Inrapportering via API funkar inte

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av Malmgren »

Verkar som att inrapportering mot https://www.temperatur.nu/rapportera.php har gått sönder. Funkade fram tills för typ en timme sedan. Ser att många stationer står som N/A så jag antar att det är något allmänt. Någon som kikar på det?

/Daniel
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av zingo »

Det här är dessvärre ett återkommande problem som sällan får någon förklaring.
Mitt system kunde rapportera till strax efter 23 (noterar att klockan i forumet går en timme fel...) men då slutade det visas något trots att det går bra att rapportera in och inga felmeddelanden visas där.
Mitt system rapporterar in på två olika sätt och båda fungerar som dom ska utan felmeddelanden. Men inget av det visas när man kollar på mätvärdena.
Och som du skriver, många andra stationer verkar ha stannat vid 16.20 och har ännu inte kommit igång nu strax före midnatt.
Användarvisningsbild
Malmgren
Gillar hemautomation
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 feb 2013, 16:47
Ort: Kölefors, Kinda

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av Malmgren »

Ja, det känns lite som att någon tjänst går ner och så är det någon som startar om den och så hoppar det igång igen. Min kom igång 23:52.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av elf98 »

Om det är någon som gör något är det jag. :) Temperatur.nu är ett enmansprojekt! :)

Utan tvekan är det bristfällig information om driftstatus och logg saknas när något strulat. Det får jag ta tag i.

Temperatur.nu består primärt av 4 delar:
1. Några olika funktioner för att ta emot data. Det är tex rapportering via temperatur.nu reporter eller rapportering via hashkod/rapportera.php. Detta är egentligen helt separat från själva bearbetningen och långtidslagringen av data och är mer en mellanlagring av information i väntan på bearbetning.
2. Spindel som hämtar temperaturer. Den är förhållandevis komplex och stöd för en stor mängd olika sätt att läsa in temperaturer. Dels finns API-kopplingar mot Telldus och Netatmo. Sen läses även en stor mängd temperaturer in via punkt 1 ovan. Utöver det kan spindeln hämta temperaturer från webbsidor, ftper och mer obskyra sätt som att OCR-tolka bilder.
Utöver att läsa in temperaturerna så bearbetas de och kontrolleras för fel.
3. api.temperatur.nu - tillhandahåller informationen som spindeln samlat in på ett strukturerat sätt
4. www.temperatur.nu - som använder api.temperatur.nu för att presentera informationen på ett strukturerat sätt.

9 gånger av 10 det senaste året har det det varit temperatur.nus koppling mot Telldus Live som strulat. Detta har inte påverkat något annat än just kopplingen mot Telldus live - men det är många som rapporterar via Telldus live.

Igår vad det kopplingen mot Netatmo som slutade fungera - och på grund av klantig felkontroll crashade spindeln konstant. Den startas upp automatiskt, men så snart det kom en Netatmomätpunkt så slutade den att fungera vilket gjorde att få mätpunkter hann uppdateras. Strax efter midnatt korrigerade jag det ursprungliga felet. Men då jag skulle upp tidigt och vara på operation på morgonen stannade jag inte uppe särskilt länge för att säkerställa att allt fungerade.

När jag vaknade strax efter 6 i morse - efter att även varit vaken en dryg timme under natten med min 3-åring - såg att jag att det åter var strul. Så i stället för att äta frukost med familjen satte jag mig och fortsatte felsökningen och hittade ytterligare buggar i netatmo-kopplingen.

Jag hann i tid till operation, men han inte äta frukost och sov inte många timmar i natt - för att få temperatur.nu att fungera...

Men med detta sagt - självklart ska det finnas bättre information om strul och driftstatus. Fixar det i kväll/natt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av elf98 »

Nu är det strul med TElldus Lives tjänster. Mer info här:
https://www.temperatur.nu/info/driftstatus/
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zingo
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 okt 2006, 18:35
Ort: Sorunda, norr om Nynäshamn

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av zingo »

Kanonbra funktion du skapade, den har minskat felsökning i den här änden radikalt!
Jag får larm efter några minuter när nåt strular och kan då kolla att mina prylar är uppe och verkar funka och kan sen kolla om det finns röda fellarm på din status sida.
Tidigare fick jag felsöka "i blindo" utan att kunna se mer än att servern verkade ta emot data...

Bra jobbat!
Tack!

/Christer
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inrapportering via API funkar inte

Inlägg av elf98 »

Tack!

Och bra systemet underlättar. :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar