Läsa från temperatur.nu till HomeAssistant?

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hassio385
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jul 2023, 08:47

Läsa från temperatur.nu till HomeAssistant?

Inlägg av hassio385 »

Jag har två temperatur-reporters igång. Har nu börjat använda HomeAssistant och skulle vilja läsa / kopiera temperaturen från temperatur.nu till HA. Har googlat och försökt lite olika men hittills det ända sätt jag lyckats på är att addera en typ av "kort" som hänvisar till en webbsida på "dashboard". Då får jag temperaturen i klarskrift... men jag kan inte få någon graf eftersom det inte är definierat som någon sensor och jag är rädd att det sättet anropar temperatur.nu för ofta så att servern lastas onödigt mycket. Hur skall man göra på ett mer korrekt sätt?
hassio385
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jul 2023, 08:47

Re: Läsa från temperatur.nu till HomeAssistant?

Inlägg av hassio385 »

Fick det att fungera genom att lägga till detta i configuration.yaml

Kod: Markera allt

scrape:
  - resource: https://www.temperatur.nu/termo/gettemp.php?stadname=XXXX&what=temp
    sensor:
      - name: Temperatur.nu
        select: 'body'
        value_template: '{{ value | float }}'
        unit_of_measurement: "°C"
XXXX skall bytas ut mot stationens namn som man ser i adressfältet efter att man valt station på temperatur.nu

Sen skall man starta om och sen lägga till ett nytt sensor-kort
Skriv svar