Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
MackanL
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2021, 16:15

Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av MackanL »

Hej,

Har motoriserat 3 gardiner o en styrenhet.
Styr via min tellstick net v2 o Qubino Flush Shutter DC.

Har inga problem när jag ska trycka upp gardinerna. 8 av 10 ggr åker de upp på första trycket.
Men däremot har jag problem när dom ska ner.
Då får jag fippla o trycka upp o ner flera gånger om. Har ju även en dimmer knapp som jag drar upp o ner. O utan att jag hittat nåt mönster så rätt var det är så åker de ner. Kan vara allt mellan 2:a o 20:e gången man trycker ner o upp os ...
Någon som vet om det är något man kan göra för att förbättra precisionen när gardinerna ska ner?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av supportM »

MackanL skrev: 11 mar 2021, 16:20 Hej,

Har motoriserat 3 gardiner o en styrenhet.
Styr via min tellstick net v2 o Qubino Flush Shutter DC.

Har inga problem när jag ska trycka upp gardinerna. 8 av 10 ggr åker de upp på första trycket.
Men däremot har jag problem när dom ska ner.
Då får jag fippla o trycka upp o ner flera gånger om. Har ju även en dimmer knapp som jag drar upp o ner. O utan att jag hittat nåt mönster så rätt var det är så åker de ner. Kan vara allt mellan 2:a o 20:e gången man trycker ner o upp os ...
Någon som vet om det är något man kan göra för att förbättra precisionen när gardinerna ska ner?
Hej,

Det låter märkligt! Det är inget fenomen vi brukar höra talas om.

Jag gissar på dålig kontakt, men då borde ju även upp-åkningen strula.

Har du testat att ansluta knappar direkt till Flush Shutter DC och sett om det är lika mycket strul då?

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
MackanL
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2021, 16:15

Re: Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av MackanL »

Hej,

Nä, det har jag inte testat.
Vad är det för knappar man behöver för att styra lokalt?
Funkar det med vilken strömställare som helst eller vad krävs för spec?

Angående nerrullning, så strular det fortfarande. Men man har ändå kommit på att om man först drar slidern till 100%, trycker uppåt och sedan neråt så går det 75% av gångerna. 😉
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av supportM »

MackanL skrev: 29 mar 2021, 05:55 Hej,

Nä, det har jag inte testat.
Vad är det för knappar man behöver för att styra lokalt?
Funkar det med vilken strömställare som helst eller vad krävs för spec?

Angående nerrullning, så strular det fortfarande. Men man har ändå kommit på att om man först drar slidern till 100%, trycker uppåt och sedan neråt så går det 75% av gångerna. 😉
Fungerar med vilka knappar som helst. Är ju bara 12V eller 24V. Ansluts till I1 och I2. Brukar rekommendera https://www.m.nu/vaggbrytare-vagguttag- ... usibrytare om du vill göra det snyggt, men som test är det bara att ta en kabelstump och kortsluta mot +.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
ladekribs@bahnhof.se
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 feb 2023, 13:55

Re: Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av ladekribs@bahnhof.se »

Jag har samma problem med samma typ av enhet, jag trodde först att den var för långt från controllern, så jag köpte ett on/off uttag för att se om den kunde bättra mesh:en (som jag antar att den stöder) men det blev ingen bättring , uttaget verkar fungera bra men qubino flush shutter fungerar inte alla gånger.i Telldus kontroller säger den alltid felet: "Failed (Unknown/ Failback) även när den fungerar.
Mvh Stefan
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Problem med Z-Wave o Qubino Flush Shutter

Inlägg av supportM »

ladekribs@bahnhof.se skrev: 05 feb 2023, 14:05 Jag har samma problem med samma typ av enhet, jag trodde först att den var för långt från controllern, så jag köpte ett on/off uttag för att se om den kunde bättra mesh:en (som jag antar att den stöder) men det blev ingen bättring , uttaget verkar fungera bra men qubino flush shutter fungerar inte alla gånger.i Telldus kontroller säger den alltid felet: "Failed (Unknown/ Failback) även när den fungerar.
Mvh Stefan
Testa att para om. Ska vara kompatibel med Telldus och man skall inte behöva få några felmeddelanden.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar