Smart elmätare - P1 / HAN

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

Hej
1) Jag bor i västsverige och har en mätare från Ellevio T211-D (Modellen stöds enl. https://smartgateways.nl/en/smart-meter-overview/)
2) Mätarens kundgränsnitt är aktivt enl. min inloggning på Ellevios kundportal.

Jag har följt guiden men får inte igång wifi när HANläsaren är inkopplad i mätaren. Det enda som lyser är den röda dioden, och enhetens eget ssid fanns inte tillgängligt. Jag kopplade ur den och tog in och kopplade på extern strömmatning. Nu gick wifi igång och jag kunde konfigurera in mitt eget SSID. Loggade in på HANläsaren och försökte patcha till senaste firmware enl. guide 10 ggr utan framgång. Gav upp, och kopplade ur extern strömmatning och kopplade in HANLäsaren i mätaren igen.
Samma sak. Röd lysdiod, men inget annat.

Guiden säger
"
Note: If the gateway is connected to the meter without a separate power supply, the red light will
illuminate but the gateway will not start. If the blue LED never lights up even though Wi-Fi is
configured correctly, this is a sign that the gateway needs an external power supply.
"

Tyder på att jag behöver extern power även ute i mätarskåpet. Jag ska testa med en powerbank imorgon... men det kan ju inte vara lösningen? Min mätare ska klara av att försörja HANläsaren enl. ovan nämnda specifikation.

Följdfrågor:
1) Har jag missat något i installationen tro?
2) Har jag fått ett måndagsexemplar?
3) Kan man få en elektriker att montera eluttag i elskåpet eller hur gör jag?
4) Har längden på RJ11 kabeln betydelse? Jag såg det på något forum att kabeln kan vara för lång och då tappar man spänning. (Jag använder den bifogade idag)

tack

EDIT 20221230 - 19:01:
Extern strömmatning med powerbank gör att HANläsaren startar wifi och loggar snällt in på mitt wifi och levererar data.
Ha en powerbank i elskåpet ser jag inte som en lösning dock.
Hur rekommenderar ni på m.nu att jag går vidare? Ellevio T211-D ska ju kunna mata enheten.
tack
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
bjorktorp
Gillar hemautomation
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 feb 2007, 13:55
Ort: Gistad

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av bjorktorp »

Jag har elmätaren i ett plåtskåp som hänger på ytterväggen på huset. Det blir ungefär en Faradays bur. Gatewayen når inte det trådlösa nätet. Dessutom är det också trevligt att ha gatewayen inne, under lite mer ombonade förhållanden. Det råkar också vara så att jag redan har en fyrledar-kabel ut till måtarskåpet. Den skulle jag kunna återanvända, med nya rj12 kontakter. Kabelns andra ände finns i närheten av ett vägguttag, så extern strömmatning är inget problem. Jag skickade en fråga om kabellängd och "pinout" till supporten i Holland och fick följande svar:

Thanks for your message. You can reliably use a cable of 7 meters. After that the connection will become unreliable. If you use a good quality cable the length can be increased (sometimes till 20 meters). But that depends on the quality.

You can use a 4-pole cable
pin1, 2, 3 and 5 have to be connected. 4 and 6 are unused.

Met vriendelijke groet,
Roel van Wanrooy

Förutsättningar för svaret är extern strömmatning. Detta kanske kan hjälpa även dig på traven?
/Roger
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

Bra input Roger! Tack

Då vet vi alltså att upp till 7 meter går utmärkt. Då kan jag teoretiskt sett dra en 4 trådskabel från elskåpet genom väggen och in till en bättre plats med extern strömmatning. Inte jättebekväm med att borra hål i mitt elskåp dock, men det kanske går att få ut kabeln genom en glipa i dörren... Jag har ett fasadplacerat elskåp med mycket metall så jag trodde jag skulle få bekymmer med faradays bur jag med, men det verkar som min wifi smiter ut genom väggen i ryggen där det är lite gips och skyddsplåt.

Rogers lösning är görbar (stort tack för inputen), men jag vill först reda ut varför matningen från mätaren inte räcker till.
m.nu? Har ni någon input?
tack
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
kung
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2023, 11:07

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av kung »

Jag har en likadan elmätare och tänkte köpa samma pryl för att se elförbrukning i home assistant.

Vad är det som gäller? Behöver den extern strömmatning?
Så här står det på deras hemsida:
Ellevio / Sagemcom T211-D
USB power required? NO

Min mätare heter T211 utan "D". Är den samma lika?
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

kung skrev: 10 jan 2023, 11:10 Jag har en likadan elmätare och tänkte köpa samma pryl för att se elförbrukning i home assistant.

Vad är det som gäller? Behöver den extern strömmatning?
Så här står det på deras hemsida:
Ellevio / Sagemcom T211-D
USB power required? NO

Min mätare heter T211 utan "D". Är den samma lika?
Jag har samma som du, min är märkt utan D. Jag hade med -D i mitt namn för jag tog det från dokumentaionen och läste inte på enheten.
Jag har ännu inte fått svar från supporten om orsak, men min kräver extern strömmatning för att wifi ska fungera.
Jag har skrivit om inkopplingen till HA här i forumet viewtopic.php?t=9606 för guiden stämmer inte riktigt. Det funkar utmärkt i min HA, och var lätt att få igång.
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

Supporten svarade
När det gäller ditt problem är det tyvärr inte helt enkelt att lösa. Sensorn ligger precis på gränsen för vad P1 porten matar ut och viss variation mellan mätarna gör att vissa behöver extern spänningsmatning. Personligen hade jag bett en elektriker installera ett uttag i elskåpet så jag kan spänningsmata enheten hela tiden, för att slippa en powerbank.
Det lutar alltså åt att det funkar lite olika från mätare till mätare.
Jag får titta mer på att dra in 4 tråd till skåpet och flytta HANläsaren till ett bättre ställe.
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
kung
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 jan 2023, 11:07

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av kung »

"Thanks for your message. Most of the time (99%) these meters deliver enough power to start the gateway. In rare cases it doesn't and you need an external power supply."
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av supportM »

Hej,

Vårt svar är tyvärr detsamma som från tillverkaren. I 99% av fallen så räcker elskåpets ström för att driva mätaren, men i de få fall det inte räcker så måste du kunna ge mätaren extern matning via tex en powerbank eller liknande.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av supportM »

partpresent skrev: 16 mar 2023, 09:10
kung skrev: 11 jan 2023, 11:43 "Thanks for your message. Most of the time (99%) these meters deliver enough power to start the gateway. In rare cases it doesn't and you need an external power supply."
Jag fick också samma lata svar. Vi kanske borde hitta ett annat sätt.
redactle
Hej,

Vi har en annan mätare på ingång, lär dyka upp i lager om ett par veckor: https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare ... t-med-wifi . Med lite tur drar den mindre och löser era problem (går att ställa effektförbrukning på wifit för att dra ner förbrukningen).

Lägg gärna en bevakning på den och återkom till info@m.nu när den finns i lager, så kan vi fixa med ett utbyte.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

supportM skrev: 16 mar 2023, 09:15
partpresent skrev: 16 mar 2023, 09:10
kung skrev: 11 jan 2023, 11:43 "Thanks for your message. Most of the time (99%) these meters deliver enough power to start the gateway. In rare cases it doesn't and you need an external power supply."
Jag fick också samma lata svar. Vi kanske borde hitta ett annat sätt.
redactle
Hej,

Vi har en annan mätare på ingång, lär dyka upp i lager om ett par veckor: https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare ... t-med-wifi . Med lite tur drar den mindre och löser era problem (går att ställa effektförbrukning på wifit för att dra ner förbrukningen).

Lägg gärna en bevakning på den och återkom till info@m.nu när den finns i lager, så kan vi fixa med ett utbyte.
TACK! Jag har nu lagt en bevakning
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
Vintervargen
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2022, 20:57

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av Vintervargen »

Det som hänt sen jag gav upp i tråden är
1) Elektriker har dragit in rj12-kabeln genom väggen, så jag kan ha en aktiv strömmatning
2) Jag även testat med en aktiv splitter för att förstärka signalen
Det fungerar sporadiskt, men jag är urless på skiten och har nu kontaktat supporten.

Positivt är att närdet funkar får jag in väldigt fin info i min HomeAssistent :)
:arrow: Home Assistant - Junior User :mrgreen:
:arrow: Baserar mitt hem på 433 och wifi
:arrow: Solcellsägare
williamliz
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 aug 2023, 04:12

Re: Smart elmätare - P1 / HAN

Inlägg av williamliz »

bjorktorp skrev: 03 jan 2023, 11:47 Jag har elmätaren i ett plåtskåp som hänger på ytterväggen på huset. Det blir ungefär en Faradays bur. Gatewayen når inte det trådlösa nätet. Dessutom är det också trevligt att ha gatewayen inne, under lite mer ombonade förhållanden. Det råkar också vara så att jag redan har en fyrledar-kabel ut till måtarskåpet. Den skulle jag kunna återanvända, med nya rj12 kontakter. Kabelns andra ände finns i närheten av ett vägguttag, så extern strömmatning är inget problem. Five Nights at Freddy's 4 Jag skickade en fråga om kabellängd och "pinout" till supporten i Holland och fick följande svar:

Thanks for your message. You can reliably use a cable of 7 meters. After that the connection will become unreliable. If you use a good quality cable the length can be increased (sometimes till 20 meters). But that depends on the quality.

You can use a 4-pole cable
pin1, 2, 3 and 5 have to be connected. 4 and 6 are unused.

Met vriendelijke groet,
Roel van Wanrooy

Förutsättningar för svaret är extern strömmatning. Detta kanske kan hjälpa även dig på traven?
/Roger
Too excellent. I tried the way You can use a 4-pole cable
pin1, 2, 3 and 5 have to be connected. 4 and 6 are unused. Unexpected results. Thanks
Skriv svar