problem. Har sedan tidigare erfarenhet av Fibaros inbyggnadsbrytare, som hanterar icke-återfjädrande knappar, så hade inte en tanke på att detta skulle kunna vara ett problem vid beställningen.

Det vore fantastiskt om det gick att lösa med en FW-uppgradering, har ni fått någon respons från Sunricher?

Ett tips vore att skriva detta tydligt på produktbeskrivningen, hade jag förstått att den kräver återfjädrande brytare hade jag valt en annan produkt.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av supportM »

garberg skrev: 10 okt 2020, 13:33 Jag inser nu, efter att ha fått den första Sunricher-switchen installerad, att jag lider av samma problem. Har sedan tidigare erfarenhet av Fibaros inbyggnadsbrytare, som hanterar icke-återfjädrande knappar, så hade inte en tanke på att detta skulle kunna vara ett problem vid beställningen.

Det vore fantastiskt om det gick att lösa med en FW-uppgradering, har ni fått någon respons från Sunricher?

Ett tips vore att skriva detta tydligt på produktbeskrivningen, hade jag förstått att den kräver återfjädrande brytare hade jag valt en annan produkt.
Hej,

Nope, men ska ligga på lite.

Inser problemen och ska försöka fixa till produktbeskrivningarna. Finns kanske andra anledningar till att inte vilja ha återfjädrande, men finns annars impulsfjädrar för några kronor som löser problemet på de stora märkena iaf :)

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
EnDumEn
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 nov 2019, 12:02

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av EnDumEn »

Beachman skrev: 22 sep 2020, 14:25 Tack för svar,
vore trevligt om Sunricher kunde publicera sina firmware-filer nånstans!

Tänkte passa på att fråga om ett ytterligare problem jag har med Sunrichers zigbee-dimmer. Det går inte att sätta max "dim-level".

I princip alla led-lampor oavsett märke som jag kopplar till Sunrichers dimmer levererar max ljusflöde redan vid ca 38% dimmning. Jag får alltså ett väldigt kort dimmbart spann mellan 1-38% och ett stort "dödläge" mellan 38-100%. detta gör det svårt att manövrera/finjustera dimmern med knappar (den ökar ljusflödet för snabbt på det halverade spannet) och att det missstämmer rejält mellan t.ex en hue lampa i samma rum som ökar ljusflödet ända upp till 100%.

Går detta att lösa?
Är det inte en sån här du behöver för att lösa dimningen?

https://www.m.nu/tillbehor/bypass-till-dimmer
gulmsimsur
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 apr 2022, 10:05
Kontakt:

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av gulmsimsur »

I princip alla LED-lampor, oavsett märke, som jag kopplar till Sunrichers dimmer, levererar maximalt ljusflöde redan vid ca 38% dimning.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nya versioner av SUNRICHER ZigBee Switch/Dimmer

Inlägg av supportM »

Hej,

Du kan ställa min/max dimningsnivå i samtliga dimmers från Sunricher. Antingen i mjukvara eller via fysiska knappar på dimmern i sig. Har du provat detta?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar