Styra vattenflöde från vattentunna

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Styra vattenflöde från vattentunna

Inlägg av nilaz »

Jag har skaffat ett par vattentunnor som jag vill använda för att samla in vatten från stuprännor för att kunna vattna i min trädgård. Jag planerar att placerar dessa tunnor en bit upp för att använda höjdskillnaden för att få ut vatten till olika delar i trädgården. Jag undrar om det finns ett enkelt sätt sätta på och stänga av att det rinner ut vatten? Jag kör Home Assistant och skulle vilja styra själv när jag vill att vattnet ska rinna ut.

Har ni någonting som kan styra flödet?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styra vattenflöde från vattentunna

Inlägg av supportM »

nilaz skrev: 03 apr 2023, 20:08 Jag har skaffat ett par vattentunnor som jag vill använda för att samla in vatten från stuprännor för att kunna vattna i min trädgård. Jag planerar att placerar dessa tunnor en bit upp för att använda höjdskillnaden för att få ut vatten till olika delar i trädgården. Jag undrar om det finns ett enkelt sätt sätta på och stänga av att det rinner ut vatten? Jag kör Home Assistant och skulle vilja styra själv när jag vill att vattnet ska rinna ut.

Har ni någonting som kan styra flödet?
Hej,

Vet inte om https://www.m.nu/ovrigt-wifi/smart-vatt ... -bluetooth kan vara något? Använder tuya i bakgrunden vilket brukar gå att sparka igång i Home Assistant.

Vi hade förut en magnetventil som styrdes med 230V också. Länge sedan den fanns i lager, så rekommenderar dig att leta hos en konkurrent: https://www.m.nu/tillbehor/danfoss-ev22 ... 0v-ac-nc-2 . Men när 230V ligger på den släpper den igenom vatten. Går alltså att kontrollera med valfritt 230V relä, typ Shelly eller Sunricher.
// Officiellt supportkonto för m.nu
nilaz
Wannabe
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 apr 2013, 07:43
Ort: Skärkind

Re: Styra vattenflöde från vattentunna

Inlägg av nilaz »

Tack för snabbt svar!
Ska kika på dessa länkar.

/Niklas
Skriv svar