Inrapporterad temperatur visas inte

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av zingo »

Nu verkar det vara nåt knas med visning av inrapporterade värden igen.
Min station rapporterar varje minut men inget har ändrats på webbsidan på mer än en halvtimme nu. Felet verkar ha drabbat även ett antal andra stationer i närheten, dock inte alla. Det var stopp även för nån timme sen som det verkar.

Jag får tillbaka svaret "OK!" vid inrapporteringen och rapporterar in både med ftp och www i url:en (dock inte samtidigt...) men, som sagt, det verkar inte påverka nåt...
Gotland
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 aug 2012, 10:13
Ort: Mästerby

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av Gotland »

Det har varit strul hela kvällen här också.
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av zingo »

Nu har vi samma problem igen...
Några stationer har inte uppdaterats på trekvart nu men en vägverksstation fungerar fortfarande
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av elf98 »

Det är Telldus som har bekymmer med sina tjänster till och från. Fungerar igen nu.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av zingo »

Ok, tack för svaret men jag har inget som är beroende av Telldus för att rapportera...
Det funkar ändå inte då och då.
Oftast går det bra att rapportera in, inga felmeddelanden utan man får en 200 eller "OK" tillbaka.
Men ändå visas inget på stationens sida och efter ett tag får man larm om att temperaturen inte är uppdaterad.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av elf98 »

Det har generellt varit få tillfällen med generella strul. Idag på em var dock ett undantag där i princip alla mätpunkter drabbades av långsam (eller utebliven) uppdatering.

Tyvärr är det svårt att undvika helt, jag driver temperatur.nu på fritiden. Systemet är rätt komplext med många potentiella källor till fel. :(
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av zingo »

Hej Erik,

Jag har all respekt för att du sköter det här på fritid, det gör nog de flesta av oss som levererar mätdata också.
Vi försöker se till att våra prylar är uppe och levererar data och då är det lite frustrerande när det inte visas och vi får larm om att våra stationer inte levererat data trots att allt ser rätt ut i vår ände.

Och oavsett hur ofta det sker att något är fel så verkar det ha hänt igen nu, sex timmar efter förra stoppet.
Det går fint att skicka in data och det kvitteras som det ska men visningen av temperaturen för mitt system har inte uppdaterats på snart en timme nu.

Jag ser att de flesta stationerna i närheten verkar fungera nu men mitt system uppdateras inte.

Det ser ut att vara ett system hos dig som samlar in data och ett annat som presenterar det. Kanske skulle det gå att flytta "timeout"-larmet till inmaningen istället? Då skulle vi inte få några larm så länge våra system levererar data, oavsett om presentationen fungerar eller ej?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av elf98 »

Jag delar din frustration. Inte många timmars sömn i natt.

Tempearturer rapporteras på ett 50-tal olika sätt. Ett av dem är direktrapportering in till servern - ett system som egentligen är helt separat till att läsa in och analysera temperaturerna.

Det ligger en "spindel" som loopas 500 gånger innan den dör. Den stängs även av om det inte längre finns något behov av att läsa in nya temperaturer, dvs allting ligger i fas.

Varje minut startas 10 nya spindlar för att det hela tiden ska finnas stor kapacitet att jobba i kapp i de fall något har strulat. I praktiken startas det därmed spindlar som klarar att läsa in 5000 temperaturer per minut, vilket är klart mer än vad som behövs - och om spindeln av någon anledning blir långsam kommer det efter några minuter att ligga "antal minuer" x10 fler spindlar parallellt (De stängs ju av först efter 500 looopningar).

Detta system har fungerat mycket bra, och kompenserar väl för nätstrul och andra problem.

Något som hände i går kväll och natt var att hämtning av netatmo började strula. Och i felkontrollerna i netatmoimplementationen låg det "die();" på flera ställen. Dvs så fort något strulade med netatmo dog den aktuella spindeln direkt istället för att fortsätta läsa in temperaturer. Som följd fick detta att spindlarna dog på löpande band.

Det är inte utan att skriva om hela implementationen av att hämta temperaturer inte möjligt att flytta felkontrollen.

Temperatur.nu består av många tusen rader kod som jag skrivit under flera decenier. Det är som det är och att göra allt helt fritt från buggar och immunt mot förändringar i de system sidan jobbar mot klarar jag inte. Med detta sagt finns det så vitt jag kan se inte några fler "die()" i koden, så det här felet bör inte kunna ske igen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Inrapporterad temperatur visas inte

Inlägg av Malmgren »

elf98 skrev: 18 apr 2023, 06:42 Temperatur.nu består av många tusen rader kod som jag skrivit under flera decenier.
Ja, det låter ju som en gnutta mer avancerat än jag spontant skulle ha gissat :D

Tack för beskrivning och tack för allt jobb du lägger ner! Min rapportering funkar bra igen sedan strax före midnatt.

Om vi märker av strul, är denna forumdel det lämpliga stället att rapportera på eller föredrar du någon annan kanal?

/Daniel
Skriv svar