Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Joal
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 aug 2023, 10:27

Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Inlägg av Joal »

Hej,

Jag har precis köpt Sunrichers 2-kanaliga Zigbee-relä på m.nu (art.nr. SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH) för att använda med Homey Pro.

Jag har installerat appen EasyLighting (v1.0.26) och lagt till enheten som en "ZG OnOff (2ch)", vilket fungerat utmärkt. Den dyker upp i Home Pro och jag kan manuellt i appen styra de två kanalerna var för sig genom att välja vilken jag vill tända/släcka i en dropdown-meny (se bild).
IMG_3044.PNG

Dock, när jag försöker skapa Flow i Homey Pro så finns det ingen möjlighet att styra vilken av kanalerna man vill tända/släcka, utan man kan bara välja "Akrivera", "Stäng av" eller "Växla..." (se bild), vilket då styr båda kanalerna. Jag kan ingenstans hitta hur jag göra för att styra bara en kanal separat i ett Flow.
IMG_3045.PNG

Jag vore mycket tacksam för hjälp med hur jag kan lösa detta.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Inlägg av supportM »

Joal skrev: 09 aug 2023, 12:08 Hej,

Jag har precis köpt Sunrichers 2-kanaliga Zigbee-relä på m.nu (art.nr. SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH) för att använda med Homey Pro.

Jag har installerat appen EasyLighting (v1.0.26) och lagt till enheten som en "ZG OnOff (2ch)", vilket fungerat utmärkt. Den dyker upp i Home Pro och jag kan manuellt i appen styra de två kanalerna var för sig genom att välja vilken jag vill tända/släcka i en dropdown-meny (se bild).
IMG_3044.PNG


Dock, när jag försöker skapa Flow i Homey Pro så finns det ingen möjlighet att styra vilken av kanalerna man vill tända/släcka, utan man kan bara välja "Akrivera", "Stäng av" eller "Växla..." (se bild), vilket då styr båda kanalerna. Jag kan ingenstans hitta hur jag göra för att styra bara en kanal separat i ett Flow.
IMG_3045.PNG


Jag vore mycket tacksam för hjälp med hur jag kan lösa detta.
Hej,

Tråkigt att det strular!

Har ingen egen erfarenhet med just denna kombination, men hur flow fungerar beror helt på tillverkaren av appen och hur den valt att implementera det. Därför kan det ibland hjälpa att testa en annan app.

Vi brukar köra med https://homey.app/sv-se/app/nl.ROBBshop ... BB-smarrt/ när det kommer till sunricher. Testa gärna om den har fler/bättre flowkort :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Joal
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 aug 2023, 10:27

Re: Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Inlägg av Joal »

Tack för förslaget! Jag har provat med ROBB-appen, men den känner inte igen Sunricher-switchen, utan enheten blir då istället installerad som en ”Generic Zigbee Device”, vilket innebär att bara den ena av de två kanalerna fungerar.

Några andra idéer?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Inlägg av supportM »

Joal skrev: 10 aug 2023, 12:05 Tack för förslaget! Jag har provat med ROBB-appen, men den känner inte igen Sunricher-switchen, utan enheten blir då istället installerad som en ”Generic Zigbee Device”, vilket innebär att bara den ena av de två kanalerna fungerar.

Några andra idéer?
Hej,

Nej, då är det värre. Bästa är nog att kontakta tillverkaren av appen och/eller testa betaversionen och se om de hjälper : https://homey.app/sv-se/app/com.easyhom ... ting/test/

Du får självklart ångra köpet om du vill och byta till något annat märke som fungerar bättre. Återkom i så fall på info@m.nu så löser vi det!
// Officiellt supportkonto för m.nu
Joal
Wannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 aug 2023, 10:27

Re: Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-SWITCH-2CH och Homey Pro

Inlägg av Joal »

Okej, då gör jag så. Tack för hjälpen.
Skriv svar