Hello,MyCardStatementFalkens skrev: ↑22 jan 2021, 13:00 Jag har 3st Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 och 1 av dessa 3 skickar temp. till min Tellstick Znet Lite v2.
När jag installerade så hoppade 1 sensor igång och skickade info om temp direkt medans 2 st inte hoppat igång alls... jag har testat och avinstallera en från systemet och installera igen utan resultat, fortfarande ingen temp. Då allt är out-of-the-box så vet jag inte riktigt vad jag ska göra här.
Tråkigt om man ska behöva reklamera för den saken skull
// Jonas
I have a theory that it does not send new values if the temperature does not change much.Falkens skrev: ↑22 jan 2021, 13:00 Jag har 3st Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 och 1 av dessa 3 skickar temp. till min Tellstick Znet Lite v2.
mcdvoice survey
När jag installerade så hoppade 1 sensor igång och skickade info om temp direkt medans 2 st inte hoppat igång alls... jag har testat och avinstallera en från systemet och installera igen utan resultat, fortfarande ingen temp. Då allt är out-of-the-box så vet jag inte riktigt vad jag ska göra här.
// Jonas
You're absolutely right. This is called hysteresis and means that the device won't report at new value unless it deviates more than X from the previous value (to save battery). The default for the Fibaro Smoke Sensor is 1 degree. This can be set under setting variable 21 and is done in 0,1 degree increments. So a value of 10 is 1 degree Celcius. So if you have a very temperature-stable house, you're not going to see many updates...Daniel7422 skrev: ↑03 jan 2022, 12:43I have a theory that it does not send new values if the temperature does not change much.Falkens skrev: ↑22 jan 2021, 13:00 Jag har 3st Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 och 1 av dessa 3 skickar temp. till min Tellstick Znet Lite v2.
mcdvoice survey
// Jonas
It can take several days sometimes between my updates, but they come a little sporadically.
So it is a good and handy smoke alarm, but useless to use as a temperature sensor.