Generisk Zigbee gateway?

Diskussioner och support runt styrenheter med stöd för ZigBee.
Styrenheter finns att köpa här: https://www.m.nu/zigbee/styrenheter-zigbee
perand
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2015, 14:52
Ort: Järfälla

Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av perand »

Hej.

Jag har just nu ett antal NEO brytare med energimätning, nån aquara tempmätare och några ikea zigbee-enheter.
Vilket är det bästa köpet av en styrenhet, tuya tror jag det ska vara, som faktiskt låter mig se enerimätningen?
Jag har IKEA dirigera (av/på, ingen mätning) och Homey gateway(ingen fungerande app för NEO), trodde Homey var svaret,
men det var det inte. Jag vill ju inte ha fler prylar som bara pratar med enheter från samma leverantör.

/nybörjare
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av supportM »

perand skrev: 26 maj 2023, 12:20 Hej.

Jag har just nu ett antal NEO brytare med energimätning, nån aquara tempmätare och några ikea zigbee-enheter.
Vilket är det bästa köpet av en styrenhet, tuya tror jag det ska vara, som faktiskt låter mig se enerimätningen?
Jag har IKEA dirigera (av/på, ingen mätning) och Homey gateway(ingen fungerande app för NEO), trodde Homey var svaret,
men det var det inte. Jag vill ju inte ha fler prylar som bara pratar med enheter från samma leverantör.

/nybörjare
Hej,

Vill nog hävda att Homey fortfarande är svaret :)

Om det är Neo pluggen vi säljer så behöver du köra betaversionen av denna app för att det skall fungera med energimätningen: https://homey.app/sv-se/app/com.tuya.zi ... gbee/test/
// Officiellt supportkonto för m.nu
perand
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2015, 14:52
Ort: Järfälla

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av perand »

Tack, men den fungerar av nån anledning inte på en gateway, bara PRO
Och den går ju inte ens att beställa. Känns som zigbee liksom övriga protokoll lämnar alltför mycket till leverantören. Tänk om internet skulle fungera på det viset (som det gjorde på 80-talet), massor av saker som inte pratar med varandra.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av supportM »

perand skrev: 29 maj 2023, 22:29 Tack, men den fungerar av nån anledning inte på en gateway, bara PRO
Och den går ju inte ens att beställa. Känns som zigbee liksom övriga protokoll lämnar alltför mycket till leverantören. Tänk om internet skulle fungera på det viset (som det gjorde på 80-talet), massor av saker som inte pratar med varandra.
Hej,

Ah, det är korrekt. Kopplade inte att du menade Homey Bridge när du skrev gateway. Men ja, då är det jobbigare. Athom har valt att endast använda verifierade appar i Homey Bridge för att säkerställa en smidig användarupplevelse (eller bara tvinga fler att köpa PRO). De flesta appar som finns är inte verifierade, utan utvecklade på fritiden av vanliga människor vilket gör stödet på Homey Bridge begränsat.

Du sätter dock huvudet på spiken med smarta hem just nu. Kompatibiliteten är lite si och så och inte säkert att man får 100% funktion i alla system. Tanken var/är ju att den nya standarden matter skall lösa det, men vad vi sett än så länge kommer det bli minst lika rörigt där och finns redan produkter med samma problem...

Jag har en kollega som talar sig varm för smartthings/aeotec smart home hub: https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/sma ... hub-aeotec . Vågar inte lova att kompatibiliteten med just dessa pluggar är bättre där, men kan be honom testa. Annars tar vi självklart tillbaka pluggarna om du vill.
// Officiellt supportkonto för m.nu
perand
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2015, 14:52
Ort: Järfälla

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av perand »

Hej igen.

Nej, inga returer, jag var medveten om att det inte var helt enkelt. Jag hade kunnat hålla mig till ett
specifikt märke så hade det väl fungerat. Jag är mest nyfiken hur och om andra fått ihop sina system.
Mitt ena boende får väl en PRO när den finns att leverera, mitt andra får då antingen IKEA dirigera
eller Homey Bridge, Homey leder väl just nu då den går att påverka remote.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av supportM »

Kan tipsa varmt om våra pluggar från Frient som fungerar ypperligt med Bridge!

Men jag vill också slå ett slag för Smartthings och då främst Aeotec Smart Home Hub. För att utöka tillverkarstödet i den så kan du manuellt lägga in drivrutiner via Smartthings Community. Pluggen ni pratat om ovan i tråden går in med effektmätning på det sättet bland annat!

//Simon på supporten
// Officiellt supportkonto för m.nu
perand
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2015, 14:52
Ort: Järfälla

Re: Generisk Zigbee gateway?

Inlägg av perand »

Så, nu har Homey pro anlänt, och efter en gnutta trixande får jag watt-värde från neo-puggen. Nu vidare till bättre loggar .
Skriv svar