Ersättare för Telldus duo

Diskussioner och support runt styrenheter med stöd för 433MHz
Köp din styrenhet här: https://www.m.nu/433mhz-1/styrenheter-433mhz
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av rogerthn »

Trevligt att höra :)
Jag vet inte vad som finns i HA men i Domoticz har jag Set Mode på min RFXtrx433, du kanske behöver aktivera något mer protokoll
Screenshot 2022-02-16 173139.png
Screenshot 2022-02-16 173139.png (45.54 KiB) Visad 6324 gånger
Mpgod
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2022, 15:05

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av Mpgod »

gflygt skrev: 16 feb 2022, 16:56 Nu fungerar det fullt ut. Det tog en natt, sen var alla switchar detekterade (utom en?) Automagiskt!

Däremot hittar den inte mina 433-termometrar, men det kan jag leva utan.
Allt är frid o fröjd, o automationerna jag vill ha fungerar. :D
För att lösa ditt problem med att den inte hittar 433Mhz temperatursensorerna (för det mesta är det Telldus/ Clas Ohlsson sensorer) måste man aktivera detta protokoll "FineOffset".

Det görs genom att ansluta RFX:en till en PC och aktivera "FineOffset" genom programmet RFXmngr.
Återfinns på http://www.rfxcom.com/downloads.htm.

Jag fick göra detta för att RFX:en skulle hitta mina 433Mhz temperatursensorer i HA.
madcap
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 jan 2018, 14:10

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av madcap »

Jag väcker liv i en gammal tråd: Är det någon som har tips på styrenhet som kan styra 433MHz-enheter och som fungerar ihop med Home Assistant på en ROCK?

Jag har redan 433-enheter och tror att Home Assistant är det jag vill satsa på. Det får dock bli på en ROCK då Raspberrys verkar svåra att få tag i just nu, men det borde inte vara några större skillnader vad jag förstår.
rogerthn
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 mar 2008, 22:25
Ort: Trollhättan

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av rogerthn »

Jag har ingen erfarenhet av ROCK men RFXtrx433XL fungerar på min Raspberry PI Home Assistant.
madcap
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 jan 2018, 14:10

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av madcap »

Nu var jag visst för långsam på bollen, den länkade modellen har utgått. Det verkar finnas en ersättare enligt http://www.rfxcom.com/RFXtrx433XL

Någon som känner till om ersättaren, eller annan styrenhet för 433 MHz som fungerar ihop med Home Assistant, finns att köpa i Sverige?
madcap
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 jan 2018, 14:10

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av madcap »

Nu har jag skaffat en RFXtrxUSB with RFX433 och en Okdo Rock 4C+ och det verkar fungera bra ihop med Home Assistant.

Lite strul med USB-portarna på Rocken, men det visade sig bero på att imagen som jag installerade inte var specifik för just 4C+. Efter en felrapport till utvecklaren så har han fixat en ny image som löste det problemet. Den är än så länge i beta, men det borde komma en stabil version inom kort.

Nu återstår att lära sig göra automationer på Home Assistant, men det ska nog gå bra.
pajn
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 apr 2023, 06:43

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av pajn »

madcap skrev: 15 feb 2023, 16:03 Nu har jag skaffat en RFXtrxUSB with RFX433
Var hittade du en RFXtrxUSB att köpa?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ersättare för Telldus duo

Inlägg av elf98 »

Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar