Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
andtos
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 feb 2019, 16:21

Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Inlägg av andtos »

Hej,

Jag ska styra last som kan överskrida den maximala brytförmågan av ett Qubino Flush 1 relä och har därför kopplat flush1an till en kontaktor som ska bryta lasten. Problemet jag får är att Fulsh-relät inte bryter helt, i tilläge levererar relät 220 V till kontaktorn (rätt) men i avslaget läge levererar den 5-6 volt ut och bryter alltså inte helt. Detta innebär att kontaktorn inte arbetar som den ska. Resultatet blir att för det mesta 50-60 Volt (AC) ut från kontaktorn i avslaget läge.

Jag såg att Qubino har egna kontaktorer, måste man använda dessa? Min elektriker tog de han brukar använda.
Anders
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Inlägg av supportM »

Hej,

Det låter snarare som att din Qubino är defekt och ska bytas ut. Den ska ge 0V i avslaget läge.
Kontakta oss på info@m.nu så hjälper vi dig med en reklamation.
// Officiellt supportkonto för m.nu
andtos
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 feb 2019, 16:21

Re: Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Inlägg av andtos »

Jag provar att koppla in reläet i en annan applikation i helgen och ser vad jag får för resultat. Återkommer till info@m.nu när jag gjort detta test.
Lite konstigt är det eftersom jag har provat med två olika reläer och fått samma problem.
Anders
andtos
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 feb 2019, 16:21

Re: Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Inlägg av andtos »

Det blev lite uppehåll i detta projekt men nu har jag testat 3 olika flush reläer. I flush 1 relä och 2 st flush 1D reläer. Alla tre uppträder likadant. Det jag gjort nu är att jag har mätt spänningen över lasten i till och frånläge i två olika fall. Det en med en glödlampa som last och det andra en trasig glödlampa (dvs utan last).

I båda testfallen får jag (givetvis) 230 V över lasten när flushrelät är i tilläge. Däremot skiljer sig frånläget. När jag har lampan på plats får jag 0V ut men om jag tar bort lampan mäter jag up en AC spänning på mellan 5 och 18 volt. Spänningen är stabil men kan vara olika från relä till relä. Min fråga är om detta är ett normalt beteende? Dvs att en liten spänning induceras om relät är obelastat men att det bara rör sig om potential utan någon möjlighet att driva ström.

Nästa test jag ska göra är att göra samma test med en last som motsvarar det jag vill åstadkomma. Dvs koppla in relät till en kontaktor vilket bör motsvara ca 22 kohm resistiv last. Men det skulle vara bra att veta om beteendet är rätt eller om alla mina tre reläer är trasiga.

Jag upprepade testet med ett helt nytt Flush 2 relä med exakt samma resultat. Så jag gissar att detta är ett helt korrekt beteende.
Anders
andtos
Wannabe
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 feb 2019, 16:21

Re: Qubino Flush 1 kopplad till kontaktor

Inlägg av andtos »

Nu har jag testat lite till på detta. Jag har provat med fyra olika reläer och får samma resultat med alla.

På utgången av ett obelastat flushrelä ligger det ca 5V AC i frånläget, belastar man det men en glödlampa eller en kontaktor är växelspänningen 0V.

Kontaktorn som jag kopplar till relät uppträder på samma sätt i frånläget kunde jag i min testbänk mäta upp ca 12 AC men 0V om jag belastar med en glödlampa. Den uppmätta spänningen verkar vara beroende på längden av inkopplad kabel. I testbänken hade jag ca 10 m i det fall där jag mätte up 50 V var det ca 50 m kabel.

Någon form av induktion kanske. Är det någon annan som sett detta fenomen?

Anders
Anders
Skriv svar