Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Matte79
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 maj 2021, 07:42

Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av Matte79 »

Hej,
Köpte vriddimer SR-ZG2835 men går inte parningen ihop med hue bryggan att fungera? Får den aldrig synlig.
Någon som kan guida mig?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av supportM »

Matte79 skrev: 23 maj 2021, 07:45 Hej,
Köpte vriddimer SR-ZG2835 men går inte parningen ihop med hue bryggan att fungera? Får den aldrig synlig.
Någon som kan guida mig?
Hej,

De två bästa knepen:

1. Var NÄRA bryggan. Vi pratar helst inom 30cm.
2. Istället för att använda reset-knappen, bryt strömmen och slå på den igen till dimmern medan HUE söker efter den.

Hur åstadkommer man detta enklast då? Vi kopplar in en vanlig lampsladd till dimmern. Då har vi brytknapp och möjlighet att vara nära vid inkluderingen. Därefter monterar vi dimmern på sitt slutgiltiga ställe.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Matte79
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 maj 2021, 07:42

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av Matte79 »

Hej,
Tack för svaret men får inte det att fungera,
Hittar ingen resetknapp och spänning går ej koppla på då den är batteridriven.

I hueappen vad ska jag välja där? Väljer friends of hue och därefter? Enda som finns som liknar är Olutron.

Har gjort reset genom att trycka 5 snabba och hålla in på 6:e.
Den sätts i parningsläge men dyker inte upp i hue appen.
Dimmern ligger alldeles intill huebryggan.
Med vänlig hälsning,
Mattias
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av supportM »

Matte79 skrev: 25 maj 2021, 18:46 Hej,
Tack för svaret men får inte det att fungera,
Hittar ingen resetknapp och spänning går ej koppla på då den är batteridriven.

I hueappen vad ska jag välja där? Väljer friends of hue och därefter? Enda som finns som liknar är Olutron.

Har gjort reset genom att trycka 5 snabba och hålla in på 6:e.
Den sätts i parningsläge men dyker inte upp i hue appen.
Dimmern ligger alldeles intill huebryggan.
Med vänlig hälsning,
Mattias
Hej,

Förlåt, kopplade inte att det var fjärrkontrollen. Trodde det var inbyggnadsdimmern som heter snarlikt.

Då skall du läsa https://blog.m.nu/fa-sunrichers-fjarrko ... och-homey/ . Återkom om det inte hjälper!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Matte79
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 maj 2021, 07:42

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av Matte79 »

Hej,
Det är vriddimmern jag har, jag kanske inte förstår kopplingen men förstod inte beskrivningen. Måste man ha fjärrkontroll också?
Min tanke är att vriddimmern skall styra en Philips hue fair.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av supportM »

Matte79 skrev: 26 maj 2021, 14:57 Hej,
Det är vriddimmern jag har, jag kanske inte förstår kopplingen men förstod inte beskrivningen. Måste man ha fjärrkontroll också?
Min tanke är att vriddimmern skall styra en Philips hue fair.
Hej,

Det finns två produkter med snarlika namn: https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimmer-zigbee och https://www.m.nu/fjarrkontroller-zigbee ... oll-zigbee . Den första är en dimmer som kontrollerar "dumma" lampor (kan inte användas för att kontrollera HUE lampor) och den andra är en fjärrkontroll som kontrollerar t ex HUE lampor.

Knepet för att få den andra (som jag tolkar att du har) är att först para den med HUE bryggan och sedan para den med lampan man vill styra, enligt länken jag skickade tidigare. Det kommer inte synas något i HUE bryggan när den är parad, och HUE kommer fortsätta leta efter lampor när man gör det. Så enda sättet att se om den är parad är om fjärrkontrollen/knappen/ratten visar att den är parad genom att blinka till.

Därefter gör man samma sak mot lampan och vips så kan du styra lampan både med fjärrkontrollen/knappen/ratten och via HUE-appen.

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Matte79
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 maj 2021, 07:42

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av Matte79 »

Det är den andra jag, länken säger egentligen ingenting mer än att para med Hue!? Men hur gör jag det i hue appen? Vad ska jag välja? Friends of hue som ni skriver att den är? Och sedan?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av supportM »

Matte79 skrev: 27 maj 2021, 21:23 Det är den andra jag, länken säger egentligen ingenting mer än att para med Hue!? Men hur gör jag det i hue appen? Vad ska jag välja? Friends of hue som ni skriver att den är? Och sedan?
Hej,

Det spelar ingen större roll vad du väljer, viktigaste är att den kommer in i ZigBee nätverket. När vi testade använde vi lägg till ny lampa.

Sen följer du manualen för fjärrkontrollen och väntar på att den blinkar bekräftande på att den är tillagt i nätverket. HUE bryggan kommer inte reagera alls. Den kommer fortsätta söka efter lampor som om inget har hänt. Så du måste se fjärrkontrollen blinka som bekräftelse!

//Erik K @ m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
perjar
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2023, 16:38

Re: Para SR-ZG2835 vriddimmer med hue

Inlägg av perjar »

Den här batteridrivna dimmern (Sunricher SR-ZG2835) är med andra ord inte alls kompatibel med Philips Hue. Den är kompatibel med Zigbee TouchLink vilket kräver att man parar fjärren direkt med den enhet man vill styra, Hue bridge har inget med saken att göra och har ingen kännedom om fjärrkontrollen alls, den syns inte ens i appen.
Skriv svar