Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
FredrikAndersson
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jan 2023, 10:53

Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av FredrikAndersson »

Beställt hem 6 st Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120. Som jag uppfattar produktbeskrivningen så ska de gå att synka med varandra.
Enkel och snabb installation, kan synkas med flera Frient-larm i huset
Rökdetektorn kan även synkroniseras med flera Frient-larm i huset för att få dem att varna samtidigt. Så larma en, larma alla!
Tolkar det som att om en löser så ska resten lösa, typ seriekoppling? Hur lyckas en med det? Har än så länge bara packat upp och anslutit två till deCONZ i HA. De dyker upp som jag hade förväntat mig, men löser jag ut en så händer inget med den andra. Har jag misstolkat det hela?

Eller kan det hänga på vilken coordinator en kopplat dem till?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av supportM »

Hej,

Detta kan hänga lite på vilken controller du kör med. Vet att Smartthings är en stor plattform för Frient till exempel.

Det bör dock lätt gå att lösa med en automatisering dock. Frient ska ju låta dig trigga larmet på begäran så det är väl bara att ställa in ett flöde typ såhär:

OM:

Frient Brandvarnare upptäcker rök/brand

DÅ:

Starta larm på följande enheter.
// Officiellt supportkonto för m.nu
FredrikAndersson
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jan 2023, 10:53

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av FredrikAndersson »

Absolut, automationen är inga konstigheter att fixa. Min tanke var dock att seriekopplingen av detektorerna skulle funka lokalt även om det är strömavbrott eller controllern skulle gått ner av nån anledning. Varken strömavbrott eller att kontrollerna är nere är särskilt vanligt, men ändå.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av supportM »

Det såklart!

Jag vet faktiskt inte hur du gör en lokal koppling på det sättet, det kan faktiskt vara värt att fråga Frient direkt då det inte står med i manualen heller.

info@frient.com borde kunna svara på detta.

De skriver själva att Interconnectivity inte stödjs i Homey och Smartthings för tillfället i sin FAQ så det kan vara något som är systemberoende?
// Officiellt supportkonto för m.nu
FredrikAndersson
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jan 2023, 10:53

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av FredrikAndersson »

Så kan det ju vara, jag skriver och frågar, återkommer om jag får svar. Frågade Schneider om deras motsvarighet i Wiser och den kräver deras gateway för att seriekopplingen ska funka.
FredrikAndersson
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jan 2023, 10:53

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av FredrikAndersson »

Fått detta svar från frient:
The interconnectivity functionality is now supported by SmartThings, with the new EDGE drivers, which unfortunately need to be installed manually by the users. You can download the drivers and read more on our website, or directly under that link: https://frient.com/compatible-hubs/frie ... ings-edge/



For the Homey platform, this functionality is coming very soon with a major frient app update that is on the way.



For both of the platforms – the interconnectivity feature can be reached by creating proper flows within the apps.
Frågade vidare om stödet finns i hub/gateway/controller snarare än att enheterna ansluter till varandra. Samt om sammankopplingen funkar om hub/gateway/controller går ner.
Yes, in the case of our devices – the controller (gateway) that has the right functionality that includes interconnectivity is necessary.



Unfortunately, if the gateway goes off, the sensors will no longer be interconnected, however, the sensor that was originally triggered will still go off.

Så, tyvärr ingen seriekoppling mellan enheterna som jag hade hoppats. Så jag förstår inte vad den funktionen gör egentligen,som inte en automation kan göra, men det kanske är för att underlätta för användare så de inte behöver göra en automation.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Frient Intelligent Smoke Sensor SMSZB-120 synkronisering

Inlägg av supportM »

FredrikAndersson skrev: 12 jan 2023, 11:51 Fått detta svar från frient:
The interconnectivity functionality is now supported by SmartThings, with the new EDGE drivers, which unfortunately need to be installed manually by the users. You can download the drivers and read more on our website, or directly under that link: https://frient.com/compatible-hubs/frie ... ings-edge/



For the Homey platform, this functionality is coming very soon with a major frient app update that is on the way.



For both of the platforms – the interconnectivity feature can be reached by creating proper flows within the apps.
Frågade vidare om stödet finns i hub/gateway/controller snarare än att enheterna ansluter till varandra. Samt om sammankopplingen funkar om hub/gateway/controller går ner.
Yes, in the case of our devices – the controller (gateway) that has the right functionality that includes interconnectivity is necessary.



Unfortunately, if the gateway goes off, the sensors will no longer be interconnected, however, the sensor that was originally triggered will still go off.

Så, tyvärr ingen seriekoppling mellan enheterna som jag hade hoppats. Så jag förstår inte vad den funktionen gör egentligen,som inte en automation kan göra, men det kanske är för att underlätta för användare så de inte behöver göra en automation.
Var ju vettigt svar i alla fall! Men ja, lägger nog bara till rätt associationer automatiskt så slipper man göra en automation.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar