PSP05-EU-D med Nexa Bridge X

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
lillsmurf
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2022, 21:45

PSP05-EU-D med Nexa Bridge X

Inlägg av lillsmurf »

Lyckas inte få denna sensor att fungera med Nexa Bridge X. Den är associerad med Nexa och man ser batterinivån, senast registrerad rörelse och när den blev förflyttad. Rörelsesensorn verkar trots allt fungera. Däremot går det inte att få Nexa att slå på en lampa eller dylikt när rörelse upptäcks. Jag har googlat en del och hittat diverse "magiska kombinationer" på inställning 7 som har löst problemet för andra, men ingen av dem verkar ha någon effekt.

Nexa Bridge är dessutom lite lurig. Provade att koppla ur batteriet i sensorn och skickade sedan en konfigurationsparameter. Nexa rapporterade glatt att konfigurationen skickats.

Famlar lite i mörkret just nu. Någon annan som har mer erfarenhet av rörelsesensorer och Nexa Bridge?
lillsmurf
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2022, 21:45

Re: PSP05-EU-D med Nexa Bridge X

Inlägg av lillsmurf »

Fick svar från Nexa-supporten. Mitt problem beror troligen på att sensorn inte ändrar status och skickar "ingen rörelse". Istället skickar sensorn bara "har rörelse". Eftersom det inte sker någon statusförändring, så körs därför ingen automation. Kan nämna att jag provat med Nexas egen sensor ZMD-107 och den beter sig likadant, dvs den skickar aldrig status "ingen rörelse". Nexas sensor var dessutom extremt svår att inkludera i kontrollern. Det tog många timmars envisa försök innan man kom så långt att den var inkluderad. Jag kan inte riktigt rekommendera den sensorn till någon.

PSP05 har en inställning som heter "Enable sending motion OFF report" som jag gissar behöver slås på (den är avstängd som standard). Försökte aktivera den inställningen genom att skicka värdet 6 (1 byte) till parameter 7. Den inställningen lyckas jag förmodligen inte aktivera. Lite lurigt att veta om sensorn tar emot data och när sensorn är redo att ta emot data. Enligt dokumentationen ska enheten vara mottaglig för kommandon under 20 sekunder, men det är inte helt klart när dessa 20 sekunder börjar. Jag försökte till slut med att ta ur och sätta tillbaka batteriet och mer eller mindre spamma sensorn med settings "under lång tid", i hopp om att sensorn till slut skulle ta emot data. Funkade troligen inte heller.

Hursomhelst, jag gav upp på både ZMD-107 och PSP05 och köpte Aeotec Multisensor 6. Det tog inte många minuter att få den sensorn att fungera. Väldigt lite strul att inkludera enheten. Jag behövde inte ändra några inställningar, utan kör med standard. Trevligt med en sensor som fungerar som man kan förvänta sig "out of the box".
Power Up Procedure
* Battery Power Check
When the device power up, the device will detect the power level of the
battery immediately. If the power level is too low, the LED will continue
flash about 5 seconds. Please change another new battery.

* PIR Warm Up
When the device power on, the PIR need to warm up before the
operation. The warm up time about 1 minute, the LED will flash in
every 2 seconds. After finish the procedure the LED will light ON three
times.

* NWI
When the device power on, the device will check is it already adding to
the network? If doesn't, it will auto start the NWI mode. The LED will
flash in every second and continue 30 seconds. Until timeout or the
device successful to inclusion by controller. The use can presses button
once to abort the NWI mode.

* Wake
When the device power on, the device will wake about 20 seconds. In
this duration, the controller can communicate with the device. Normally
the device is always sleeping to save the battery energy.
Bilagor
psp05_setting_7.png
psp05_setting_7.png (30.67 KiB) Visad 1774 gånger
Skriv svar