Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Falkens
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2021, 12:45

Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av Falkens »

Jag har 3st Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 och 1 av dessa 3 skickar temp. till min Tellstick Znet Lite v2.

När jag installerade så hoppade 1 sensor igång och skickade info om temp direkt medans 2 st inte hoppat igång alls... jag har testat och avinstallera en från systemet och installera igen utan resultat, fortfarande ingen temp. Då allt är out-of-the-box så vet jag inte riktigt vad jag ska göra här.

Tråkigt om man ska behöva reklamera för den saken skull

// Jonas
Falkens
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2021, 12:45

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av Falkens »

Lite update:

Har testat det mesta nu men utan framgång. Har försökt väcka enheterna som man ska men svårt att se om man väckt dom eller inte. Tittar i Telldus Live utan framgång. Det står att inställningarna ska träda i kraft nästa gång enheten väcks men jag gör ju som man ska, jag plockar även ner enheterna om det är så att det är avståndet det handlar om. Visar ingen update i Telldus Live.

Pratar med Telldus, de säger att visar inte Telldus ny data så är de inte väckta :roll: ... så, 3 enheter blir inte väckta och skickar sin signal till Telldus trots att de befinner sig i samma rum och man gör som väntas vid en väckning . De finns i samma rum bara för att vara nog så nära så man inte kan skylla på avståndet.

Någon som har en input?
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av hannuse »

Hej.

Jag har två likadana.
Min erfarenhet är att temperaturvärdet inte uppdateras särskilt ofta, det kanske har med livslängden på batteriet att göra.
Jag har en teori om att den inte skickar nya värden om temperaturen inte ändras så mycket.
Det kan ta flera dagar ibland mellan mina uppdateringar, men dom kommer lite sporadiskt.
Så det är en bra och behändig brandvarnare, men värdelös att använda som temperatursensor.
Men man kanske inte vill mäta temperaturen i taket heller?
Falkens
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2021, 12:45

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av Falkens »

Tack för inputs hannuse.

Tydligen så är det signalen som inte räcker eller orkar fram till alla enheter. Tycker det är skrämmande dåligt om Z-wave har så kort och dålig räckvidd eller om det bara är min Telldus som har det. Bluetooth har ju betydligt bättre här hemma än Z-wave och jag är inget fan av Bluetooth (syftar på hörlurar etc. nu) men jag kan nästan gå obehindrat i huset och lyssna på musik och min telefon ligger i andra delen av huset.

Telldus & Nexa pluggar av 433-typ fungerar i hela huset utan problem

Bor i ett 112 kvm hus av trä (Skokartong av papp om du frågar mig)
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av hannuse »

Ja, så kan det vara.
Det verkar vara lite si och så med hur batteridrivna enheter hanterar det här med mesh-tekniken.
Jag fick stora problem med att läsa av min elmätare, skrev om det här:
viewtopic.php?f=23&t=8969

Så en del batteridrivna enheter verkar inte fungera som det är tänkt i ett Zwave-nät, tyvärr.
I övrigt tycker jag att Zwave fungerar helt ok, och med mesh så har jag oerhört bra räckvidd.
Trist med dom där, men har du provat om brandlamssignalen når fram?
Tänkte så att du kan få en varning i mobilen, och bygga upp en funktion kring brandlarm.
Falkens
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2021, 12:45

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av Falkens »

När jag kollar statusen på Fibaro Smoke Sensor så kan jag utläsa att den eller alla i alla fall har vart vakna och Telldus har noterat det då det finns i loggen under "Batteri". Uppenbarligen så har Telldus kontakt med den då den fångar upp signalen.

Dock så uppdateras inte temp från enheterna och den som är närmast hade senaste uppdatering av temp den 25/1 (idag 27/1) vilket jag tycker är konstigt, det är väl inte hela världen om inte det görs MEN om funktionen finns så vill jag att den ska funka som den ska. Någon som vet hur en temp-inställning på Fibaro Smoke Sensor ska vara så den i alla fall skickar temp uppdatering 1 gång i timmen... om det har med när den vaknar mm så får det väl vara så men nu gör den ju inte det då alla enheter har vart vakna idag och senaste templog var 25/1
Falkens
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2021, 12:45

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av Falkens »

Jag vet inte om det är något annat som strular för min telldus verkar inte ha kontakt med dessa enheter alls... har svårt att tänka mig att Zwave ska ha så kort räckvidd :roll: Eller suger Telldus på Zwave-protokollet??

Min enheter har inte vart "vakna" sedan slutet av januari och då säger de att de ska vakna upp typ var 6:e timme
bilden_1.png
xtrnisse
Wannabe
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2020, 12:17

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av xtrnisse »

Daniel7422 skrev: 03 jan 2022, 12:43
Falkens skrev: 22 jan 2021, 13:00 Jag har 3st Fibaro Smoke Sensor FGSD-002 och 1 av dessa 3 skickar temp. till min Tellstick Znet Lite v2.
mcdvoice survey
När jag installerade så hoppade 1 sensor igång och skickade info om temp direkt medans 2 st inte hoppat igång alls... jag har testat och avinstallera en från systemet och installera igen utan resultat, fortfarande ingen temp. Då allt är out-of-the-box så vet jag inte riktigt vad jag ska göra här.

Tråkigt om man ska behöva reklamera för den saken skull

// Jonas
I have a theory that it does not send new values ​​if the temperature does not change much.
It can take several days sometimes between my updates, but they come a little sporadically.
So it is a good and handy smoke alarm, but useless to use as a temperature sensor.
You're absolutely right. This is called hysteresis and means that the device won't report at new value unless it deviates more than X from the previous value (to save battery). The default for the Fibaro Smoke Sensor is 1 degree. This can be set under setting variable 21 and is done in 0,1 degree increments. So a value of 10 is 1 degree Celcius. So if you have a very temperature-stable house, you're not going to see many updates...
Glad amatör-ish med förmodligen för mycket fritid för att min partner ska tycka det är hälsosamt för mitt automationsberoende. :D
hannuse
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 jan 2013, 15:00
Ort: Boden

Re: Fibaro Smoke Sensor skickar inte temp

Inlägg av hannuse »

Jag har haft återkommande problem med en av mina två Fibaro brandvarnare.
Nu plockade jag ner den som inte uppdaterar temperaturen, och provade att exkludera (gick bra) och inkludera (gick bra).
Dock så är den "död" när den väl är inkluderad, den skickar inga uppdateringar.
Provade att göra en "reset" enligt manualen, men den uppträder inte som den ska, jag får inte bekräftelse på att reset har fungerat.
Så nu litar jag inte på denna, utan kasserar den.
Den andra fungerar dock, och skickar uppdateringar ca var 6:e timme, som jag vill.
Så det kanske finns något fel i vissa leveranser av denna?
Har ingen aning, men kommer inte att köpa fler.
Det finns en Heiman som är lika liten, billigare och fungerar perfekt, jag har 4st nu av den.
Dessutom slipper jag temperaturmätningen, som jag tycker är tämligen värdelös att ha i taket med långsamma uppdateringar.
Skriv svar